Takavuosikymmeninä piti olla urheilumieltä mukana, kun hankki italialaisen moottoripyörän, niiden luotettavuus kun oli, mitä sattuu. Nykyään riittää, että uskaltaa ajaa sellaisella.

Ducatin maine kärsii edelleenkin takavuosien työnlaadun ja luotettavuuden ongelmista sekä varaosien hankalasta saatavuudesta ja kalliista huolto- ja korjauskustannuksista.

Ducati tunnetaan moottoripyörämaailman Ferrarina tunnusomaisine punaisine värityksineen. Se on myös menestynyt varsinkin viime vuosina loistavasti MotoGP ja World Superbike-kisoissa. Ja yksi, mistä se tunnetaan sekä hyvässä että pahassa, on moottoreiden desmodrominen venttiilikoneisto.

Tultuaan osaksi Volkswagen-konsernia yritys panostanut voimakkaasti luotettavuuden ja laadun kehittämiseen, mikä samalla selittää sitä, että vuosi 2022 oli sen voitollisin: 62 000 myytyä pyörää.

Desmodrominen venttiilikoneisto sekä hyvässä että pahassa

Desmodromisessa venttiilikoneistossa ei ole venttiilinjousia huolehtimassa venttiilien sulkeutumisesta nokan noston jälkeen, vaan venttiileitä ohjataan sulkeutumaan ja avautumaan mekaanisesti. Perinteisen moottorin jousi ei toimi yhtä tehokkaasti korkeilla kierrosluvuilla ja kovassa kuumuudessa, vaan sen palautusvoima laskee kuumana.

Desmodromisessa venttiilikoneistossa keinuvarret sekä avaavat että sulkevat imu- ja pakoventtiilit aina oikea-aikaisesti kierrosluvusta riippumatta eivätkä ne kärsi lämpöongelmista samassa määrin.

Desmodromisessa koneistossa on omat heikkoutensa. Mekaaninen ohjaus aiheuttaa enemmän kitkaa ja siten kulumista komponenteissa, joiden pitäisi pysyä mikroskooppisen tiukoissa toleransseissa. Tämän vuoksi desmodromisella moottorilla varustettujen Ducatien venttiilien tarkastusväli oli aiemmin vain 8000 kilometriä.

Kisapuolella kestävyydellä ei ole niin suurta merkitystä kuin korkeilla kierroksilla saatavasta tehosta, joten siellä se on tuonut etua Ducatille. Mutta arki- tai matkakäytössä olevissa pyörissä noin lyhyt tarkastusväli vaati Ducatin huollon kallista ja aikaa vievää palvelua. Tämän vuoksi pyöriä oli hankala myydä.

Uutta teknologiaa

Ducati Superquadro Mono -moottori.

Ducati Superquadro Mono -moottori.

Nykyään Ducati on panostanut metallurgiaan ja parempiin tuotantomenetelmiin. Ne mahdollistavat sen, että desmodromisella venttiilikoneistolla varustettujen mallien venttiilien tarkastusväli on nykyään niinkin pitkä kuin 29 000 kilometriä. Vaikka kyse voi olla todella kireistä ja tehokkaista moottoreista, kuten uudesta yksisylinterisestä Hypermotard Monon 659 cm3 77,7 hv:n Superquadro Mono -moottorista.

Tosin Ducatin perinteisellä venttiilikoneistolla varustetuissa moottoreissa, kuten Multistrada V4:n Granturismo-moottorissa, venttiilien tarkastusväli on vielä pidempi, 60 000 kilometriä, huolimatta 170 hevosvoiman tehosta.

Ducatin ensimmäinen moottoripyörä on valmistettu 1946 ja ensimmäinen desmodromisella moottorilla varustettu malli 1956. Tuotanto on ollut pitkään käsityötyyppistä, mutta viimeisen 20 vuoden aikana italialaisvalmistaja on siirtynyt moderniin just-on-time-tuotantomenetelmään sekä robottien käyttöön ihmisosaamisen tukena.

Kyse on ollut tuotannon integroimisesta VW Groupin prosessin mukaiseksi. Ducati tuli osaksi konsernia heinäkuussa 2012. Se avasi kaikki ovet sisaryrityksiin ja tällä hetkellä tuotantoprosessit ovat varsin samanlaisia konsernin muiden yritysten kanssa, Ducatin oman edustajan mukaan "lähempänä Porschea, kuin Audia".

Laadunvarmistusta

Useimmat osat saapuvat Porgo Panigaleen 2-3 päivää ennen asennusta. Tehtaassa työskentelee noin 1200 henkilöä vuoden ympäri, sesonkiaikana tarvitaan 350 henkilöä lisää. Työpäivät ovat kello 9-17, paitsi osa päivistä on 7 tunnin mittaisia talvisaikaan, kun kysyntä on heikompaa ja taas 9 tuntisia kun sesonki on kuumimmillaan.

Ducatin tuotantolinjat työskentelevät eri tuotantomallit mahdollistavan strategian mukaisesti; joka linja voi valmistaa erilaisia tuotteita, erilaisia moottoripyöriä. Että tämä olisi mahdollista, pitää pystyä operoimaan eri toimintaohjeiden ja eri osakittien mukaan.

Tämä tarkoittaa tuotannon koneiden tietokoneistamista, myös sellaisten, jotka pystyvät työstämään osia, kuten vaikkapa kampiakseleita tai nokka-akseleita huipputarkkuudella. Toinen tärkeä osa työkaluja on digitaaliset 3D-mittaukseen kykenevät laitteistot.

Ducati otti käyttöön uuden asennuslinjat 2017, viisi vuotta VW Groupiin liittymisen jälkeen. Kaikkein moderneimmat V4-moottorit, joita käytetään Multistradoissa ja Panigalessa, matkaavat 32 aseman läpi viettäen aikaa viisi minuuttia kussakin. Operaattori seuraa kutakin moottoria varttitunnin valmistusprosessin aikana, kyetäkseen havaitsemaan mahdolliset virheet mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Kolme tyhjää asennusasemaa antaa mahdollisuuden korjata ongelmat keskeyttämättä asennuslinjan työtä.

V2-moottorit valmistaa yksi operaattori kokonaan, aikaa siihen kuluu 1,5-2,5 tuntia. Jokaista askelta valvotaan digitaalisesti QR-koodein, kortein ja kameroin, jotta laatu pysyy halutunlaisena. Järjestelmä seuraa myös itse työn tekijöitä, jotka saavat bonuksia nollavirhetasosta sekä pääsevät osallistumaan lisäkoulutusohjelmiin.

Ulkopuolisten toimittajien komponenttien laatua tarkkaillaan säännöllisillä ja pistokokeen luontoisilla tarkastuksilla.

Ducatin Multistrada -dynastia 20 vuotta. Onnea!

Ducatin Multistrada -dynastia 20 vuotta. Onnea!

Vaativimmat osat tehdään talossa

Valtaosa tärkeimmistä moottorikomponenteista valmistetaan talon sisällä, kuten kampiakselit ja nokka-akselit, jotka menevät suoraan tuotantoon. Kiilotuskoneiden tarkkuus on luokkaa yksi kymmenesosamillimetriä. Ducati valmistaa itse sekä desmodromiset että perinteiset nokka-akselit ja kokee sen kilpailuetuna.

Toimivuuden tarkastuksia tehdään joka välissä: toimiiko voiteluprosessi, onko lämpötila sitä mitä on haluttu? Robotit liimaavat tiivisteet korkeissa lämpötiloissa ja kovalla paineella paljon tarkemmin, kuin mihin ihmiskäsi pystyy. Kylmätesti, jossa koottua moottoria pyöritetään sähkömoottorilla, kertoo oman tarinansa.

Moottorin kokoamisen ja ensitestien jälkeen, ne siirtyvät asennettaviksi moottoripyöriin. Jopa 8 asentajaa työskentelee pyörän eri osien parissa neljässä eri vaiheessa. Jokaisen pyörän valmistuminen kestää päiviä. Linjan lopulla suoritetaan visuaalinen tarkastus ennen polttoaineiden lisäämistä ja moottorin ensimmäistä käynnistystä.

Virheitä 10 kertaa vähemmän

Ducatin mukaan uusi asennuslinja ja toimintastrategia ovat vähentäneet tuotannossa tapahtuvia virheitä kymmenkertaisesti. Yleistavoite on, että 92 % pyöristä lähtee linjalta ilman ensimmäistäkään ongelmaa tuotantoprosessin aikana.

Valmistajan ilmajäähdytteisissä moottoreissa, kuten esimerkiksi Desmodue-twinissä, jota käytetään Scramblereissä, venttiilien tarkastusväli on edelleen vain 12 000 kilometriä. Kauanko se säilyy tuotannossa, on tietysti eri asia.

Lopputuloksena voi kuitenkin todeta, että Ducatinpunainen väri on yhtä houkuttelevan makea kuin aina ennenkin, mutta nykyään Ducatilla ajamiseen ja sen omistamiseen ei enää liity teknisiä murheita, päinvastoin, tehokkaista moottoreista ja hyvistä ajo-ominaisuuksista voi nyt nauttia täysillä ja huolettomasti.

Lähde: Ars Technica.