H-D esitteli maanantaina Livewire-mallinsa Los Angelesin CES-kuluttajaelektroniikkatapahtumassa kertoen samalla mallin teknisiä tietoja, ajomatkan latauksella sekä hinnoittelun USA:n osalta.

Luvassa pitäisi olla hyvää kiihtyvyyttä, helppoa käsiteltävyyttä, ensi luokan materiaaleja sekä elektronisia apuvälineitä helpottamassa uutta verkottunutta elämänmuotoa. Pyörä tulee toimitukseen vielä tämän vuoden mittaan.

Harley-Davidson Livewiren tuotantoversio EICMA:ssa, Milanossa.

Harley-Davidson Livewiren tuotantoversio EICMA:ssa, Milanossa.

Tämän H-D kertoi: pyörässä ei ole kytkintä, eikä myöskään vaihteistoa. Kiihtyvyys nollasta 96 km/h on noin 3,5 sekuntia. Sähkömoottoripyörien tapaan täysi vääntö on heti käytettävissä kaasukahvaa käännettäessä. Moottorijarrutus myös lataa pyörän akkuja.

Pyörä on varustettu H-D Connect -palvelulla, joka yhdistää kuljettajan pyöränsä kanssa LTE-yhteyden kautta telematiikkayksikköön, joka puolestaan hyödyntää pilvipalveluja ja Harleyn älypuhelisovellusta. Tämä tekee Livewirestä Pohjois-Amerikan ensimmäisen massamarkkinoille tulevan matkapuhelinyhteydellä varustetun sähkömoottoripyörän.

Harley-Davidson Livewiren tuotantoversio EICMA:ssa, Milanossa.

Harley-Davidson Livewiren tuotantoversio EICMA:ssa, Milanossa.

H-D Connectin kautta pyörä kerää dataa ja siirtää sitä kuljettajan matkapuhelimeen mm. moottoripyörän tilasta; akun varauksesta sekä jäljellä olevasta ajomatkasta siellä, missä riittävän hyvä mobiiliverkko on tavoitettavissa. Kuljettaja pystyy myös etänä tarkistamaan pyörän latauksen tilan sekä miten kauan lataus täyteen kestää. Kuski pystyy myös paikantamaan latausasemat appin kautta.

Palvelu myös paikantaa moottoripyörän ja kertoo, jos sitä liikutellaan. Pyörä on varustettu paikanninsirulla, joten se on helppo jäljittää.

Lisäksi palvelu kertoo huoltotarpeesta tarvittaessa ja muistuttaa määräaikaishuolloista.

Kovin pontevaa ajomatkaa pyörälle ei luvata, vain noin 177 kilometriä latauksella kaupunkiympäristössä eli pienillä nopeuksilla.

Harley-Davidson Livewiren tuotantoversio EICMA:ssa, Milanossa.

Harley-Davidson Livewiren tuotantoversio EICMA:ssa, Milanossa.

Harley väittää pyörän olevan kevyt käsitellä ja sopivan kaupunkiajoon ja takamaiden mutkateille. Painopisteen pitäisi olla matalalla.

Sähköinen alustakontrolli on vakiona, ja pitää sisällään kaarre-ABS:t ja sutimiseneston. Mukaan pakettiin kuuluu myös inertiasensori.

Valmistaja haluaa erikseen mainita uuden, tyypillisen pyörän merkkiä alleviivaavan sähkö-Harleyn äänen kiihdytettäessä, mutta ilman värinöitä. 

Harley-Davidson Livewiren tuotantoversio EICMA:ssa, Milanossa.

Harley-Davidson Livewiren tuotantoversio EICMA:ssa, Milanossa.

Pyörä tulee saataville kolmena eri värivaihtoehtona Yhdysvalloissa elokuussa 2019, ja sen hinta paikan päällä on alkaen 29 799 dollaria, mikä vastannee noin 26 238 euroa. Hinta Suomessa on sitten eri juttu, sen pitäisi olla selvillä tammikuun loppuun mennessä.

Kuten näkyy, valmistaja ei kerro tehoa eikä anna lukemia väännöstä tai akkujen kapasiteetista. Ne selvinnevät myöhemmin.