ACEMin mukaan moottoripyöriä rekisteröitiin EU:n alueella 19,2 % enemmän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana kuin viime vuonna. Rekisteröinti kasvoi useimmissa EU-maissa. Kaikkiaan jaksolla rekisteröitiin 244 991 pyörää. 

Italiassa myytiin 54 826 pyörää (kasvua 18,7 % vuoden aikana), ja se säilyi suurimpana eurooppalaisena moottoripyörämarkkinana. Kakkosena tulee Saksa (44 450 moottoripyörää, +23.3%), Ranska (43 942 moottoripyörää, +20.0%), Espanja (37 255 moottoripyörää, +20.5%) ja sitten Englanti (25 913 moottoripyörää, +10.3%).

Uusien moottoripyörien ja mopojen rekisteröintimäärät kuukausittain tammi-maaliskuu 2018 ja 2019. Lähde: ACEM.

Uusien moottoripyörien ja mopojen rekisteröintimäärät kuukausittain tammi-maaliskuu 2018 ja 2019. Lähde: ACEM.

Mopoja rekisteröitiin 30 % enemmän

EU:ssa myytiin mopoja kaikkiaan 52 715 kappaletta tammi-maaliskuun jaksolla. Tämä on 30,1 % enemmän kuin 2018, jolloin niitä myytiin 40 522 kpl.

Euroopan suurimmat markkinat olivat Ranskassa (17 997 kpl), Hollannissa (13 040 kpl), Belgiassa (4683 kpl), Espanjassa (3993 kpl) ja Italiassa (3846 kpl).

Sähköisten moottoripyörien, mopojen ja nelipyörien myynti kasvoi 71 %

Sähköisten moottoripyörien, mopojen ja nelipyörien myynti kuukausittain. Lähde ACEM.

Yhteensä sähkömopoja, -moottoripyöriä ja nelipyöräisiä myytiin kaikkiaan 14 251 kappaletta vuoden ensimmäisen vartin aikana. Se tarkoittaa 71,2 % kasvua vuoden 2018 kolmeen ensimmäiseen kuukauteen verrattuna. Silloin myytiin 8326 näihin kategorioihin kuuluvaa sähköistä ajoneuvoa.

Suurin sähköisen L-kategorian luokka ovat mopedit, 11 258 kpl, moottoripyöriä puolestaan meni 2295 kappaletta.

EU:n suurin markkina oli Ranska, missä yhdistetty sähköajoneuvojen myynti oli 4407 kpl (nousua 105 % ed. vuoteen verrattuna), sitten Belgia (2 627 ajoneuvoa, +78.5%), Hollanti (2 598 ajoneuvoa, +52.6%), Espanja (1,632 ajoneuvoa, +28%) ja Italia (901 ajoneuvoa, +49,2%).

Toimituksen kommentti: Käytännön tasolla kaikesta moottoripyörien myynnistä EU:n alueella vain noin 1 prosentti oli sähköisiä, joten kovin suuresta ilmiöstä ei vielä ole kysymys. Myynnin kasvu riippunee ensinnäkin siitä, että joku mp-valmistaja tuo markkinoille vetovoimaisen mallin sekä tietenkin siitä, missä tahdissa ajoneuvojen päästömääräyksiä kiristetään plus akkuteknologian kehittymisestä ja hintojen halpenemisesta.

Huomattavaa joka tapauksessa on, että mopojen osalta sähkömopojen myynnin kasvu on kehittynyt paljon nopeammin: niiden määrä on jo viidennes rekisteröityjen uusien mopojen määrästä! 

Taustalla yleinen taloudellinen kehitys?

– Ajoneuvojen rekisteröintimäärien kasvu heijastaa yleistä taloudellisten olojen paranemista ympäri Eurooppaa, erityisesti EU:n suurimmilla markkinoilla yhtä lailla kuin eurooppalaisten kansalaisten mieltymystä nautittavaan ja mukavaan kulkumuotoon, toteaa ACEMin pääsihteeri Antonio Perlot.

– Samanaikaisesti moottoripyörien ja mopojen markkinoiden vuodenaikaan sijoittuvan markkinan luonteesta johtuen joudumme odottamaan heinäkuun rekisteröintilukuja, jotta näemme, onko vuosi 2019 ollut todella hyvä teollisuudenalallemme.

ACEMissa on jäseninä 18 moottoripyörävalmistajaa, BMW Motorrad, Bombardier Recreational Products (BRP), Ducati Motor holding, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, KTM, KYMCO, MV Agusta, Peugeot Scooters, Piaggio, Polaris Industries, Renault, Royal Enfield, Suzuki, Triumph Motorcycles ja Yamaha. 

Lisäksi siinä on jäsenenä 18 mp-alan teollisuuden yhteenliittymää 15 eri Euroopan maasta.