Vuoden 2019 neljännen neljänneksen osakekohtainen tulos nousi hieman vuoden takaiseen verrattuna ja koko vuoden tulos oli yrityksen odotusten mukainen. Yritys etenee hankkeessaan saada lisää H-D-kuljettajia ja odottaa merkittävää kasvua. Mutta ei vielä tänä vuonna, vaan vasta vuonna 2021.

Yrityksen neljännen neljänneksen laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,09 dollaria, mikä on parempi kuin vuotta aiemmin, jolloin se oli 0,00 dollaria. Se kuitenkin alitti analyytikkojen odotukset 0,03 dollarisentillä per osake, mistä seurasi osakkeen sukellus parin prosentin verran.

Kun EU:n ja Kiinan tullien sekä jälleenorganisoitumisen aiheuttamat kulut lasketaan pois, neljännen vuosivartin laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,20 dollaria verrattuna aiempaan 0,17 dollariin.

Vuoden viimeisen jakson liikevaihto oli 1,15 miljardia dollaria, ja nettotulos 13,5 miljoonaa dollaria. Vuonna 2018 vastaavat luvut olivat 1,15 miljardia dollaria ja 0,5 miljoonaa dollaria.

Koko vuosi 2019

Koko vuoden osakekohtainen tulos oli 2,68 dollaria, edellisenä vuonna 3,19 dollaria.

Vuoden 2019 liikevaihto oli 5,36 miljardia dollaria ja nettotulos 423,6 miljoonaa dollaria. Vuoden 2018 vastaavat luvut olivat 5,72 miljardia ja 531,5 miljoonaa dollaria. Liikevaihto siis pieneni 360 miljoonaa dollaria.

Harley-Davidsonin tulos ja kappalemääräinen myynti ovat laskeneet jo ainakin neljä vuotta putkeen, eikä näytä siltä, että kovin jyrkkää muutosta olisi tapahtumassa.

Harley-Davidson toi markkinoille viime vuonna Livewire-sähkömoottoripyörän, mutta koki sen kanssa melkoisia tuotantovaikeuksia, ja joutui mm. keskeyttämään tuotannon syksyllä viallisen kappaleen vuoksi. Asia saatiin nopeasti selvitettyä, mutta ongelma sattui pahaan paikkaan, kun mallin tuotanto oli jo valmiiksi myöhässä.

Livewireä pidetään myös liian kalliina, että se pystyisi paikkaamaan Harleyn laskevaa myyntiä.

H-D on yrittänyt paikata tullisodan vuoksi kohonneita kustannuksiaan siirtämällä osan valmistuksestaan Thaimaahan. Se aikoo myös jatkossa tuoda sieltä Eurooppaan myytävät pyörät tullit välttääkseen. Ongelmana on vain vielä se, että kanava on täynnä kalliilla tulleilla tuotettuja pyöriä, ja ne pitää saada ensin myytyä alta pois.

Se on myös avannut oman jakelupisteen Kiinaan.

Pyörien myynti

Harleyn pyörien myynti jatkoi laskuaan. Neljännellä kvartaalilla myytiin 40 454 Harleytä, lasku oli 7 % vuoden takaiseen 43 489 pyörään verrattuna.

Koko vuoden myynti oli 213 939 kpl, jossa oli 6,4 % laskua vuoden 2018 myyntiin.

Harley-Davidson

Harley-Davidsonin moottoripyörien vähittäismyynti, vuoden 2019 viimeinen neljännes ja koko vuosi.

Kuten oheisesta taulukosta - tosin englanniksi – selviää, H-D:n vähittäismyynti laski sekä viimeisellä vartilla että koko vuoden aikana kaikkialla muualla, paitsi Aasian - Tyynen Meren alueella.

Eurooppa on ollut pitkään Harleyn taattua kasvualuetta, mutta tullien aiheuttama hinnannousu ilmeisesti jäähdytti ostointoa.

Myös Yhdysvalloissa myynti laski. Tosin viimeisellä neljänneksellä H-D:n markkinasegmentissä vähemmän kuin kilpailijoilla, joten se kasvatti markkinaosuuttaan prosentin verran, 50,4 prosenttiin. Mutta koko vuoden osalta osuus laski 49,1 prosenttiin.

Vuosi 2020

Koko vuonna 2020 yritys odottaa liikevaihdon laskevan edelleen tai pysyvän ennallaan välillä 4,53 - 4,66 miljardia dollaria. Ensi vuosivartille se odottaa 1,09 - 1,17 miljardin myyntiä.

Liikevaihdosta päätellen moottoripyörien kappalemääräinen myynti joko pysyy noin ennallaan tai supistuu hieman vuoden 2020 aikana.