Estorilin kilpailu oli kaksikolle vasta toinen kokeilu MM-tasolla tällä kilpailukaudella ja kilpailusta haettiin kokemuksia omasta kilpailuvauhdista suhteessa maailman tämänhetkiseen kärkeen. Lauantaisessa kilpailussa suomalaishollantilaisen parin vauhti oli hakusessa, mutta sunnuntaina kaksikko sai juonesta kiinni. Kisaviikonlopusta jäi Pekka Päivärinnalle hyvä maku. Maailman kärki oli ja on sekunnin päässä, mutta keinot sen kiinni kuromiseen tiedetään.

– Kyllähän minä lähdin tänne Estoriliin hakemaan hieman parempia sijoituksia, kuin mitä lopulta tuli. Lähdin mukaan vuoden 2019 asetuksilla ja odotuksilla, mutta se meni päälaelleen, sillä kärki menee pirun kovaa. Minun paras aikani vuonna 2019 oli 1:48.3 ja nyt kun homma alkoi pelittämään niin vedettiin 1:47. Niin paljon se on muuttunut tässä ajassa ja se oli aika järkytys. Me ollaan kehitytty, mutta niin on kärkikin, mietiskeli suomalaispilotti.

Estorilin lauantaisessa kilpailussa Päivärinnan ero kärkeen 18 kierroksen kisassa kasvoi peräti 42 sekuntiin. Sunnuntaina Estorilin rataa kierrettiin samat 18 kierrosta ja ero voittajaan oli 14,3 sekuntia ja kolmostilaan vain kuusi. Lauantaina Päivärinnan pyöräkunnalta suli renkaat alta. Sunnuntaiksi kaksikko pähkäili paremman taktiikan ja tulos parani huomattavasti. Lauantainen oli junnumoka, tunnusti Päivärinta.

– Lauantain kisassa kävi amatöörivika. Lähdin hullun lailla haastamaan muita ja renkaat lämpeni alle ja sen takia minä jäin siitä kärkiryhmästä. Siitähän minä viisastuin ja taktiikka oli sunnuntaina se, että aloitetaan maltilla ja katotaan lopussa. Sunnuntain kisa oli positiivinen kun ajettiin ryhmässä. Meillä oli mahdollisuus kahdella viimeisellä kierroksella parantaa sijoitusta, mutta siihen tuli varvattava väliin enkä päässyt yrittämään ohitusta niissä paikoissa, missä meillä olisi ollut mahdollisuudet. Me ajettiin sunnuntaina koko kisa samoja kierrosaikoja ja jokainen kierros meni puolen sekunnin sisään. Alussa me jäätiin muutamia sekunteja kierroksella, mutta lopussa saatiin ryhmä kiinni, ja kun päästiin siihen ryhmään, niin meidän suoranopeus kasvoi. Lopussa oltiin ihan viitosen hanurissa, mutta se varvattava sotki. Maaliin tultiin peräkanaa nelosesta seiskaan.

Vaikkei viimeisen kisaviikonlopun tulos täydellisesti tyydyttänytkään oli tynkäkausi Päivärinnan mielestä kaiken kaikkiaan positiivinen. Kehitystä tapahtui ja kauden kokemukset vankistivat uskoa tulevaan.

– Joka radalla, missä tällä kaudella ajettiin, olen parantanut kierrosaikoja vähintään sekunnilla. Kehitystä oli paljon, mutta vielä jäi kehitettävää koska muutkin ovat kehittyneet. Kärki on vielä siellä sekunnin päässä, muttei se huono juttu ole. Koko ajan on tiedossa mitä pitää tehdä. Missä se raja sitten on, että meneekö kärki samalla lailla eteenpäin. Kahteen vuoteen ei meillä kehitystä tapahtunut, mutta tänä vuonna tuli sitten loikka eteenpäin ja meidän vauhti nousi joka paikassa. Jos miettii ensi kautta, niin voin rehellisesti sanoa, ettei tämä minun kohdalta tässä ollut. Olen vanha ukko, mutta kovaa pitää toisten ajaa jos mielii minut voittaa, mietiskeli Päivärinta.

Kauden 2022 maalilmanmestariksi kukitettiin englantilaisranskalainen pari Todd Ellis/Emmanuelle Clement, joten Päivärinnen kahden vuoden takaisesta purkkiorjasta leivottiin toinen maailmanmestariksi kruunattu nainen. Se ensimmäinenhän oli vuonna 2016 Pekan parina häärinyt Kirsi Kainulainen. MM-hopeaa sai sveitsiläinen kaksikko Marcus Schlosser/Marcel Fries ja pronssia brittipari Stephen Kershaw/Ryan Charlwood. Päivärinta ajoi vain kaksi seitsemästä osakilpailusta eikä kaksikkoa löydy kympin sakista

Pekka ja Ilse vauhdissa Estorilissa. Kuva Mark Walters.

Pekka ja Ilse vauhdissa Estorilissa. Kuva Mark Walters.

Sivuvaunut MM-sarja Estoril Portugali tulokset:

Lauantai 18 kierrosta:

1. Schlosser/Fries SUI Yamaha 32:10.267, 2. Ellis/Clement GBR/FRA Yamaha +4.734, 3. Kershow/Charlwood GBR Yamaha +5.025, 4. Wyssen/Hofer SUI Yamaha +23.770, 5. Peugeot/Peugeot FRA Yamaha +23.850, 6. Christie/Christie GBR Yamaha +24.891, 7. Päivärinta/Haas FIN/NED +42.838.

Sunnuntai 18 kierrosta:

1. Kershow/Charlwood 32:11.640, 2. Schlosser/Fries +3.703, 3. Ellis/Clement +8.187, 4. Christie/Christie +13.521, 5. Wyssen/Hofer +14.174, 6. Päivärinta/Haas + 14.740.

Aiheesta aiemmin:

Sivuvaunut: Päivärinta/de Haas -kaksikko jatkaa onnistumisia IDM-sarjassa

IDM-sivuvaunut: Pari Pekka Päivärinta / Ilse de Haas kipusi kahdesti podiumille Itävallassa

Viisinkertainen maailmanmestari Pekka Päivärinta palasi tositoimiin – korkkasi kilpailukautensa Saksassa