BMW Motorrad esitteli R 1200 RS ConnectedRiden 12. lokakuuta CMC-konsortion konferenssissä Munchenissä. Kyse on BMW:n ja koko ryhmän näkemyksestä siitä, mitä turvallinen moottoripyörä voisi olla, ja millaisia sen turvajärjestelmät voisivat olla.

Pyörässä on risteys- ja vasemmalle kääntymisen apurit sekä iso joukko muita järjestelmiä, jotka on suunnitelty estämään henkilöautojen ja moottoripyörien välisiä onnettomuuksia. Järjestelmät varoittavat sekä lähestyviä autoilijoita että moottoripyöräilijää itseään. Mikäli jokin ajoneuvo lähestyy moottoripyörää vaarallisesti, asia havaitaan ja varoitusviestit - myös autoihin - lähtevät matkaan. Viestien perillepääseminen onnistuu V2V- eli  Vehicle to Vehicle Communication -järjestelmän avulla, joka perustuu valmistajien väliseen kommunikaatiostandardiin ja äärimmäisen tarkkaan paikannukseen D-GNSS:n eli Differential-Global Navigation Satellite Systemin avulla.

Huomaa ylin näyttö, joka varoittaa onnettomuusriskistä risteyksessä.

CMC on mp-alan yhteenliittymä, joka perustetiin 2016 ja mukana konsortiossa ovat BMW Motorradin lisäksi Honda ja Yamaha. Heidän tarkoituksenaan on myös saada mahdollisimman moni moottoripyörävalmistaja mukaan standardiin. Kyseessä on ainoa mp-valmistajien turvallisuuskonsortio ja se onkin vakaasti kasvattanut merkitystään.

Autoala unohti moottoripyörät

CMC kiinnittää erityistä huomiota autoalan turvallisuusjärjestelmien nopeassa kehityksessä moottoripyöräilyn erityisvaatimuksiin. Tämä koskee erityisesti V-2-V-kommunikaatiota, jossa ei toistaiseksi ole lainkaan otettu huomioon moottoripyöräilyn turvallisuuden vaatimia näkökohtia.

CMC:n konferenssissa käytiinkin keskusteluja sekä vaihdettiin informaatioita eri organisaatioiden edustajien, kuten Euroopan Komission Liikkuvuus- ja kuljetusalan Pedro Barradasin, Euroopan autoteollisuuden valmistajien liiton (ACEA) turvallisuusjohtaja Ulrich Vehin sekä ACEMin, Euroopan moottoripyörävalmistajien liiton edustajan Antonio Perlotin välillä.

Laitteiston elektroniikka vaati molemmat sivulaukut käyttöönsä. Toivottavasti tuotantoon siirtyminen aikanaan pienentää laitteiden kokoa.

Tavoitteena oli löytää yhteinen sävel moottoripyörien turvajärjestelmien käytössä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa turvallisuuden sekä ajonautinnon parantamiseksi.

Jatkossa CMC tehostaa viestiään esiintymällä automessuilla sekä tapahtumissa vuoden 2018 mittaan. CMC:n konferenssissa esiteltiin esimakuna tulevasta oheinen BMW R 1200 RS ConnectedRide -prototyyppi. Näytillä oli myös kaksi muuta protoa. Toinen niistä perustui Honda CRF 1000 L Africa Twiniin ja toinen Yamaha Tracer 900:n, joissa kaikissa käytettiin yhteistä arkkitehtuuria.

Toimituksen kommentti: Moottoripyöräteollisuus on hyvällä asialla, sillä miten muuten autojen keskinäisesti verkottuvassa turvajärjestelmien maailmassa myös moottoripyörät tulisivat otetuiksi tasavertaisina kulkijoina matkaan? Kun mukana on kaksi valmistajaa, jotka moottoripyörien lisäksi tekevät myös autoja, asia on eri tavalla esillä, kuin jos konsortio muodostuisi pelkistä mp-valmistajista.