Muut
Dakar Rallyn 2025 10. päivän etappi vei Haradhista Shubaytahiin. Kisaajat pääsivät lopulta Saudi-Arabian kuuluisan tyhjän neljänneksen hiekkadyyneille. Reitin kokonaismitta oli 635 km, josta erikoiskokeita yli 500 kilometriä. Päivä sai yllätysvoittajan.
Lue lisää ›
Tiistaina ajettiin Dakarin 9. etappi. Reitti vei Riyadhista Harahiin ja oli pituudeltaan 589 kilometriä. Päivään mahtui mielenkiintoisia tapahtumia; Lucianio Benavides otti etappivoiton, mutta tiimikaveri Daniel Sanders puskee yhä kokonaiskisan kärjessä.
Lue lisää ›
Dakar Rallyn 2025 8. etappi vei maanantaina Al Duwadimista Riyadhiin. Kuten aina, reitti oli vaativa, ja parhaiten sen selvitti KTM:n Luciano Benavides, joka voitti etapin. Reitille mahtui myös draamaa Benavidesin ja Van Beverenin pysähdyttyä auttamaan loukkaantunutta Pablo Quintanillaa.
Lue lisää ›
Kiinalaisen horoskoopin mukaan parhaillaan eletään Käärmeen vuotta. Mikäpä voisi olla parempi syy tuottaa ikonisesta Vespa 946:sta rajoitetun valmistuserän Snake-versio? Kiinalaisperäisestä lisänimestään huolimatta, tai juuri siksi, malli voisi hyvin vedota suomalaiseen makuun jäisen eleganssinsa vuoksi.
Lue lisää ›
Dakar Rallyn seitsemäs etappi ajettiin sunnuntaina. Kisa alkaa lähestyä loppusuoraa, ja Daniel Sandersin vauhti tuntuu pysäyttämättömältä. Mies otti tämän Dakarin viidennen etappivoittonsa ja johtaa kokonaiskisaa entistä suuremmalla marginaalilla. Koven Mason Klein joutui keskeyttämään kisansa.
Lue lisää ›
Dakar Rallyn 6. etappi lauantaina taukopäivän jälkeen, oli kaikkiaan 829 kilometrin mittainen ja se vei Hail'ista Al Duwadimiin. Erikoiskoetta reitistä oli kokonaiset 605 kilometriä. Osuuden kellotti nimiinsä hallitseva mestari, Hondan Ricky Brabec. KTM:n Daniel Sanders säilytti edelleen kokonaiskisan ykköspaikkansa.
Lue lisää ›
Torstaina ajettu Dakar Rallyn viides etappi vei Al'Ulasta Ha'iliin ja oli pituudeltaan kaikkiaan 492 kilometriä. Tänään kilpailijoilla on lepopäivä, mutta lauantaina alkaa viimeinen, kivikova kisaviikko.
Lue lisää ›
Yksi sähkömoottoripyörien yleistymistä estävä tekijä korkean hinnan lisäksi on rajallinen ajomatka latauksella. Moottoripyörissä massalla ja koolla on väliä, joten ajomatkaa ei voi määräänsä enempää kasvattaa akkujen kokoa ja painoa suurentamalla, kuten autoissa on mahdollista. Silloin aerodynamiikan parantamisella on iso merkitys, ja yksi ratkaisu voi olla onton venturi-putken vetäminen pituussuunnassa halki koko pyörän.
Lue lisää ›
Intian moottoripyörämarkkina voi hyvin. Maassa rekisteröitiin eniten moottoripyöriä koskaan vuonna 2024, peräti 20,5 miljoonaa kappaletta. Samalla luku on globaali ennätys yhden markkinan alueella myytyjen moottoripyörien määrällä mitattuna. Huikeinta on, että kasvua edellisvuodesta tuli peräti 16,6 %.
Lue lisää ›
Daniel Sanders otti jo kolmannen täysetappivoittonsa tämän vuotisessa Dakarissa – neljännen, kun prologi lasketaan mukaan. Ero pahimpiin uhkaajiin kasvoi dramaattisesti. Joko KTM:n australialasvahvistus on kiinni kokonaiskisan voitossa?
Lue lisää ›
Tiistaina ajettu Dakar Rallyn kolmas varsinainen etappi vei Bishasta Al Henakiyahiin ja oli mitaltaan 793 kilometriä. Siitä erikoiskoetta oli 327 kilometriä. Päivän voittajaksi ajoi espanjalainen Lorenzo Santolino Shercollaan. Kyseessä oli miehen ensimmäinen etappivoitto Dakarissa.
Lue lisää ›
Dakar Rally on täydessä vauhdissa, ja australialainen KTM:n tehdastallin kuljettaja Daniel Sanders vaikuttaa pitelemättömältä prologin ja kahden ensimmäisen etapin voittojen jälkeen.
Lue lisää ›
Royal Enfieldin tulevasta 650 cm3 Himalayanista on nyt otettu ensimmäiset vakoilukuvat Euroopassa. Uutuus tulee kovaan luokkaan ja varmasti haastaa kilpailijansa.
Lue lisää ›
Intialainen moottoripyörävalmistaja Royal Enfield teki uuden myyntiennätyksen. Sen pyöriä rekisteröitiin vuonna 2024 peräti 944 000 kappaletta maailmanlaajuisesti. Sen seurauksena siitä tuli maailman kymmenenneksi suurin moottoripyörävalmistaja.
Lue lisää ›
Pierer Mobility AG:n ja KTM:n vaikeudet ja selvitystila on helppo ymmärtää, kun tietää, että itävaltalaisvalmistajalla ja sen jälleenmyyjillä on jemmassa miltei koko vuoden tuotannon verran moottoripyöriä. Ankeammat kysymykset kuuluvat, miten yritykset aikovat selvitä tilanteesta sekä miten tähän on jouduttu?
Lue lisää ›
Intialainen Hero MotoCorp ja amerikkalainen Harley Davidson laajentavat yhteistyötään kehittääkseen kokonaan uuden moottoripyörämallin sekä valmistaakseen uusia malliversioista nykyisestä Harley-Davidson X440:stä.
Lue lisää ›
Suomalais-eestiläinen Verge toi muutama vuosi sitten markkinoille sähkömoottoripyörän, jonka moottori on sijoitettu tai oikeastaan sen muodostaa takavanne. Erikoisuutena siinä on se, että se jättää takavanteen sisuksen ontoksi. Nyt Teemu Saukkion keksimää moottoria pyrkii hyödyntämään Vergen spin-off-yritys Donut Lab, joka näkee moottorissa aineksia supernopeisiin autoihin, lumikelkkoihin, helikoptereihin ja erilaisiin sotilaallisiin sovelluksiin.
Lue lisää ›
Ultravioletten tulevalla sähkömoottorisella F99-superbikellä tehtiin Intian ennätys neljännesmaililla: 10,72 sekuntia. Siinäpä purtavaa muille sähkömoottoripyörille, sillä Ultraviolette on tulossa myyntiin ainakin Euroopassa.
Lue lisää ›
Pitelemättömän tehokkaita ja nopeita sähkömotocross-pyöriä valmistava Stark tuo markkinoille myös maantielaillisen, ja kuten se itse sanoo, "maailman nopeimman" enduropyörän.
Lue lisää ›
Talousvaikeuksissa kamppailevan KTM Ag:n raportoidaan osana selviytymissuunnitelmiaan pudottaneen italialaisen, legendaarisen moottoripyörävalmistaja MV Agustan, pois kyydistään. Liike on talouden näkökulmasta looginen, mutta saattaa tietää vakavia ongelmia vareselaisyritykselle.
Lue lisää ›