Julkaisemme toimituksen osittaisen kesäloman aikana 20-25. kesäkuuta joitakin kevään luetuimpia juttujamme. Tässä yksi niistä.

Esikuva Praga PD 500. Tarkka vuosimalli ei ole tiedossamme, mutta PD 500:a valmistettiin 1928-1933.

Esikuva Praga PD 500. Tarkka vuosimalli ei ole tiedossamme, mutta PD 500:a valmistettiin 1928-1933.

Tsekkiläinen Praga hämmästytti maailmaa viime vuonna futuristisella ja ultrakevyellä Bohema-superautollaan, mutta prätkäpuolella yritys on omaksunut paljon retromman näkökulman ensimmäiseen lähes vuosisataan julkistamaansa katupyörään.

Praga ZS 800:n ulkonäkö onkin varsin klassinen, mutta sitä leimaa myös moderni ajattelu. Tosin Girder-etupää ja rumpujarrut ovat mielenkiintoinen aspekti vanhaa. Toisaalta etupäässä iskunvaimentimena on moderni Öhlins.

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Tuore julkistus on hakenut vaikutteensa Praga BD 500 -mallista, jota on valmistettu vuosina 1928-1933. Praga on ratkaissut moottoriongelman ottamalla moottoriksi Kawasakin 50 hevosvoimaa tuottavan ilmajäähdytteisen W800 -rinnakkaistwinin, joka jo itsessään on varsin retromainen.

Moottori on asennettu kromimolybdeeniteräsputkirunkoon ja etupää on ratkaistu vaikuttavan näköisellä girder-haarukalla kuten alkuperäisessä BD 500:kin. Iskunvaimennuksesta huolehtii täysin säädettävä Öhlins TTX22.

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Pyörä on jäykkäperäinen, joten takaiskunvaimennin, Öhlins TTX Air, jousittaa ja vaimentaa takaistuimen liikettä.

Hydraulisesti toimivat rumpujarrut ovat mielenkiintoinen valinta moderniin pyörään. Vanteet ovat kuitenkin hiilikuitua ja pakoputkisto vaimentimineen titaania.

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Visuaalisesti pyörä on mielenkiintoisine yksityiskohtineen vaikuttavan näköinen. Pyörän kuivapaino on vain 142 kilogrammaa (märkäpaino 158 kg), kiitos runsaan titaanin käytön. Koko pakoputkisto vaimentimineen painaa vain 4.8 kg. Jopa iskunvaimentimien jouset ovat titaania. Lisäksi pyörässä käytetään duralumiinisia valuosia ja - tietenkin - myös hiilikuitua. Valetankki on valmistettu hiilikuidusta, varsinainen 11,5 litran vetoinen tankki on integroitu runkorakenteeseen.

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Painonjakauma etu- ja takapyörän välillä on ideaalinen 50:50.

Suurin osa pyörän osista on valmistettu 5-akselisesti koneistamalla, koneistusaikaa on käytetty yli 300 tuntia per pyörä.

Pyörän hinta on riipaisevat 86 000 euroa vapaasti Tsekeissä. Toimitukset alkavat tämän vuoden puolivälissä, ja pyöriä valmistetaan vain 28 kappaletta.

Asiasta lisää Pragan sivuilla täällä.

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800 ja Bohema superauto taustalla.

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800

Praga ZS 800