Vuonna 2020 tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun XR750-malli esiteltiin. Juhlistaakseen aikuisen henkilön ikään ehtinyttä mallia, Harley-Davidson Super Twins ja Production Twins yhdessä Harley-Davidson Screamin’ Eagle/Vance & Hines NHRA Pro Stock Motorcycles ottavat käyttöön historiallisen Jet Fire Orange -värin pyörissään. Myös tiimin varusteet, asusteet ja muu brändiin liittyvä sovitetaan tähän muottiin.

XR750 on menestynein malli AMA Pro Racing -kisojen historiassa. Malli rakennettiin uuden AMA:n kisaluokan myötä. Mallin takana oli Harley-Davidsonin kisatiimin vetäjä Dick O’Brian, jonka johdolla tiimi rakensi uuden pyörän menestyneen KR750:n tilalle.

Harley-Davidson XR750R.

Harley-Davidson XR750R.

Pyörässä käytettiin Sportsteriin pohjautunutta konetta, joskin valurakansia ja sylintereitä oli muokattu. Pyörässä oli magneetto laturin sijasta sekä parannettu voitelu. Vuonna 1972 esiteltiin uusi alumiinivalua oleva XR750 moottori.

XR750 dominoi Harelyn tiedotteen mukaan flat track -ratoja vuosikymmeniä. Vuosien 1972 ja 2008 välisenä aikana XR750 voitti 28 tarjolla olleesta 37 AMA:n kansallisesta mestaruudesta. XR750:n tilillä on enemmän voittoja kuin millään muulla moottoripyörällä AMA:n kisahistoriassa, ja se ansaitsee nimityksen "kaikkien aikojen menestyksekkäin kisapyörä".

Lisäksi XR750 keräsi valtavasti glooria ehkä kaikkien aikojen kuuluisimman stunt-moottoripyöräilijän Evel Knievelin ollessa pyörän stongassa. Hän käytti pyörää hypyissään ollessaan uransa huipulla vuosina 1970-1976.

Harley-Davidson XG750R ja XR750R.

Harley-Davidson XG750R ja XR750R.

Harley-Davidsonin Flat Track -tehdastiimi jatkaa kisoihin osallistumisen perinnettään. Työkaluna on uusi päivitetty XG750R -flat track -pyörä. Moottori on Street 750 -mallista, nestejäähdytteinen ja kisaviritetty versio Revolution X V-Twinistä.

H-D:n tehdastiimi kisaa koko 18-osaisen AFT SuperTwin -sarjan 2020. Sarja käynnistyy 14. maaliskuuta Daytona TT:llä Daytona Beachilla Floridassa.