MAG on saanut myös kannatusta ehdotukselleen, että Lontoon kaupungin intoa rakentaa lisää pyöräteitä ympäri kaupungin kannattaisi pohtia uudelleen. MAGin saama tuki on kasvanut sitä mukaa kuin ruuhka, viivästykset ja saasteiden määrä kasvavat, kertoo Motorcycle Action Group kotisivuillaan.

Viime päivinä monet mediat ovat heijastaneet MAGin huolta liiallisesta innosta rakentaa erityisiä pyöräteitä.

Daily Mailin artikkelissa todetaan esimerkiksi seuraavaa: "Yhä enemmän rakennetaan (pyöräteitä) ympäri Britannian aiheuttamaan liikennesumia ja saastumista. Ja mikä on kaikkein hulluinta? Ne ovat usein TYHJIÄ."

Artikkelissa jatketaan vielä: "Ongelma on siinä, että vasta nyt kun ne on rakennettu, muut tienkäyttäjät alkavat täysin tuntea niiden vaikutukset. Liikennesumia täynnä olevia katuja ympäröivät ruuhka-aikaa lukuunottamatta täysin tyhjiltä näyttävät pyörätiet. Osittain tuloksena tästä pääkaupunkimme sanotaan olevan maailman tukkoisin kaupunki, jossa keskiverto autonkuljettaja vietti 101 tuntia liikenteessä viime vuonna."

Lisäksi artikkelissa todetaan, että ajoneuvojen keskinopeus Keski-Lontoossa oli laskenut 7,4 mailiin, 11,9 kilometriin tunnissa - hitaammaksi kuin hevosten vetämissä vaunuissa 1700-luvulla.

Rajallista katutilaa jaettu turhaan

– Olemme nostaneet tätä asiaa esille jo vuosien ajan, koska olemme nähneet tämän kriisin olevan tulossa, MAG:in puheenjohtaja Selina Lavender kertoo. – Pyöräteiden määrän massiivinen kasvu ei ole perustunut mihinkään objektiiviseen vaaralaskelmaan. Lontoon jo ennestään rajallista teille käytössä olevaa tilaa on kutistettu edelleen osoittamalla kaistoja siitä alikäytössä oleville polkupyöräteille. Polkupyöräteille, joita on rakennettu suunnattomilla määrillä veronmaksajien varoja vain harvojen eduksi. Näyttää siltä, että edes pyöräilijät eivät koskaan ole halunneet niitä.

MAG uskoo, että kielteinen reagointi pyöräteitä kohtaan kasvaa.

– Työskentelemme yhdessä viranomaisten kanssa tuodaksemme tervettä järkeä keskusteluun. Nykyinen lähestymistapa perustuu muotiin, ei logiikkaan tai minkäänlaiseen verrannollisuuteen koskien moottoripyöräilijöitä ja muita tienkäyttäjiä, jotka kärsivät liikennesumista polkupyöräilyn vuoksi. Se on huonoa liiketoimintaa, huonoa ympäristöpolitiikkaa sekä huono tapa kohdella sitä 97 % osaa katujen käyttäjistä, jotka eivät ole pyöräilijöitä.

Ruuhkien sekä taloudelliset että terveydelliset vaikutukset ovat Lontoossa valtavat. Lisäksi pyöräteiden rakentamiseen sijoitetaan massiiviset 913 miljoonaa puntaa eli yli miljardi euroa.

Varsinainen ongelma eivät siis ole pyörätiet, mitkä ovat sinänsä hyvä asia, vaan käytettävissä olevan vähäisen liikenteelle eli teille ja kaduille suunnattujen tilojen vähäisyys ja se, että ne joudutaan jakamaan uudelleen. Kun polkupyöräilijäiden määrän kasvu ei korvaa heidän kulkuteihinsä käytettyjen katujen kapenemista ja pienennä autovirtaa vastaavasti, joudutaan tämäntyyppisiin ongelmiin kuin Britanniassa laajemminkin on jouduttu. Kyse on siis liikennesuunnittelun huonoudesta, ei vastakkainasettelusta pyöräilyn ja muiden liikkumismuotojen välillä.

Lisää aiheesta Daily Mailin mielenkiintoisessa artikkelissa sekä tietenkin MAGin sivustolla.