Matkaa kertyi 550 kilometriä, taukoja pidettiin pari kappaletta tankkauksen ja kahvittelun merkeissä.
H-D:n 114 kuutiotuuman moottori on mielestäni hyvin toimiva pakkaus. Harleyn ikiaikaisen 45 asteen twinin molemmat männät on laakeroitu samalle kampiakselin tapille. Tästä seuraa että moottorin käynti on täysin omintakeista rytmitystä. Tehdas on nähnyt todella paljon vaivaa että moottorin tärinät pysyisivät kohtuullisina. Kuitenkin pieni HD:lle ominainen värinä on tunnistettavissa melkeinpä kaikilla kierroksilla.
Tavallisessa ajossa tärinät pysyvät hyvin poissa, mutta jos oikein riivaa kierroksilla niin sitten kyllä huomaa moottorin suuret massat voimakkaan tärinän muodossa.
H-D on siitä leppoisa että rajoitusnopeuksien noudattaminen sujuu hymyhuulin, kun taas esim kutos-Bemarilla aina joku onneton on edessä jarruna. Aktiivisesti ajettavien prätkien riesana meillä Suomessa on aika alhaiset rajoitukset. Kun taas näillä plotkottimilla raaskii ihan hyvin ajella rauhallisemmin. Voihan se tietysti olla meikäläisen levoton nuori verikin mikä saa ajelemaan vähän liian kiihkeällä rytmillä.
H-D:n moottorissa on ruiskun säädöt tosi hyvin kohdillaan, koska pienilläkin tuhannen kierroksen vauhdeilla pystyi kruisailemaan ihan loistavasti. Vanhoilla kaasutin versioilla ei olisi tullut mitään.
Ilahduttava piirre oli kunnon jarrut. Ei nyt mitkään yhdensormen jarrut, mutta ei tarvitse olla voimamies saadakseen pyörän pysähtymään.
Vielä isompi oli hämmennys kun mikään ei raapinut maata vaikka kanttailtiin ihan rivakasti. Toki mutkiin ajaminen vauhdilla vaatii voimaa ja päättäväisyyttä. Mutta se on mahdollista.
Moottorin noin 95 hevosta eivät aiheuta mitään raketin nenässä istumisen tunnetta, mutta oikeasti tuskin tuolla mistään myöhästyykään.
Suht hyvään matkanopeuteen vaikuttaa tietysti se että tankillisen voi helposti ajaa yhteen sysyyn. Eli penkki on sillain mukava, ettei pääse paikat puutuun. Niin, ja tankillinen on noin 250 kilsaa.
Tulee vanha sanonta mieleen: "Jenkki on Jees".
Tekniset tiedot:
- Moottori: Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114. Sylinterin halkaisija X iskunpituus: 102 mm x 114 mm. Iskutilavuus: 1868 cm3.
- Puristussuhde: 10,5:1. Vääntömomentti 164 Nm / 3000 rpm. Polttoainejärjestelmä: Elektroninen polttoaineen sekvenssiruiskutus (ESPFI). Pakoputkisto: Kromattu 2-1-2-kaksoispakoputkisto ja suippenevat äänenvaimentimet.
- Mitat: Pituus: 2600 mm. Istuinkorkeus, kuormittamaton: 740 mm. Maavara 135 mm. Keulakulma 26°. Olkatapin kallistuma: 170 mm. Akseliväli 1625 mm. Eturengas: BW 130/70B18 63H. Takarengas BW 180/55B18 80H
- Polttoainesäiliön tilavuus: 22.7 l. Öljytilavuus: 4.7 l. Paino toimitettaessa 399 kg. Paino käyttövalmiina 416 kg.
- Matkatavarakapasiteetin tilavuus 132 l.
- Jarrut: 32 mm, 4-mäntäiset kiinteät etu- ja takajarrut. Mediajärjestelmä Boom Box GTS, TFT-täysvärinäyttö.
- Polttoaineenkulutus (valmistajan ilmoittama): 6,3 l / 100 km. Hiilidioksidipäästöt 146 g / km CO2. Hinnat alkaen 41 780 €.
Teksti ja kuvat Mikko Paaso.