Honda on ollut edelläkävijä moottoripyörien airbag-teknologian osalta. Ensimmäisen airbagilla varustetun Gold Wingin yritys toi tuotantoon 2006. Yhä edelleen Gold Wing on markkinoiden ainoa turvatyynyllä varustettu moottoripyörä. Sen sijaan turvatyynyillä varustettuja ajovarusteita on alkanut näkyä markkinoilla. Esimerkkinä vaikkapa uunituore ruotsalainen airbageilla varustetut ajohousut:

Ruotsalaiset Mo'cycle'n airbag-farkut tuovat motoristille tervetullutta suojaa

Erilaisia airbageilla varustettuja ajotakkeja ja liivejä on sitten kaupan enemmänkin, mm. Dainesella, Alpinestarilla, Heldillä ja Helitellä. 

Heldiltä uusi airbag-liivi, joka sopii minkä tahansa mp-takin alle

Kummassakin ratkaisussa on ongelmansa. Gold Wingin airbagin tarjoama suoja lienee parhaimmillaan, kun törmäys tapahtuu suoraan edestä, eikä kuljettaja lennä pyörän selästä. Epäilemättä maailmalla on Gold Wing -kuljettajia, joilla on kokemusperäistä tietoa siitä, miten hyvin ratkaisu toimii.

Siitä huolimatta Honda ei ole asentanut turvatyynyjä muihin moottoripyörämalleihinsa, eikä ratkaisu ole levinnyt muiden valmistajien pyöriin. Ajoasuun integroidut turvatyynyt ovat osoittaneet toimivuutensa. Ongelmana vain se, että silloin tarjolla on rajallisempi määrä vaihtoehtoja.

oinen vaihtoehto kuulostaa mukavammalta. Tyyny sijaitsee kuljettajan takana ja rintasuojan tarjoava haara tulee paikalleen käsien alta.

oinen vaihtoehto kuulostaa mukavammalta. Tyyny sijaitsee kuljettajan takana ja rintasuojan tarjoava haara tulee paikalleen käsien alta.

 

Uusi patentti pompauttaa tyynyn kuljettajan ympärille

Honda on esitellyt erilaisia variantteja turvatyynystään. Perusratkaisu on kuitenkin sellainen, missä tyyny toimii kuten ajoasuun integroitukin: airbag pomppaa ylös, ja kietoutuu kuljettajan vartalon ympärille suojaamaan rintakehää ja selkää.

Takaa pomppaava tyyny kietoutuu kuljettajan ympärille tällä tavalla.

Takaa pomppaava tyyny kietoutuu kuljettajan ympärille tällä tavalla.

Patentoituna on kaksi eri pääversiota. Toisessa airbag pomppaa kuljettajan edestä jalkojen välistä, mikä kuulostaa hieman riskaabelilta, ja toisessa puolestaan kuljettajan takaa.  Takana sijaitseva vaihtoehto kuulostaa paljon turvallisemmalta.

Eteen sijoitetun tyynyn suojaus.

Eteen sijoitetun tyynyn suojaus.

Täytyttyään airbag irtoaa kuljettajan mukana ja pitää tämän otteessaan onnettomuuden jälkeenkin. Patentin perusteella airbagissä on mekanismi, joka hitsaa pussin umpinaiseksi ja tyhjennys tapahtuu sitten venttiilin kautta.

Eteen sijoitetun airbagin tarjoama suojaus.

Eteen sijoitetun airbagin tarjoama suojaus.

Asiasta kertoi mm. Cycle World.

Ratkaisut vaikuttavat erittäin kiinnostavilta ja lupaavilta. Moottoripyörään integroitu turvatyyny tarjoaa airbag-ajoasujen tuomat edut tavallisten ajoasujen kanssa. Toki tässä vaiheessa jää vielä kysymyksiäkin. Kuljettajan koko voi asettaa rajoituksia airbagin käytölle. Miten se suojaa pienikokoista tai erittäin pitkää tai hieman pulleampaa henkilöä? Entä matkustaja? Sopiiko tällaisella turvatyynyllä varustettu prätkä ainoastaan soolokäyttöön?

Aiheesta aiemmin:

Ruotsalaiset Mo'cycle'n airbag-farkut tuovat motoristille tervetullutta suojaa

Heldiltä uusi airbag-liivi, joka sopii minkä tahansa mp-takin alle

Kilpikonnakuori ja airbag mp-liivissä - parempi turva kuin GP-kuskeilla?

Dainese D-Air Misano 1000 -airbag-takki muuttaa käsitystä mp-varusteiden turvallisuudesta

Liikenneturva esitteli motoristin airbag-liivin toimintaa Kuopiossa

Ovatko airbag-ajohousut moottoripyöräilyn seuraava suuri turvainnovaatio?

Dainesen airbag-puvun törmäysvideo on uskomaton

Yllättävä vaateostos pelasti moottoripyöräilijän hengen