BMW aloitti R 1300 GS -mallien toimituksen vuoden 2023 lopulla, mutta törmäsi nopeasti useisiin ongelmiin, kertoo mm. Motorcycles.News.

Ainakin yksi tapaus tiedetään, missä starttimoottori aktivoitui kontrolloimattomasti, mikä johti ylikuumenemiseen, savuamiseen ja moottoripyörän palovahinkoon. Akun nopea irrottaminen pelasti pahimmalta.

BMW reagoi nopeasti lopettamalla pyörien toimitukset ja julkistamalla huoltokampanjan malleille, joita ongelma vaivaa.

BMW:n virallisen marraskuussa antaman lausunnon mukaan ongelma on starttireleen muovikuoren vauriossa, joka voi aiheutua sen asentamisen yhteydessä. Tämä voi saada aikaan sen, että kosteus pääseen releen sisälle ja aiheuttaa sen toimimattomuuden.

Siihen mennessä 854 moottoripyörää Saksassa ja 85 Itävallassa oli vaikutuksen piirissä. BMW vakuutti, että vain ongelmattomia malleja oli toimitettu asiakkaille vuoden 2023 marraskuun 6. päivän jälkeen. Suurinta osaa ongelmallisista ajoneuvoista ei oltu vielä toimitettu tai rekisteröity lukuun ottamatta joitakin demo-malleja, mikä tarkoitti sitä, että asialla ei pitänyt olla vaikutusta loppukäyttäjään.

Tilanne tammikuussa: Jatkuvia turvariskejä

BMW:n ponnisteluista huolimatta ongelmia on ilmennyt edelleen tammikuussa 2024. Tällä kertaa sekä paikallaan olevissa että liikkuvissa moottoripyörissä. Tuoreemmassa lausunnossaan BMW vakuuttaa, että kaikkien R 1300 GS:ien starttireleet vaihdetaan ennen asiakastoimituksia.

Asiakkaita, joilla on jo R 1300 GS informoidaan tilanteesta ja releet vaihdetaan huoltojen yhteydessä.

BMW varmistaa, että vuoden 2024 tammikuun 16. päivästä lähtien se on toimittanut vain laitteita, joissa ongelmaa ei enää tavata.

Suomessa ainakin 8 tapausta

Suomessa BMW:n käytännön toiminnasta vastaavat jälleenmyyjät ja kysyimmekin BikeTeamin Tapio Rouhiaiselta kommenttia tapahtuneeseen.

– Meille on tullut kahdeksan kappaletta pyöriä, joissa on ollut vaihtolistalle joutuva rele. Ne vaihdetaan tai on vaihdettu, ennen kuin pyörät toimitetaan asiakkaille. Muitten BMW-kauppiaiden tilanteesta en tiedä.

- Releen ongelmana on rikkoutunut muovikuori, joka saattaa päästää kosteutta releen sisään, Tapio Rouhiainen vahvistaa. – Mitään hirveää kiirettä asian kanssa ei ole ollut, kun suurin osa pyöristä lähtee vasta myöhemmin keväällä liikenteeseen.

- BMW hoitaa asian huoltotiedotteen avulla, korjaus tehdään, kun pyörä tuodaan huoltoon, jos pyörä on ehtinyt asiakastoimitukseen ennen asian tiedostamista. BMW:hän on erittäin tarkka siitä, että huoltotiedotteen alaisia pyöriä ei toimiteta eteenpäin, ennen kuin huollettava kohde on korjattu kuntoon, Rouhiainen kertoo.