Moottoripyörävalmistaja Triumphin, Williams Advanced Engineerin (WAE), Integral Powertrain Ltd:n ja Warwickin yliopiston WMG-laitoksen välinen yhteistyöhanke on saanut rahoitusta Englannin valtion nollapäästöihin ohjaavalta toimijalta. Rahat on ilmeisesti käytetty hyvin tässä kaksivuotisessa projektissa.

Triumph TE-1 demoprototyyppi on valmis testiajovaihetta varten.

Triumph TE-1 demoprototyyppi on valmis testiajovaihetta varten.

Projektin vaihe 3 valmis

TE-1-hankkeen kolmas vaihe on valmis, tuloksena on lopullinen demoprototyyppi. Siinä on ensi kertaa koottuna kasaan oikeaan moottoripyörään kaikkien hankkeeseen osallistuneiden innovaatiot seuraavasti:

Triumph: lopullinen ulkonäkö, mukaan lukien runko, takarunko, mittaristo, paneelit ja vanteet, toisiovetojärjestelmä Gates Carbon hihnavedolla, elektroniikka, Öhlinsin USD etupää ja takana Öhlins RSU-prototyyppi, Brembo M50 monoblokkisatulat sekä Triumphin moottoripyörän ohjausjärjestelmä.

Williams Advanced Engineering: lopullinen WAE:n akuston prototyyppi. Sisältää yksittäisten akkujen pakkaamisen siten, että päästään optimaaliseen massakeskipisteeseen, ajoneuvon ohjausjärjestelmä, DCDC-konvertteri, sisäänrakennettu jäähdytys, latausportti ja hiilikuitupaneelit.

Triumph TE-1 demoprototyyppi on valmis testiajovaihetta varten.

Triumph TE-1 demoprototyyppi on valmis testiajovaihetta varten.

Integral Powertrain: lopullinen voimansiirtojärjestelmä skaalattavalla invertterillä ja yhdistetyllä moottorilla jossa käytetään piikarbidikytkentätekniikkaa sekä integroitua jäähdytystä.

WMG, Warwickin yliopisto: lopulliset testisimulaatiot ennen proton valmistumista. Kaikki tulokset osoittivat, että hanke on oikeassa kurssissa toteuttaakseen tavoitellut teho- ja kestävyysvaatimukset.

Hankkeen avainsaavutuksia on mm. se, että se täyttää maan vaatimukset vuodelle 2025 luvaten sovellusalustaa, jolla on valtava potentiaali sähkömoottoripyörien kehittämiseksi.

Tavoitteena on ollut kehittää sähkömoottoripyörän kapasiteettia ja mahdollistaa Triumphin tulevien sähkömoottoripyörien tarjontaa, johtaa innovaatiota ja hankkia uutta intellektuaalia omaisuutta.

Triumph TE-1 demoprototyyppi on valmis testiajovaihetta varten.

Triumph TE-1 demoprototyyppi on valmis testiajovaihetta varten.

Vaihe 4: käytännön testit 

Demopyörän rakentaminen mahdollistaa täyden livetestiohjelman aloittamisen, joka alkaa nyt. Seuraavan kuuden kuukauden aikana protodemolle suoritetaan laaja testiohjelma, johon kuuluvat mm.:

  • Tietestit:
  • - kaasun kalibrointi
  • - voimansiirtojärjestelmän tehokarttojen rakentaminen
  • - tehon ja väännön ulostulo
  • - ajomatka latauksella sekä akun kulutuksen arviointi
  • - ajotapavalinnat
  • - ohjelmiston toimivuuden validointi
  • - lämpöoptimointi
  • Ratatestaus:
  • - käsittely
  • - kiihtyvyys
  • - jarruttaminen ja jarruenergian talteenotto
  • - vetoluistonesto
  • - wheelieneston optimointi
  • - testiohjelma on suunniteltu mahdollistamaan protodemon lopullinen setup sekä kalibrointi.
 

 

Triumph TE-1 demoprototyyppi on valmis testiajovaihetta varten.

Triumph TE-1 demoprototyyppi on valmis testiajovaihetta varten.

Vaihe 4 valmis kesällä 2022

Livetestausvaiheen päättymisen jälkeen, kesällä 2022, protodemoon päivitetään lopulliset paneelit sekä maalipinta ratademoja varten. Tässä vaiheessa paljastetaan pyörän lopulliset spesifikaatiot ja testitulokset. Samoin se, millaisia innovaatioita ja uusia standardeja TE-1:n kehitystyö on saanut aikaan.

– On ollut todella jännittävää nähdä se edistyminen, mitä Triumph TE-1 -hankkeen kolmosvaiheessa on tapahtunut nyt, kun lopullinen prototyyppipyörä on aloittamassa tosielämän testit. Jokainen asiaan osallistunut Triumphilla on ylpeä saatuaan olla osa tätä innovatiivista brittiläistä yhteistyötä. Henkilökohtaisesti olen innostunut niistä tuloksista, joita olemme jo saavuttaneet kumppaneidemme kanssa, sekä jännittävästä mahdollisen sähköisen tulevaisuuden esimausta, totesi Triumphin pääjohtaja Nick Bloor.

Triumph TE-1 demoprototyyppi on valmis testiajovaihetta varten.

Triumph TE-1 demoprototyyppi on valmis testiajovaihetta varten.

Toimituksen kommentti:

Pyörän ulkonäössä on ainakin jo tässä vaiheessa onnistuttu sillä tavalla, että pyörä on tunnistettavissa Triumphiksi, ja lisäksi modernin ja tyylikkään näköinen.

Alustassa ja jarruissa käytettävät komponentit ovat ainakin protossa ensiluokkaisia, joten luvassa lienee varsin mielenkiintoinen sähköpyöräuutuus aikanaan.

Hinta, lopulliset suoritusarvot sekä ajomatka latauksella ja latauksen nopeus paljastavat sitten, onko TE-1:ssä ainesta laajempien joukkojen sähkömoottoripyöräksi; millaisia uusia innovaatioita pyörä sisäänsä kätkee.

Siitä, milloin Triumph varsinaisesti aloittaa sähkömoottoripyörien tuotannon, ei ole vielä tietoa.

Aiheesta aiemmin:

Triumph TE-1 sähkömoottoripyörä on jo prototyyppivaiheessa – katso kuvat

Triumph kehittää sähkömoottoripyörää F1-talli Williamsin kanssa

Triumph TE-1 demoprototyyppi on valmis testiajovaihetta varten.

Triumph TE-1 demoprototyyppi on valmis testiajovaihetta varten.