Kotimainen Verge Milanon EICMA-messuilla.

Toimitusjohtaja Tuomo Lehtimäki (pikkutakissa Vergen takana) Verge TS:ää esittelemässä Milanon EICMA-messuilla.

Paikalla Vergeä esittelemässä olivat mm. toimitusjohtaja Tuomo Lehtimäki ja markkinointipäällikkö Spencer Cutlan

Vergen myyntiintulopäivä on puhuttanut jo pitkään, sillä se on venynyt ja venynyt. Pyörän piti alunperin olla markkinoilla vuoden 2019 keväällä, nyt vaikuttaa siltä, että vuoden 2022 kesä voisi olla ensimmäinen mahdollinen hetki, jolloin sitä aletaan toimittaa asiakkaille.

Kotimainen Verge Milanon EICMA-messuilla.

Verge TS:n ulkonäkö on parantunut entisestään. Myös ergonomiaa ja ajoasentoa on viilattu.

Cutlanin mukaan pyörä alkaa nyt olla valmis tuotantoon. Aikansa ovat ottaneet mm. ohjelmistopuolen kehittäminen. Esimerkiksi vetoluiston hallinta on Vergen omaa käsialaa, ja "tällä väännöllä sen pitää toimia todella luotettavasti kaikissa oloissa", Cutlan totesi.

Myös pyörän ulkoasua hienosäädetty ja maalipintaa viimeistelty. Akkujen toimittajain on jo varmistunut. Akuston jäähdytystä on parannettu uusituin ilmanottoaukoin, samalla niiden muotoilu on vaikuttanut pyörän ulkonäköön.

Kotimainen Verge Milanon EICMA-messuilla.

Verge Milanon EICMA-messuilla: Öhlinsin TTX-vaimennin takana.

20,2 kilowatin akuston avulla pyörällä selviää 300 kilometrin matkan kaupunkiajossa ja 200 kilometriä maantiellä yhdellä latauksella. 

– Myös lataamisen nopeuteen on kiinnitetty huomiota. Nopeimmillaan Vergen akuston lataa tyhjästä täyteen DC-latauksella 40 minuutissa, Cutlan kertoo. AC-lataus kestää puolestaan 4,5 tuntia.

Kotimainen Verge Milanon EICMA-messuilla.

Verge TS:n punainen versio.

Moottorin teho on edelleen 80 kW / 107 hv ja vääntö 1000 Nm. Pyörä painaa 249 kg.

Verge TS on varustettu huippuluokan jousitus- ja jarrukomponentein. Etuhaarukka on Öhlinsin FGRT 200 ja takavaimennin säiliöllä varustettu saman valmistajan TTX. Pysähtymistehosta vastaa Brembo M 432 Monoblock.

Kotimainen Verge Milanon EICMA-messuilla.

Spencer Cutlan, Verge TS ja pyörästä kiinnostuneita Milanon EICMA-messuilla.

Pyörässä on kaksi eri näyttöä, toinen perinteisen mittariston virkaa perinteisellä paikalla hoitamassa ja toinen kosketusnäytöllä toimiva iso pystynäyttö "tankin" päällä, josta löytyy sitten muu tarvittava tieto ja muut ohjaustoiminnot.

Pyörä on ennakkovarattavissa, lopullinen hinta on 24 990 euroa plus verot.

Kotimainen Verge Milanon EICMA-messuilla.

Verge TS:n jarrut ja iskunvaimennus on toteutettu laatukomponentein.

Paitsi ohjelmistokehittely, pyörän valmistumista tuotantokuntoon ovat hidastuttaneet koronan aiheuttamat viiveet. Lisäksi se on viivästänyt Vergen tyyppihyväksyntää, joka varmistunee vielä tämän vuoden mittaan.

Toimittajien koeajot alkavat tällä tietoa huhti-toukokuussa. Palaamme asiaan.

Kotimainen Verge Milanon EICMA-messuilla.

Vergen vanne sisältää sähkömoottorin ja on varsin vaikuttavan näköinen.

Aiheesta aiemmin:

Suomalainen Verge-sähkömoottoripyörä voitti arvostetun Red Dot -muotoilupalkinnon

Kotimainen sähkö-mp Verge: myöhässä, mutta ison askelen lähempänä tuotantoa

Suomalainen RMK E2 -sähkömoottoripyörä on nyt Verge TS – nimenmuutoksen lisäksi vääntöä on kuin höyryveturissa: 1000 Nm!

Kotimainen Verge Milanon EICMA-messuilla.

Kotimainen Verge TS. Ja uskottavan tiukka katse.

Kotimainen Verge Milanon EICMA-messuilla.

Vergen vasemman kahvan hallintalaitteet.

Kotimainen Verge Milanon EICMA-messuilla.

Vergen oikea kahva.

Kotimainen Verge Milanon EICMA-messuilla.

Vergessä on kaksi näyttöä, toinen hoitaa mittariston virkaa normaalilla paikalla, toinen on 'tankin' päällä.