MV Agusta kokee merkkinä parhaillaan melkoista renessanssia. Siitä on kiittäminen ensinnäkin nykyistä omistajaa, joka pelasti konkurssin partaalla viruneen yhtiön ja pumppasi siihen rahaa sekä uusi johdon.

Toisekseen vuoden 2022 syksyllä kerrottiin, että Pierer Mobility AG:stä tulee MV:n strateginen kumppani, ja että se samalla ostaa neljänneksen yrityksestä. Osto tuotti 30 miljoonaa euroa MV:n kassaan, josta ainakin osa käytettiin tuotannon ja tuotantovälineistön totaaliin modernisoimiseen.

KTM otti samalla hoitaakseen MV Agustan osto- ja hankintatoiminnot ja MV:n pyörien maahantuontia eri puolilla maailmaa alettiin hoitaa KTM:n kautta. Samalla Piererin klaaniin (KTM, GasGas, Husqvarna) kuuluvat myymälät maailmalla ovat ottaneet MV Agustoja myyntiin liikkeissään. Täten jälleenmyyjäkanta on kasvanut.

MV Agusta LXP Orioli 2024.

MV Agusta LXP Orioli 2024.

"Unohdettu brändi"

MV Agustan markkinointijohtaja Stefano Campaci myönsi Visordownin haastattelussa MV Agustan olleen "monista eri syistä johtuen unohdettu brändi", mutta nyt se taas hengittää ja on olemassa kaikkien tietoisuudessa.

Hyvä esimerkki siitä on viime marraskuun EICMA-messuilla julkistettu eksklusiivinen ja kallis MXP Orioli -adventuremalli, jota alkuun valmistetaan vain viisisataa kappaletta.

Pierer on kuitenkin vuoden 2026 mittaan ottamassa MV Agustan kokonaan omistukseensa, ja monet ovat huolissaan siitä, sulautuvatko sen tuotteet yhteen KTM:n tuoteperheen kanssa.

Campaci kuitenkin vakuuttaa, että yritys pysyy MV Agustana, ja että sen pyörät valmistetaan jatkossakin Italiassa. Samoin kehitystyö tapahtuu jatkossakin nykyisessä kotimaassa eikä pyörien valmistuksessa käytetä sama sovellusalustaa kuin KTM:n tuotannossa. Tämä sen vuoksi, että merkki edelleenkin pysyisi eksklusiivisena.

Valmistus pysyy Italiassa

Missä pyörät valmistetaan, on erityisen tärkeää MV:lle. Campaci kommentoi asiaa varsin voimakkaasti.

– Kaikki muut brändit maailmassa tuottavat Thaimaassa, Intiassa, Vietnamissa, joten et oikeasti tiedä, mistä pyöräsi tulee, Campagni selittää. – Jotkut pyörät, joita näet kilpailijoiltamme Yhdysvalloista, tulevat Thaimaan tehtaalta, jotkut pyöristä joita näet kilpailijoiltamme Englannissa, tulevat Aasiassa sijaitsevista tehtaista, Campaci murehtii.

– Näiden pyörien laatu on yhtä hyvä, mutta minusta ne tulevat hieman kaukaa. Brändin eksklusiivisuus lnkittyy sen historiaan ja siihen alueeseen mistä brändi on kotoisin.

MV Agustaa pidetään moottoripyörien Ferrarina, ja tämä on enemmän asiakasmielipide kuin yrityksen omaa viestiä. Campacille asiasta totesivat asiakkaat kuultuaan MXP Oriolin hinnan. Pyörä on saanut erittäin hyvän vastaanoton.

MV Agusta LXP Orioli 2024.

MV Agusta LXP Orioli 2024.

Brändin valinta on viesti

Campaci vertaa MV:tä kellovalmistajiin.

– Sinä hetkenä, kun joku pukeutuu Patek Philippe -kelloon, näet hänen olevan "OK", pukeutuvan johonkin äärimmäisen eksklusiiviseen. MV Agusta haluaa mennä siihen suuntaan, tulla ylemmän premium-loistokkuuden eksklusiiviseksi brändiksi.

MV Agustan tehtaalla Shirannassa on paraikaa meneillään tuotantolaitoksen modernisoiminen. Tuotantokapasiteetti nousee tarvittaessa reilusti isommaksi, mutta alkuun tavoite on 15 000 pyörää vuodessa. Syynä juuri pyörän eksklusiivisuuden ja arvon säilyttäminen.

On mielenkiintoista aikanaan nähdä, onko Pierer Mobility vuonna 2026 samaa mieltä MV Agustan eksklusiivisyyden ja omaperäisyyden ja erillisyyden säilyttämisestä kuin Campaci. 

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 22.12.2023 09:22

MV Agustalla kovaa panostusta tulevaan – yhteistyö KTM:n emoyhtiön kanssa kantaa

MAANANTAI 13.11.2023 08:01

Silmäkarkkia EICMA:ssa, MV Agustan vuoden 2024 Superveloce 1000 Serie Oro prototyyppi. Katso video

KESKIVIIKKO 8.11.2023 12:27

MV Agustan ensimmäinen adventuremalli tekee kunniaa nelinkertaiselle Dakar-voittajalle Edi Oriolille