Hondan vuosimallin 2018 Gold Wingissä on seitsemän tuuman multimedianäyttö mittariston keskipisteenä, ja järjestelmä tarjoaa myös tuen Applen CarPlaylle aivan kuten autojenkin vastaavissa kojelautajärjestelmissä. 

Käytännössä ominaisuus merkitsee sitä, että kuljettajan iPhone voidaan kytkeä USB-liittimen kautta järjestelmään. Puhelimelle on varattu oma tila tankin lokerossa.

Gold Wingissä CarPlayn käyttö vaatii kuitenkin Applen vaatimuksesta moottoripyörän kuljettajalta kuuloke-mikrofoniyhdistelmään kypärään. Rajoitus, mitä autojärjestelmässä ei ole. Useimmat CarPlayn komennot eivät vaadi äänen käyttämistä. Puheella voi kuitenkin käynnistää Sirin, iOS:n virtuaaliapurin, ottaa vastaan puheluja, soittaa sekä toteuttaa muita äänikomentoja.

Älypuhelinta voidaan säilyttää sille varatussa kotelossa tankin yläosan lokerossa.

Käytännössä pyörän näytölle tulee sama iOS-käyttöliittymä kuin puhelimessasikin on, ainoa erotus on, että sitä ei voi ohjata Gold Wingin näytöltä, koska siinä ei ole kosketustukea, vaan ohjaamiseen käytetään vasemman kahvan nelisuuntaista ohjainta tai tankin päällä olevaa pyöröohjainta. Viime mainittu voi olla hankala käyttää ajon aikana, nuoliohjain voi olla helpompi.

Olennaista on, että ohjainten avulla pääset suoraan käyttämään puhelimesi musiikkikirjastoa, Applen karttasovellusta, puhelinta, iMessageja jne.

2018 GL1800 Goldwing Tourin pyöräohjain.

Yksi osa Applen CarPlayn ottamista mukaan uuteen Gold Wingiin on Hondan tavoite houkutella millenniaaleja tai X-sukupolvea, nuorta käyttäjäkuntaa, touring-lippulaivansa ohjaustankoon. Kaikki moottoripyörävalmistajat kipuilevat kehittyneissä maissa tällä hetkellä sen tosiasian kanssa, että käyttäjäkunta vanhenee, ja nuoret ikäluokat pienenevät. Lisäksi moottoripyörävalmistajat joutuvat taistelemaan monien muiden harrastusten ja ajanviettotapojen kanssa käyttäjäkunnasta. 

Moottoripyöräilyharrastuksen olisi tämän päivän trendin mukaan oltava helppoa ja yksinkertaista aloittaa. Mikäpä sopisi siihen paremmin kuin se, että nuori voi ottaa puhelimensa ja liittää sen moottoripyörään sekä selata tuttua käyttöliittymää, missä kaverit, musiikki ja kaikki muu mukana kulkeva on yhtä lähellä kuin, niin - lähin moottoripyörä. 

2018 GL1800 Goldwing vasemman kahvan valintakytkimet ja CarPlayn ohjain.

Kun tähän vielä liittää uuden Wingin tarjoaman kaksoiskytkinautomaattivaihteiston, niin mikäpä siinä. Paitsi että pyörä on Suomen markkinoille tullessaan tietenkin suolaisen hintainen. On helppo kuvitella, että samalla tavalla CarPlay yleistyy muihinkin moottoripyöriin ja aivan hyvästä syystä. On helpompaakin rakentaa rajapinta puhelimelle, joka sisältää samalla automaattisesti päivittyvän navigaattorin, datayhteyden ja ties mitä kaikkea muuta käyttäjä tarvitsee, kuin rakentaa kokonaan omia systeemejä, jotka kuitenkin toimivat kökösti verrattuna älypuhelinten hiottuihin käyttöominaisuuksiin. Toki Wingissäkin on oma navigaattoriohjelmistonsa ja multiamediasoitin.

Ja tältä näyttää Applen CarPlay -käyttöliittymä uudessa Gold Wingissä.

Applen CarPlay on tänä päivänä saatavilla yli 200 ajoneuvoon laajalla rintamalla. Apple listaa yli 50 autovalmistajaa CarPlay-kumppaneikseen. Lisäksi on saatavilla useita tarvikeratkaisuja autoihin, joissa ei tule natiivina mukana CarPlay-sovellustukea. CarPlay on moottoripyöräpuolen Honda Gold Wingin lisäksi saatavilla myös joihinkin Volvon uusiin kuorma-autoihin.

CarPlayn pääkilpailija on Googlen Android Auto, joka on myös laajentanut käyttäjäkuntaansa. Sitä ei kuitenkaan ole saatavilla Gold Wingiin. Kyse ei ollut Hondan haluttomuudesta, vaan Hondan mukaan siitä, että Google "on valinnut fokusoituvansa nelipyöräisiin toistaiseksi".

Lähteinä käytettiin Hondan tiedotusmateriaalin lisäksi Arstechnicaa ja The Vergeä.

Aiheesta aiemmin: Tässä se nyt on: täysin uusi Honda Gold Wing 2018, katso kuvat ja muut tiedot

2018 GL1800 Gold Wing Tour

2018 GL1800 Gold Wing Tour