Honda CTX 1300 on bagger ja tehty eri käyttötarkoitusta varten aivan kuten Honda GoldWingistä muokattu F6B. CTX:ään Hondalla panostettiin todella voimakkaasti, ja olisi erikoista, jollei tätä suunnittelua hyödynnettäisi myös sisarmallissa. Sekä runko että V4-moottoria rukattiin uusiksi, viime mainitun tehoa laskettiin, mutta niin myös painopistettä.

Nykyinen CTX 1300 tarvitsisi vain lisää tehoa, säädettävän pleksin, pieniä muutoksia ohjausgeometriaan ja isomman polttoainetankin sekä peittävämmät katteet. Kaikki nämä muutokset saadaan aikaan suhteellisen pienellä vaivalla verrattuna kokonaan uuden malliversion luomiseen. Hyvä lähivertailukohde on 750-kuutioisten mallisarja, missä on kolme rinnakkaista mallia muunnettu todella pienin muutoksin eri käyttötarkoituksiin.

Nykyisessä Paneuropeanissa on alumiinirunko ja CTX:ssä taas teräsputkinen, mutta painoeroa on CTX:n eduksi kolme kiloa, joten rungon painosta asia ei ole kiinni.

Lisäksi CTX:n etupään visuaalinen ilme on moderni ja erilainen, varmaankin paremmin linjassa Hondan nykytrendien kanssa kuin vanhan, jo vuodesta 2002 tuotannossa olleen nyky-Paneuropeanin. Eli sekin olisi helppo miltei sellaisenaan siirtää uuteen Paneuropeaniin ja luoda moderni, kilpailukykyinen look.

Jutun aloituskuvassa CTX 1300, alla sisarmalli Paneuropean.

Nykyinen Honda ST 1300 Paneuropean.