Mistäkö tuli mieleen koeajo sivuvaunumoottoripyörällä? Kait se täytyy selittää, koska vain harvat ovat sitä kokeilleet ja monet heistä ovat koukuttuneet.

Innostuin aikanaan sivuvaunumoottoripyöräilystä, kun perhe kasvoi, ja halusin moottoripyöräillä, ja alkuun piti saada ensin yksi lapsi vaimon lisäksi mukaan matkaan. Sittemmin lapsimäärä kasvoi ja into vaunuiluun hiipui, mutta ehdin ajaa parilla eri sivuvaunumoottoripyörällä (joista kumpikaan ei ollut Ural) matka-ajoa yhteensä noin 25 000 kilometriä.

Siitä lähtien Ural-moottoripyörät ovat kiehtoneet, koska se on ainoa mp-valmistaja, joka on keskittynyt sivuvaunumoottoripyörien valmistamiseen.

Nyt koeajossa oleva Ural on merkin maahantuojan, Kaustisilla toimivan Ural Finlandin koeajopyörä.

"Tämä on ns. City Tour 1 WD, eli kaupunkikäyttöön tarkoitettu yksipyörävetoinen, mutta sivuvaunulla varustettu malli. Tehdas mietti, millainen Ural tulisi rakentaa vasta-alkajille. Muutama vuosi aiemmin se oli tehnyt erän erikoispyöriä, jotka osoittautuivat yllättävän miellyttäviksi. Idea vastaavasta sarjatuotantomallista jäi itämään ja 2014 se tuli cT-mallinimellä myyntiin.

Kun normiyhdistelmä on 19" renkailla, niin cT varustettiin 18" renkailla ja vaunua tuotiin alaspäin. Vaunun runkoa levennettiin aavistus ja maavaraa on hieman vähemmän. Pikku juttuja, mutta perstuntumalla ero 2WD-malliin (kaksipyörävetoiseen) on selvä. Tää on kaupunkiin ja päivittäiseen taajama-ajoon, sekä seikkailupyörä metsäteille. Maastoon sillä ei kuitenkaan tee mieli," maahantuoja edustaja Sasu Peltokangas esittelee.

Eli haimme pyörän tänään maanantaina, ja ajamme sillä muutaman päivän eri kuormilla – tarkoittaa tavaroita ja muuttuvaa määrää kyytiläisiä sekä asvaltti-, sora- että hiekkatiepinnoilla ja raportoimme loppuviikosta, mitä mieltä olemme pyörästä.

Ai että miksikö hymyilyttää: on hienoa olla matkassa toimivalla ja oikein säädetyllä sivuvaunumoottoripyörällä. Lyhyt akseliväli tuntuu lievänä kiemurteluna aina välillä, mutta tällä ajokokemuksella voimme jo sanoa, että hymyä saattaa hyvinkin riittää koko testiajon ajaksi. Aika ketterän ja asiallisen tuntuinen peli.

Lisää Ural Finlandista sen verkkosivuilta täältä tai Facebook-sivuilta täältä.

Sen verran on tietysti vielä pakko kertoa, että kyse ei ole mitenkään erityisen halvasta pyörästä, vaan cT:n hinta vaunuineen ja veroineen on yli 20 000 euroa. Mutta kuten Sasu Peltokangas totesi, "kukaan ei osta sattumalta uutta Uralia".