Christer R. Christensson on kerännyt moottoripyöriä yli 50 vuoden ajan ja tuloksena on ollut maailmanlaajuisesti tunnustettu sekä laaja että edustava kokoelma kaikkein parhaita moottoripyöriä, kun on kyse designista ja teknologiasta. Christensson on kollegansa Ove Johanssonin ja taitavan restauroijatiiminsä kanssa saanut aikaa yli 400 moottoripyörän kokoelman, joka esittelee moottoripyörän ei pelkästään koneena, vaan myös aikaansa kuvastavana taide-esineenä ja mekaanisena veistoksena.

Kokoelma on erittäin kansainvälinen ja edustaa merkkejä kaikkialta ympäri maailman sekä tekee kunniaa suunnitteluinsinööreille ja moottoripyörille, jotka ovat muokanneet teollisuudenalaa jo yli sadan vuoden ajan. Kokoelma lähtee maailman ensimmäisestä moottoripyörästä, Hildebrand & Wolfmüllerista, joka valmistui vuonna 1894.

MC Collection on matka halki ajan ja tilan, se esittelee moottoripyöriä moottoripyörähistorian huippuajoilta, kuten varhaiselta 20-luvulta ja sen amerikkalaisista board track -kisapyöristä ja 60-luvulta, joka merkitsi brittiläisen mp-teollisuuden romahtamista japanilaisten merkkien ottaessa teollisuudenalan valtaansa maailmanlaajuisesti.

Christensson siirsi kokoelmansa Edsvikiin lähelle Tukholmaa 2009 tilaan, joka palveli hänen kokoelmansa tarpeita ja asettaakseen noin 140 pyörän valikoiman yleisön nähtäville. Tila osoittautui kuitenkin liian kalliiksi, ja kun Christenssonille ja Johanssonille tuli mahdollisuus siirtää kokoelma Tidön linnaan Västeråsin lähelle, he käyttivät sen hyväkseen.

Uudessa paikassa on kuitenkin museoalaa vähemmän käytettävissä kuin aiemmin, joten he joutuvat luopumaan 238 pyörästä, jotka tulevat huutokaupattaviksi Mecumin 28:ssa vintage- ja antiikkimoottoripyörähuutokaupassa Las Vegasissa tammikuun 26. päivänä 2019.

Myyntiin tulee mm. jo mainittu 1894 Hildebrand & Wolfmüller -replika sekä amerikkalaisia klassikkoja kuten 1905 Indian Camelback, 1914 Flying Merkel V-Twin ja 1917 Pope Model T-17 aina 1978 Ducati NCR kisapyörään, 1968 Munch 4TT Mammothiin ja moneen muuhun.

Huippuja löytyy kautta koko kokoelman ja ne edustavat merkkejä ympäri maailman mukaan lukien 1924 NUT Twin, harvoin nähty 1929 Opel Neander, 1927 Husqvarna 180 ja jopa 1939 Crock Big Tank, kunnianarvoisa lyhytikäiseksi jääneen Crocker Motorcycle Companyn tuote.

Kun huutokauppa käynnistyy tammikuun 26. päivä, niin yksi asia ainakin on varma: moottoripyörien keräilijöillä on harvinainen tilaisuus hankkia itselleen osanen tästä uniikista ja tunnustetusta 238 moottoripyörän kokoelmasta.

Mecumin sivuille ei ole vielä ilmestynyt kaikkien MC Collectionin myyntiin tulevien moottoripyörien tietoja, mutta melkoista eksotiikkaa ja historian siipien havinaa on nähtävissä jo nyt. Valitsimme juttua kuvittamaan pari vanhempaa Husqvarnaa muistutukseksi siitä, että ruotsalaismerkillä on paljon kunniakkaampi ja monipuolisempi historia kuin moni arvaakaan.

Kohde F75 on vuosimallin 1927 Husqvarna Model 20. Sen moottori oli JAP:in yksisylinterinen ja 175-kuutioinen. Pyörää kutsuttiin yleisesti 'kissanpennuksi'.

MC Collection -moottoripyörämuseo avataan Tidön linnassa vuodenvaihteen jälkeen. Tavoitteena on, että siitä tulee toimiva koko perheen vierailukohde. Lisää museosta Tidön linnan sivuilla täällä.

Kokoelmasta huutokaupattaviin pyöriin voit tutustua Mecumin sivuilla täällä. Tätä kirjoitettaessa listalla oli vasta muutama kymmenen pyörää, mutta luettelo täydentynee pikku hiljaa.