– Hulinaa on riittänyt ja vielä pari tilaisuutta on tiedossa, ennen kuin tämä tältä erää rauhoittuu, Kirsi Kainulainen aloittaa. – Pääsin toistamiseen mukaan Kansainvälisen Moottoriliitto FIM:n gaalaan. Tosin edellisellä kerralla sain seurata vierestä, kun Pekka ja Adolf (Hänni) kävivät vastaanottamassa omat palkintonsa. Tämä vuonna Berliinissä järjestetty gaala oli hieno tilaisuus, mutta eniten minua siellä jännitti korkokengät ja punainen matto, Kirsi Kainulainen nauraa.

– Onneksi ensi viikko on täysi työviikko. Kivahan sinällään on kiertää eri palkinto- ja muita juhlia, mutta rahat alkavat loppumaan, joten täytyy välillä päästä töihinkin tienaamaan. Joulunkin tulemme olemaan töissä, summaa Pekka Päivärinta.

MM-pyörä vietiin BMW:n museoon

Joulukuun alussa teidän sivuvaunumoottoripyöränne asetettiin näytteille Müncheniin BMW.n museoon. Tuleeko voittoisaa ratsua ikävä?

– Harva pyörä on nähtävissä suoraan siinä kunnossa, missä se on kisan jäljiltä. Pääsemme vielä ajamaan kyseisellä pyörällä. Meille kerrottiin, että pyörä viedään näytteille johonkin suureen Englannissa järjestettävään moottoripyörätapahtumaan. Siellä järjestetään näytöstyylinen ajo siellä olevan kilpailun yhteydessä. Pääsemme siis vielä jatkossakin fiilistelemään sillä vanhalla pyörällä, Kirsi Kainulainen kertoo.

– On hyvä juttu, että pyörä on siellä näytillä ja jää sinne. Itse olisin halunnut, että se pyörä on siellä ja sillä sipuli. Nyt kun ensi kesänä mennään Englantiin ajamaan näytösajoa, niin tiedän että tulen stressaamaan sitä ja se ei ole mukavaa. Ihan sama minkä pyörän otan ajoon, niin minun täytyy saada ajettua maaliin saakka, vaikka kysymyksessä olisi vain näytösajo.

Kyseinen tapahtuma on todella iso festivaali, jonne voi tulla kymmeniätuhansia ihmisiä. Englannissa sivuvaunuratamoottoripyöräily on huomattavasti suositumpi laji kuin esimerkiksi Suomessa. Varmaankin BMW haluaa hyödyntää meitä ja meidän tuomaamme mainosarvoa kun saavat meidät ajamaan sinne ja voihan siitä meillekin olla jotakin hyötyä tässä mielessä.

Toisaalta siitä voi kehittyä vielä jotain tosi hauskaakin. Joskus kun olen vanha kepin varassa köpöttelevä äijä, niin Kirsi taluttaa minut pyörälle ja pääsee vielä fiilistelemään vauhdin hurmaa, Pekka Päivärinta veistelee.

Vuoden 2016 MM-voittoon kantanut kisapyörä on nyt kaikkien ihailtavana Münchenissä BMW:n museossa.

Vuoden 2016 MM-voittoon kantanut kisapyörä on nyt kaikkien ihailtavana Münchenissä BMW:n museossa.

MM-voiton jälkeen teitä on juhlittu meillä ja maailmalla. Tuntuvatko ison MM-gaalan jälkeen kotimaan tilaisuudet enää miltään?

– Kun tulee pienestä maasta ja varsinkin itse pieneltä peräkylältä, niin kaikki ovat hienoja tilaisuuksia. Päin vastoin tuntuu, että omat pienet juhlat ja juhlallisuudet tuntuvat kaikkein parhaimmilta. Lisäksi sain noin kuukausi sitten tietää, että Turun Moottorikerho ja Jarno Saarisen muistosäätiö ovat valinneet minut tänä vuonna muistosäätiön hopeisen kiertopalkinnon saajaksi. Olen todella kiitollinen tästä huomionosoituksesta. Hienoa saada tuollainen palkinto, Kirsi Kainulainen kertoo.

Turun Moottorikerhon ja  Jarno Saarisen muistosäätiön hopeinen muistopalkinto ojennettiin tänä vuonna Kirsi Kainulaiselle. Kuva: Risto Haverinen.

Turun Moottorikerhon ja Jarno Saarisen muistosäätiön hopeinen muistopalkinto ojennettiin tänä vuonna Kirsi Kainulaiselle. Kuva: Risto Haverinen.

Vuonna 2013 sama Jarno Saarisen muistosäätiön palkinto ojennettiin Pekka Päivärinnalle ja Adof Hännille. Miltä tuntui saada palkinto jälleen kotiin?

– Katsoin sitä palkintoa ja ajattelin, että hieno homma. Todennäköisesti sitä ei vielä oikein ymmärrä. Katsotaan 30 vuoden päästä, kun ei enää aja, niin varmaan silloin osaa arvostaa näitä kaikkia paljon enemmän, Pekka Päivärinta pohtii.

Jarno Saarisen hopeinen muistopalkinto on kiertänyt vuodesta 1974. Ensimmäinen palkinnon saaja oli Kent Andersson. 2013 kyseisen kunnian pokkasivat Pekka Päivärinta ja Adof Hänni.

Jarno Saarisen hopeinen muistopalkinto on kiertänyt vuodesta 1974. Ensimmäinen palkinnon saaja oli Kent Andersson. 2013 kyseisen kunnian pokkasivat Pekka Päivärinta ja Adof Hänni.

Miltä ensi kausi näyttää?

– On varmistunut, että ajamme ensi kaudella sivuvaunumoottoripyörän MM-sarjassa. Uusi pyörä on samanlainen kuin vanhakin oli. Jos kaikki menee ok, niin ei ole mitään estettä etteikö homma onnistuisi. Nyt odotamme uuden rungon valmistumista ja lisäksi tulee tietenkin 600-kuutioinen moottori. Tammikuussa tiedetään mikä on moottorin merkki. Helmi-maaliskuussa pyörä on valmis ja sittenhän jo kausi melkein alkaakin, joten taidot eivät ehdi unohtumaan.

– Aikaisempina vuosina voitettuani maailmanmestaruuksia ei ikinä ole ollut tällaista hulinaa. Ilman MM-sarjan sääntömuutosta ja siirtymistä tuhatkuutioisista moottoreista 600-kuutioisiin olisi tämäkin vuosi ollut paljon rauhallisempi. Nyt olen stressannut sitä, että saammeko uuden pyörän vai emme. Tulevan kauden MM-sarjan sujuminen on vielä täysin auki: kuinka paljon saadaan pyöriä viivalle, ja miltä tuntuu ajaa, sillä vauhti luonnollisesti tippuu, kun moottoreiden tehot pienenevät. Toisaalta sääntöuudistus koskee kaikkia yhtälailla. Tulee ihan muita asioita, joihin kiinnittää huomiota ajamisessa. Tavallaan sivuvaunuratamoottoripyöräilyyn tulee yksi uusi luokka. Nyt saavat myös F2:ssa ajavat osallistua tulevaan MM-sarjaan. Tosin he tietävät jo lähtiessään, etteivät voi menestyä, joten sen takia ihmettelen, mahtaako ketään kuitenkaan osallistua sieltä MM-sarjaan, listaa Pekka Päivärinta.

– Sivarin lisäksi ajan muutamia kisoja soolona. Tarkkaan ei vielä ole selvillä, että missä ja mitä kisoja. Edelleen on asioita paljon ilmassa. Ensi viikolla jutellaan mahdollisesta osallistumisestani Saksan IDM-osakilpailuihin. Henkilökohtaisesti jo pelkästään SM-sarjassa on ihan varmasti riittävästi haastetta minulle, kun en ole pitkään aikaan soololla ajanut. Tässäkin kohtaa kysymys on lähinnä ajasta. Aikani ei yksinkertaisesti riitä huoltamaan sooloa sivarin lisäksi. Ulkomailla saisi helpommin apua tälle puolelle.

Tärkeintä kuitenkin on että pääsee ajamaan. Kisoja on paljon ja esimerkiksi jäärataluokassa nostivat minut A-luokkaan. Ei auttanut vaikka pyysin, että olisivat pitäneet minut alemmassa sarjassa. Jääratapyörä on nyt vielä hakusessa. Mahdollisesti saan vuokrata yhden ystäväni pyörää. Pääasia on että pääsee jossakin huristelemaan, kertoo Kirsi Kainulainen.

Pekka Päivärinta ja Kirsi Kainulainen vastaanottivat myös Jääradan sivuvaunuluokan hopeamitalin. Kuvassa oikealta: Hopeamitalistit Pekka ja Kirsi, kultamitalistit Jani Aronen/Jussi Veräväinen, sekä pronssia ajanut Erkki Salo. Hänen purkkarinsa Mika Hietala on rajautunut kuvasta pois. Kuva: Kari Karttiala

Pekka Päivärinta ja Kirsi Kainulainen vastaanottivat myös Jääradan sivuvaunuluokan hopeamitalin. Kuvassa oikealta: Hopeamitalistit Pekka ja Kirsi, kultamitalistit Jani Aronen/Jussi Veräväinen, sekä pronssia ajanut Erkki Salo. Hänen purkkarinsa Mika Hietala on rajautunut kuvasta pois. Kuva: Kari Karttiala

MM-tasolla harva sivuvaunuratamoottoripyöräilijä ajaa kesäkisojen lisäksi jääradalla. Kaiken humun keskellä on jäänyt vähemmälle huomiolle, että tehän voititte myös SM-hopeaa viime kaudella jääradan sivuvaunuluokassa. Aiotteko kisata myös tulevana talvena tässäkin sarjassa?

– Ei kilpailla. Se pyörä on myyty. Pekka haluaa välillä tehdä muutakin ja koittaa vähän treenata esimerkiksi käymällä hiihtämässä, Kirsi Kainulainen toteaa.

Maanantaina 12.12 Urheilutoimittajat ry. palkitsivat Pekka Päivärinnan ja Kirsi Kainulaisen Ravintola Perhossa järjestetyssä tilaisuudessa Pääkaupunkiseudun Vuoden 2016 Urheilutekona. Palkinnon ojensi puheenjohtaja Matti Hannula.

Rakkaudesta lajiin

Tuomo Seppänen on tehnyt teistä kirjan: Rakkaudesta lajiin: Pekka Päivärinnan ja Kirsi Kainulaisen matka maailmanmestareiksi. Joko olette nähneet kyseisen kirjan?

– Emme vielä. Torstaina 15.12 kello: 18.00 on Suomen Moottoripyörämuseossa Lahdessa on kirjan virallinen julkistamistilaisuus, jossa ensimmäisen kerran näemme, mitä se sisällään pitää. Toisaalta kyllä me tiedämme, mitä viimeisten vuosien aikana olemme tehneet, joten ei siellä mitään yllätyksiä tule eteen. Samassa tilaisuudessa saa ostaa kyseistä kirjaa ja tietenkin kirjan saa meidän nimikirjoituksillamme, Kirsi Kainulainen kertoo.

– Vaikka kirja ei sinällään sisälläkään mitään uutta, koska se pohjautuu kolmen vuoden aikana koettuihin hetkiin, eikä ole mikään elämänkertatyyppinen teos, niin olen hyvilläni tästä kirjaprojektista, Pekka Päivärinta myötäilee.

Kirja on saatavilla nimikirjoituksin varustettuna 15.12 kello 18.00 Lahden Moottoripyörämuseolta. Kirja tulee myyntiin myös kirjakauppoihin.

Kirja on saatavilla nimikirjoituksin varustettuna 15.12 kello 18.00 Lahden Moottoripyörämuseolta. Kirja tulee myyntiin myös kirjakauppoihin.

Kirjan ennakkoon tilanneet saavat sen lähiaikoina. Kunhan posti tuo tilaamamme kappaleen toimitukseen, niin kerromme siitä lisää. Motouutiset.fi toivottaa kaikkea hyvää Pekka Päivärinnalle ja Kirsi Kainulaiselle ensi kaudelle.