Jotain Singaporesta kertoo se, että kaupunkivaltion pinta-ala on 718 neliökilometriä ja väkiluku 5,5 miljoonaa. Suomen Tampereen vastaavat luvut ovat 690 km2 ja 232 000 henkilöä. Singaporen asumistiheys puolestaan on 7540 henkilöä per neliökilometri, kun Tampereella se on 443 asukasta neliökilometriä kohden.

Singaporessa liikenteellä on siten aivan toisenlaiset mittasuhteet, asiaa kuvaa hyvin se, että jos koko Suomen asukkaat hätäsijoitettaisiin Tampereelle, silloin asukastiheys olisi samaa luokkaa.

Argon

Argon asennettuna

Ei siis ihme, että kun puolessa viime vuonna raportoiduista liikenneonnettomuuksista oli mukana moottoripyörä tai skootteri, ja yksi kolmesta liikenneonnettomuuksissa kuolleista oli motoristeja, viiden singaporelaisen muodostama yritys on päätynyt kehittämään laitetta, joka tekee moottoripyöräilyn maassa turvallisemmaksi. 

Heidän kehitystyönsä tulos on Argon, laajennetun todellisuuden lisävaruste, joka tekee perinteisestä kypärästä älykypärän.

Argon muodostuu kahdesta eri laitteesta: kypärän taakse asennettavasta yksiköstä, jossa on HD-tasoinen 170° laajakulmalla varustettu kamera, joka kuvaa reaaliaikaisesti kaiken ja esittää sen läpinäkyvästi etuyksikön peukalonkokoisella heijastusnäytöllä. Täten motoristi pystyy koko ajan seuraamaan, mitä tiellä takana tapahtuu tarvitsematta irrottaa katsetta mistään tai katsoa muualle. Kiitos kameran, matkaajalla ei ole kuolleita kulmia riesanaan.

Argon

Argon Singaporen messuilla.

Molempien yksiköiden yhteenlaskettu paino on noin 400 grammaa, ja litiumakkujen kesto noin viisi tuntia.

Eteen asennettava näyttöyksikkö voi esittää monenlaista informaatiota, mukaan lukien GPS-navigointitiedot. Karttatietojen ja ajo-ohjeiden seuraaminen ei edellytä, että kuljettajan pitäisi irrottaa katsettaan tiestä.

Lisäksi heijastusnäytön sisältävässä yksikössä on oma eteenpäin kuvaava HD-tason laajakulmakamera, joka automaattisesti tallentaa viimeisen 30 sekunnin ajalta tapahtumat, mikäli sattuu onnettomuus. 

Argon

Argon asennettuna vähän eri kulmasta.

Mukana on myös integroitu audiojärjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi kuunnella musiikkia tai vastata puheluihin lennosta. Laitetta ohjataan ohjaustankoon kiinnitettävällä ohjaimella kuten Nuviziakin.

Argonin takana oleva tiimi on jo kerännyt osan tarvittavasta rahoituksesta valmistuksen aloittamiseksi, mutta ensi vuoden alkupuolella on luvassa vielä joukkorahoituskierros. Valmiin tuotteen pitäisi olla markkinoilla ensi vuoden loppupuolella, ja sen hinta on samaa luokkaa kuin Nuvizin, alle 700 dollaria.

Laitteessa on paljon yhtymäkohtia Nuviziin, kuten se, että heijastusnäyttöyksikkö sijoitetaan kypärän ulkopuolelle, ja ohjaaminen tapahtuu erillisellä ohjaimella. Toisaalta Nuvizilla on se etu, että se on jo olemassaoleva tuote.

Argonin sivuille pääset tästä. Asiasta kertoi ensin Today Online.

Aiheesta aiemmin: Kestotestissä: Nuviz, kypärään tarkoitettu heijastusnäyttölaite - onko hinnalle katetta?

Argon ajossa.

Argon ajossa.