Ténéré 700 World Raid on Ténéré 700 -malliston kolmas versio, joka kulkee tankillisella pidemmälle kuin aiemmat versiot. Pyörän tekniikkaa on uudistettu, jousitusta tehostettu ja ergonomiaa parannettu. Lisäksi monipuoliset ajoavustimet ja mittariston iso ja monipuolinen TFT-näyttö tuovat matka-ajoon mukavuutta.

Mallin protoa esiteltiin jo viime marraskuussa EICMA-messuilla, ja tiedossa oli, että malli tuodaan todella nopeasti markkinoille.

Tarinaa EICMA:sta tässä: Yamahalta vaikuttava suositun Ténéré-mallin edelleen kehitetty Raid -prototyyppi

Isompi polttoainetankki

Uusi, sivuille asennettu, kaksiosainen, 23 litran polttoainesäiliö on suunniteltu mahdollistamaan pitkät ajovälit tankkauksella. Tyypillisissä käyttöolosuhteissa sen arvioidaan mahdollistavan jopa 500 kilometrin ajomatkan.

Kaksiosainen polttoainesäiliö  on aavikkokilpapyöristä tuttu. Kahden erillisen säiliön ansiosta pyörän painopiste voidaan pitää lähes samana kuin perusmallissa. Kaksi erillistä säiliötä voidaan sijoittaa alemmas madaltamaan pyörän painopistettä. Tällöin lisäpainosta huolimatta pyörän ketteryys ja käsiteltävyys paranevat pyörän massan kohdistuessa aiempaa paremmin keskelle, ja paino jakautuu ihanteellisesti etu- ja takapään välillä.

World Raid mallissa on aiempaa suorempi istuin ja 15 mm korkeampi istuinkorkeus (890 mm). Tämän ansiosta kuljettaja on helpompi liikuttaa painoaan pitkittäissuunnassa ja etenkin maastoajossa.

Mallissa on uusi viiden tuuman TFT-värinäyttö. Se on yhdistetty MyRide-sovelluksen kanssa viestivään tiedonsiirtoyksikköön. Mittaristolle tulee ilmoitus tekstiviesteistä ja puheluista, myös puhelimen akun varaustilanne näkyy mittaristolta.

Mittariston oikealla puolella on A-tyypin USB-liitäntä, josta voi ottaa virran navigaattorille tai ladata mobiililaitteita.

Monitoiminen ABS

Ténéré 700 World Raidin ABS-järjestelmää voi käyttää normaalisti, sen voi kytkeä kokonaan pois, tai sitten takarenkaan ABSin voi kytkeä pois päältä

Pyörän 43 mm KYB-etuhaarukan 230 mm joustoliike on 20 mm enemmän kuin Ténéré 700:ssa. Uuden etuhaarukan iskunvaimennus on myös tehokkaampaa etenkin epätasaisessa maastossa. Ténéré 700:n etuhaarukan puristus- ja paluuvaimennussäätöjen sekä ilmausruuvin lisäksi uusi KYB-etuhaarukka on varustettu jousen esijännityksen säädöllä.

Takana on lisäsäiliöllä varustettu, alumiininen iskunvaimennin, jonka joustoliike on 220 mm Takajousitus on päivitetty vastaamaan uuden etuhaarukan ominaisuuksia. Sen päivitetyn linkkurakenteen ja uuden iskunvaimentimen ansiosta takajousituksen joustoliike on 20mm entistä pidempi.

Vakiovarusteena oleva Öhlins-ohjausiskunvaimennin parantaa hallittavuutta erityisesti maastoajossa. Ohjausvaimentimen kiinnityskohta on lähellä ylempää T-kappaletta, joten ajaja voi 18 vaimennusasetuksen ansiosta nopeasti säätää ohjaustuntuman ja -vasteen mieluisekseen erilaisissa maastoissa.

Tuttu moottori

Ténéré 700 World Raidin voimanlähteenä toimii Yamahan kaksisylinterinen, 689-kuutioinen crossplane-moottori. Sen epäkeskeinen sytytysjärjestys ja 270-asteen kampiakseli tuottavat vääntöä alakierroksilta lähtien.

Matka-ajoa varten World Raid on varustettu alkuperäistä 15 mm korkeammalla tuulilasilla, jossa on helposti irrotettavat sivuohjaimet. LED-vilkut ovat vakiovarusteena.

Maastoajoa ajatellen malli on varustettu uudella, kolmiosaisella, alumiinisella moottorinsuojalla. Entistä pidemmän jousituksen ansiosta maavara on 250 millimetriä.

Yamahan enduro- ja motocrosspyörien tavoin Ténéré 700 World Raidin jäähdyttimen säleikössä on pystysuorat säleet, jotka suojaavat jäähdytintä tehokkaasti etupyörän sinkoamilta roskilta.

Ténéré 700 World Raid pähkinänkuoressa:

  • · Sivuille asennettu, kaksiosainen, 23 litran polttoainesäiliö
  • · Flat Rally -tyylinen, kaksiosainen istuin
  • · 5 tuuman TFT-värinäyttö, jossa langaton yhteys esim. puheluja ja tekstiviestejä varten
  • · USB-liitäntä
  • · Kolmitoiminen ABS-järjestelmä
  • · 43 mm, KYB-etuhaarukka, joustoliike 230 mm
  • · Säädettävä Öhlins-ohjausvaimennin
  • · Takana alumiininen, lisäsäiliöillä varustettu iskunvaimennin, joustoliike 220 millimetriä
  • · Korkea tuulilasi, helposti irrotettavat sivuilmanohjaimet ja LED-vilkut
  • · Täysin uusi mittaristo ja uusi etukate
  • · Uudet, suuret kuljettajan jalkatapit, joissa on helposti irrotettavat kumiset täytekappaleet
  • · Kolmiosainen, alumiininen moottorin suoja
  • · Uusi, painevalettu, alumiininen moottorin kiinnike.
  • · Uusi jäähdyttimen säleikkö

 

Ténéré 700 World Raid / Ténéré 700 / Ténéré Rally Edition, yhteiset ominaisuudet

  • · Neliosainen LED-ajovalo, LED-takavalo
  • · Säädettävä (5 mm) etulokasuoja
  • · Edessä wave-jarrulevyt, läpimitta 282 mm, Brembo-jarrusatulat, ABS
  • · Takana wave-jarrulevy, läpimitta 245 mm, Brembo-jarrusatula, ABS
  • · Teräsputkirunko/kaksoiskehtorakenne
  • · Valettu alumiininen takahaarukka
  • · Kevyet, 36-pinnaiset alumiinivanteet
  • · Vahvistettu, alumiininen ohjaustanko
  • · Pirelli Scorpion Rally -renkaat, edessä 90/90-21, takana 150/70-18
  • · Vääntövahva, kaksisylinterinen, EU5-hyväksytty, crossplane-moottori
  • · Ilmansuodatinkotelo, jossa on eteen suunnattu ilmanottokanava

 

Värivaihtoehtoja on kaksi: Icon Bluessa on siniset runkopaneelit, keltaisella koristellut sivupaneelit ja siniset vanteet. Midnight Blackissä on täysmusta runko ja vanteet.

Toimitukset suomalaisille Yamaha-jälleenmyyjille alkavat toukokuussa 2022. Pyörän suositushinta on 16 533,53 €.

Aiheesta aiemmin:

Yamaha Tenere 700 Raid, patenttikuvat paljastavat: kisavireisempi ralliversio on tulossa tuotantoon

Yamahalta vaikuttava suositun Ténéré-mallin edelleen kehitetty Raid -prototyyppi