Polaris Industries Inc. on tunnettu lumikelkka- ja atv-valmistaja, mutta nykyään sen talliin kuuluu myös kaksi toisistaan erilleen segmentoitua moottoripyörämerkkiä, Indian ja Victory.

Yrityksen koko nettotulos toisella vuosivartilla oli 96,9 miljoonaan dollaria, 21 prosenttia parempi kuin vuotta aiemmin. Tulos per osake oli 1,42 dollaria. Kokonaisliikevaihto oli ennätykselliset 1,0 miljardia dollaria, jossa on kasvua 20 prosenttia viime vuoden 845 miljoonaan verrattuna.

Liikevaihdon kasvu ja Polariksen tuotepaletin kysyntä vaikuttaa niin vahvalta, että yritys nosti koko vuotta koskevaa ennustettaan. Se ennustaa osakekohtaisen tuloksen olevan 6,48-6,58 dollaria per laimennettu osake, missä on 20-22 prosentin kasvu vuoden 2013 tulokseen, 5,4 dollaria per osake. Myynnin kasvuksi yritys arvioi 16 - 18 prosenttia koko vuodelle 2014.

Yritys on vahvimmillaan off-road-puolella, ja se näkyy myös taloudellisissa luvuissa. Off-road-myynti kasvoi 13 prosenttia 701 miljoonaan dollariin.

Indian ja Victory

Suurimmat kasvuluvut kuitenkin tulivat yritykselle moottoripyörien myynnin puolelta, vaikka Victoryn myynti laskikin "yksittäisiä prosentteja". Moottoripyörämyynnin liikevaihto kohosi 103 miljoonaan dollariin toisella neljänneksellä ja ensimmäisen puolen vuoden myynti oli yhteensä 182 miljoonaa taalaa.

Indianin myynti kasvoi 50 prosenttia neljänneksellä. Kasvuluvut ovat toisaalta ymmärrettäviä, sillä pyörien tuotanto aloitettiin käytännössä vasta viime vuoden lopulla. Indianin tuotelanseeraus myös jatkui, ja yhä useampi jälleenmyyjä on ottanut sen ohjelmistoonsa.

Victoryn myynnin laskun yritys oletti johtuneen siitä, että se joutui toukokuussa takaisinkutsumaan valtaosan niistä malleistaan, jotka oli valmistettu 22.1. - 25.4.2014. Toisaalta yritys on luottavainen kysynnän kasvuun jatkossa lupaavien huhti- ja toukokuun myynnin osalta.

Polariksen valmistamien moottoripyörien myynti peräti kaksinkertaistui Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Toisaalta yritys on tyytyväinen siitä, että Indianin myynti kasvoi niin voimakkaasti, kun taas esimerkiksi muitten pohjoisamerikkalaisten moottoripyörämerkkien (= Harley-Davidson) myynti USA:ssa pysyi samalla tasolla kuin edellisenä vuonna.

Konsernin lopun liikevaihdon kertymisestä vastasivat pienten koneitten ryhmä sekä osien, vaatteiden ja lisävarusteiden myynti.