Kaikkien motoristien yhteinen nettilehti

Merkit ja mallit

Yamaha Tracer 700

Motouutiset koeajaa: Yamaha Tracer 700 – Pieni – suuri – moottoripyörä!

Koeajot : Yamaha

(Tero Kiira, Teneriffa, Espanja) Resepti hienon moottoripyörän valmistamiseen on yksinkertainen. Tarvitaan hyvä moottori. Ripustetaan se tukevaan runkoon ja jousitus säädetään vastaamaan muita ominaisuuksia. Ajoasennon pitäisi olla niin luonteva, että satulassa viihtyy pitkiäkin matkoja. Hyppää kyytiin, lähdetään tutkimaan vastaako uusi Yamaha Tracer 700 näitä tavoitteita?  Lue lisää ›

Yamaha T-Max 560. Kuva: Francesc Montero.

Motouutiset koeajaa: Yamaha TMax 560 – ihan oikea moottoripyörä!

Koeajot : Yamaha

(Cascai, Portugali) Eniten hallaa ikinä skoottereiden myynnille meillä Suomessa on tehnyt laulaja Mika Sundqvist laulullaan ”Moottoripyörä on moottoripyörä”. Kappaleessa lauletaan: ” Moottoripyörä on moottoripyörä, skootteri on lälläripyörä. Namusia naisia katsastan, moottoripyörällä ratsastan. Moottoripyörä on moottoripyörä, skootteri on lälläripyörä”. Mitä ilmeisemmin Sundqvist ei ole ajanut uudella Yamahan TMaxilla. Se ei ole lälläripyörä. Hyppää kyytiin. Lähdetään koeajolle. Lue lisää ›

Tero Kiira ja Yamaha Ténéré 700. Kuva Francesc Montero.

Motouutiset koeajaa: Yamaha Ténéré 700 – "Vihdoin täällä"

Koeajot : Yamaha

Yamaha on vallannut keskikokoisten nakupyörien markkinat Keski-Euroopassa. Resepti tähän on yksinkertainen mutta toimiva. Käytetään samaa moottoria monessa mallissa. Karsitaan elektroniikka minimiin. Laitetaan hyvät ajo-ominaisuudet ja päälle lätkäistään todellinen ”hinnat alkaen” lappu. Uusi pikku-Ténéré on valmistettu juuri tällä tavoin. Mutta onko siitä mihinkään?  Lue lisää ›

Tero Kiira tyypittämässä Harley-Davidson Livewireä. Kuva Matteo Cavadini.

Motouutiset koeajaa: Harley-Davidson LIVEWIRE

Koeajot : Harley-Davidson

(Tero Kiira, Portland, Yhdysvallat.) Yhdysvaltalainen Harley-Davidson on perustettu vuonna 1903. Alussa heidän moottoripyöränsä suunniteltiin suorituskyky edellä. Sitten siirryttiin valmistamaan cruisereita. Jonkin ajan päästä siirryttiin customeihin ja niistä luontevasti isoihin matkapyöriin. Valmistaja on osoittanut, että suuresta koostaan huolimatta, se osaa haistella markkinoita herkällä nenällä. Nyt Harley-Davidson esitteli täyssähköisen Livewire-moottoripyörän. Onko tässä meidän tulevaisuutemme? Motouutiset olivat paikalla, kun lehdistö päästettiin tositoimiin.  Lue lisää ›

Yamaha Niken -testipyörärivistö odottamassa matkaanpääsyä.

Kallistuvakolmipyöräinen Yamaha Niken ja puolen tunnin koeajohuuma

Koeajot : Yamaha

Yamahan Niken Tour ylsi viime lauantaina ja sunnuntaina Suomeenkin asti, jolloin kiinnostuneilla oli mahdollisuus puolen tunnin ajan koeajaa tätä uutta kallistuvakolmipyöräistä. Tässä varsinaiset pikavaikutelmat pyörästä, jolle Yamaha lupaa samanlaista ajo- ja erityisesti kallistelunautintoa, kuin mitä ammattilaiset saavat radalla. Nikenissähän on kaksi rinnakkaista etupyörää, jotka kallistuvat, joten pyörää ohjataan kuten normaalia kaksipyöräistä. Lue lisää ›

Pikaisen tutustumisen jälkeisissä tunnelmissa. Alla täysin uusittu Honda Gold Wing 1800 vuosimallia 2018.

Pikatuntumat: Vuosimallin 2018 Honda Gold Wing - isojen muutosten juhlaa

Koeajot : Honda, GoldWing

Minulla oli perjantaina tilaisuus ajaa muutama kymmenen kilometriä viime syksynä EICMA:ssa esitellyllä uunituoreella ja täysin uusitulla Honda Gold Wingillä vuosimallia 2018. Emme normaalisti kommentoi näin pienen kokeilun perusteella yhtään mitään, mutta tässä tapauksessa on pakko. Keskityn vain niihin asioihin, mitä ehdin kokeilla, muu jääköön varsinaisen koeajon huoleksi. Lue lisää ›

Harley-Davidson Street Glide uudella 107-kuutiotuumaisella Milwaukee 8 -moottorilla.

Tutustumisajossa Harley-Davidson Street Glide - uusi Milwaukee Eight -moottori tekee ihmeitä

Koeajot : Harley-Davidson

Koeajoin viime kesänä Harley-Davidsonin vuoden 2017 Street Gliden. Malli on yksi niistä, joka on varustettu uudella Milwaukee 8 -moottorilla. Tässä versiossa kyse oli 107-tuumaisesta voimanlähteestä. Ajattelin, että moottori on uusi, mutta että tuskin monikaan asia lopulta on muuttunut. Olin väärässä. Vaikka paperilla koneeseen ei olekaan tullut kovin paljon lisää tehoa ja vääntöä, niin ne ovat osuneet juuri oikeaan kohtaan, ja koko pyörä oli parempi käsiteltävä ja käskytettävä kuin aiemmin. Itse asiassa se tuntui juuri sellaiselta, kuin olen aina ajatellut, että Harrikan pitäisi tuntua: raskas, mutta riittävän helposti reagoiva, ja sopivan rytisevästi vääntöä, kun sitä haluaa. Ja sitähän aina joskus haluaa, kun kerran tällaisella pyörällä on liikenteessä. Lue lisää ›

Luistoneston ollessa poiskytkettynä, pyörä ohjautuu perinteisesti molemmilla pyörillään.

Koeajossa Ducati XDiavel - väkivahva cruiseri täynnä vaikuttavia ominaisuuksia

Koeajot : Ducati, XDiavel

Motouutiset koeajoi Ducatin XDiavelin markkinatilanteessa, jossa vahvat huhut väittävät Harley-Davidsonin ostavan Ducatin itselleen hakiessaan nostetta omaan tilanteeseensa. Ajatusmaailmojen täydelliseksi sekoittamiseksi XDiavelin sarviin olikin sopivaa laittaa paatunut Harley-Davidson- ja Buell-kuljettaja ottamaan selvää Power-Cruiserin luonteenpiirteistä. Ducati XDiavelista löytyikin hienoja ominaisuuksia herrasmies-cruisailijoille, mutta myös niille, jotka eivät ole vielä aikuistuneet siihen kategoriaan. Lue lisää ›

Honda XAdv vuosimallia 2017. Seikkailuskootteri ja kokonaan uuden ajoneuvoluokan edustaja.

Koeajo: Honda XAdventure - hauska ja kiehtova uuden ajoneuvoluokan avaaja - skootterin ja moottoripyörän hybridi

Koeajot : Honda, XAdv

Honda XAdventure on erikoinen kapistus. Honda mainostaa sen sopivan yhtä hyvin suurkaupungin kaduille ja pienille kujille urbaaniin menoon kuin hiekka- tai metsäteille, kun etsitään sitä salaista uimapaikkaa tai eväsretkipaikkaa vaikkapa kahdelle. Miten se sitten oikeasti toimii kaksoisroolissaan? Pyörä on omassa luokassaan jossain skootterin ja moottoripyörän välimailla, ja seikkailullisuus antaa sille aivan oman aspektinsa. Lue lisää ›

Tuoreimmat uutiset Näytä lisää +