Ruotsalainen CTEK mainostaa CS One -laturiaan fraasilla "superälykäs, superturvallinen ja superyksinkertainen käyttää!". Ja kyllä, tuo virke on helppo allekirjoittaa.

Laturi on varustettu APTOTM-teknologialla, lyhenne tarkoittaa adaptoituvaa, mukautuvaa latautumista. Ja se on todella sitä. Ensinnäkin laturin kaapelit voi kytkeä miten päin vain akkuun, laturi haistaa akun napaisuuden ja toimii sen mukaan.

Laturi näyttää yksinkertaisin valosignaalein, mitä on tekemässä ja kauanko lataamiseen vielä menee aikaa. Ja laturihan sopii käytettäväksi 12 voltin akkujen kanssa, olivatpa nämä peräisin autosta, moottoripyörästä tai jostain muusta kulkineesta. 

CS One toimii käytännössä siten, että se ensin kommunikoi akun kanssa ymmärtääkseen sen koon, kemian ja kunnon, ennen kuin aloittaa kustomoidun latausohjelman (2-8 amperin virralla) akun suorituskyvyn maksimoidakseen. Sisäänrakennettu lämpötila-anturi säätää automaattisesti latausjännitteen sopivaksi sekä kylmiin että kuumiin olosuhteisiin nopeimman ja turvallisimman latauksen varmistamiseksi.

Ilmaisen CTEK appin avulla saa laturiin lisäominaisuuksia. Niitä ovat "Recond", jonka avulla voi palauttaa akun kuntoon, "Wake Up", joka on tarkoitettu sellaisille litium-akuille (LiFePO4), joissa on jännitesuojaus (UVP) sekä syväpurkautuneen lyijyakun kunnostamiseen ja "Supply"-toiminto, jonka avulla CS Onea voi käyttää 12 voltin virtalähteenä.

Käyttökokemukset: 

Olemme useamman vuoden ajan pitäneet moottoripyöriemme akut kunnossa CS Onen avulla. Laturin voisi liittää ylläpitolaturiksikin, mutta omat kokemuksemme eivät ole puoltaneet sellaista, vaan aiempien latureiden kanssa ylläpito-toiminto on johtanut akun "kuolemaan". Se ei välttämättä ole ollut akun tai laturin vika, mutta myös muilta mm. huoltohenkilöiltä kuulemamme palaute on johtanut siihen, että olemme irrottaneet akut ja säilyttäneen niitä talven viileämmässä noin +8-10° C lämpötilassa ladattuamme ne ensin täyteen.

Talvien mittaan akkuja on ladattu CS Onella noin kahden kuukauden välein. Talouden toisen moottoripyörän akku on perinteinen lyijyakku, ja toisen taas litiumakku. Lataus on ollut helppoa ja vaivatonta: todellakin tarvitsee vain laittaa hauenleuat paikoilleen ja virtajohto pistokkeeseen, ja lataus alkaa. Laturi osoittaa merkkivaloilla, mitä on milloinkin tekemässä ja kaikki valot syttyvät, kun akku on täynnä.

Latauksen etenemistä voi seurata myös älypuhelinsovelluksesta, kunhan vain on Bluetooth-kantaman päässä laitteesta.

Tässä yhteydessä pitää painottaa sitä, että litiumakkua ei kannata ladata tavallisella, vain lyijyakkujen lataamiseen tarkoitetulla akkulaturilla, koska ne eivät ymmärrä litiumakkujen toimintaa. Litiumakut on yleensä varattu omalla elektroniikalla ja niiden latausjärjestelmä voi poiketa täysin siitä, miten lyijyakkuja ladataan. Tavallisen laturin käyttö litiumakkuja ladattessa saattaa rikkoa ne, tai lyhentää niiden elinaikaa.

Taloutemme toisen moottoripyörän lyijyisen ensiasennusakun ikä on jo 7 vuotta ja litiumakun 4. Molemmat porskuttavat edelleen. Omalta osaltaan se lienee säännöllisen talvilatauksen ja viimeisen kolmen vuoden ajalta CTEKin CS One -laturin ansiota.

Laturin hinta on korkeahko, 210 euroa pikaisesti etsien, mutta se on varmasti sen arvoinen. Toimiva akku keväällä saa hymyn suupieliin.

CTEK CS One pähkinänkuoressa

- toimii sekä lyijyakkujen että litiumakkujen (LiFePO4) kanssa.

- adaptoituva lataustekniikka haistaa automaattisesti, minkä tyyppistä ja kokoista akkua lataat, ja mitä se tarvitsee, ja sitten käyttää kustomoitua latausohjelmaa parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

- napariippumattomat hauenleukaliittimet: laturi tunnistaa plus- ja miinusnavan.

- huonojen kennojen tunnistus: CS One kertoo sinulle, jollei akkua voi ladata.

- näyttää, paljonko latausaikaa on vielä jäljellä.

CTEK älypuhelinsovellus tuo laturiin lisäominaisuuksia ja on helppokäyttöinen sekin.

CTEK älypuhelinsovellus tuo laturiin lisäominaisuuksia ja on helppokäyttöinen sekin.

Lisätoiminnot CTEK Appin avulla:

- Recond, jonka avulla voi palauttaa "kuolleen" tai syväpurkautuneen akun kuntoon.

- Wake Up, joka on tarkoitettu sellaisille litium-akuille (LiFePO4), joissa on jännitesuojaus (UVP). Sen avulla voi myös palauttaa jopa 0-jännitteeseen vajonneen lyijyakun eloon.

- Supply-toiminto muuttaa CS Onen 12 voltin virtalähteeksi. Sen voi kytkeä akun paikalle, jos akun joutuu irroittamaan, etteivät ajoneuvon asetukset muutu.

- Advanced settings -toiminnolla voi seurata latausjännitettä ja -virtaa.

- Laturin Led-valojen kirkkaudensäätö.

- Appi on saatavilla sekä Android- että iOS-puhelimiin.

Muuta:

- 5 vuoden takuu

- Hinta noin 210 €.