Yksi tämän vuoden isoista uutuuksista

Ducati Multistrada V4 tuli tälle kesälle tarjolle adventuregenreen. Pyörästä on saatavilla laaja mallikirjo, jota voi täydentää runsaalla varustepaketti- sekä lisävarustevalikoimilla.

Koeajettavaksemme saimme V4S mallin, joka oli varustettu Technology-, Touring- sekä Performance-varustepaketeilla. Multistradan saa varustettuna lisäksi adaptiivisella vakionopeussäätimellä sekä kuolleiden kulmien varoittimella.

Ei kovin tavallista moottoripyörissä.

Ajovalot on toteutettu LED tekniikalla. Pyörä on varustettu kaarrevaloilla, jotka on sijoitettu sivukatteiden etukulmiin Ajovalojen välissä sijaitsee etututka. Kuva Anssi Kivinen

Ajovalot on toteutettu LED tekniikalla. Pyörä on varustettu kaarrevaloilla, jotka on sijoitettu sivukatteiden etukulmiin Ajovalojen välissä sijaitsee etututka. Kuva Anssi Kivinen

Vaikuttaa vahvasti siltä, että Ducati on tosissaan haastamassa isojen seikkailupyörien kruunaamatonta kuningasta, eli Bemaria. Ainakin se haluaa palan tuosta kakusta, paperilla näyttäisivät eväät siihen olevan kunnossa. Miten hyvin, sehän nähdään koeajolla.

Taustaa

Ducati Multistrada V4 -mallisto on varustettu moottorilla, joka on omaa sukua Panigale V4, toki sitä on muokattu Multistradaan paremmin sopivaksi, sekä nimetty Granturismoksi. Puhtia siinä on silti tarpeeksi tallella, peräti 170 hv. Pitäisi riittää.

Kyseisen moottorin osalta on luovuttu desmodromisesta venttiilikoneistosta, joka on ollut Ducatin tavaramerkki vuosikymmeniä.

Tuosta luopuminen on mahdollistanut 60 tuhannen kilometrin tarkastusvälin moottorin venttiilivälyksille.

Teräsputkirungosta on myös luovuttu, se on korvattu alumiinivalurungolla. Moottori on osa kantavaa rakennetta.

Multitradassa on V4 moottori, jossa on 15 000 kilometrin huoltoväli. Jäähdyttimeltä tuleva kuuma ilma on nerokkaasti ohjattu sivulle. Näin se ei tuo lämpökuormaa kuljettajalle. Nähtävissä ovat myös siivekkeet, jotka luovat pitoa alaspäin ja estävät näin keulan kevenemisen suurissa nopeuksissa. Kuva Anssi Kivinen.

Multitradassa on V4 moottori, jossa on 15 000 kilometrin huoltoväli. Jäähdyttimeltä tuleva kuuma ilma on nerokkaasti ohjattu sivulle. Näin se ei tuo lämpökuormaa kuljettajalle. Nähtävissä ovat myös siivekkeet, jotka luovat pitoa alaspäin ja estävät näin keulan kevenemisen suurissa nopeuksissa. Kuva Anssi Kivinen.

 

Yleisvaikutelma.

Multistrada näyttää hyvältä, italialaiset taitavat designin. Myös punainen väri hivelee silmää.

Huomio kiinnittyy käsin säädettävään tuulilasiin, jonka käyttö on todella luontevaa, en kaivannut siihen sähköistä säätöä.

Iso ja selkeä 6.5 tuuman kokoinen TFT näyttö ansaitsee myös maininnan hyvästä luettavuudestaan, sekä siitä, että sen kallistuskulmaa pystyy säätämään.

Käsihallintalaitteet ovat selkeät ja kytkimet riittävän kookkaat, että niitä on luonteva käyttää hanskat kädessä. Pyörässä on myös kahva- ja istuinlämmittimet.

TFT-näyttö karttatilassa. Älylaite yhdistetään Bluetooth- ja Wi-Fi yhteyden avulla järjestelmään. Älylaitteeseen pitää ladata Ducati Connect, sekä Sygic GPS-kartta applikaatiot.  Yhdistäminen meni mutkattomasti. Kypäräpuhelin parittui myös vaivattomasti pyörään. Upeaa, että näissä TFT-näytöissä otetaan navigoinnit ja muut älylaitteiden tarjoamat mahdollisuudet käyttöön. Kuva Anssi Kivinen

TFT-näyttö karttatilassa. Älylaite yhdistetään Bluetooth- ja Wi-Fi yhteyden avulla järjestelmään. Älylaitteeseen pitää ladata Ducati Connect, sekä Sygic GPS-kartta applikaatiot. Yhdistäminen meni mutkattomasti. Kypäräpuhelin parittui myös vaivattomasti pyörään. Upeaa, että näissä TFT-näytöissä otetaan navigoinnit ja muut älylaitteiden tarjoamat mahdollisuudet käyttöön. Kuva Anssi Kivinen

TFT-näyttö perustilassa. Informaatio on selkeää ja valikoissa on helppo liikkua. Kuva Anssi Kivinen

TFT-näyttö perustilassa. Informaatio on selkeää ja valikoissa on helppo liikkua. Kuva Anssi Kivinen

Älylaitteelle löytyy vesitiivis kotelo, jossa on myös USB-pistorasia. USB-yhteys on tarkoitettu ainoastaan lataukseen. Mitään dataa siinä ei liikutella. Tila on hieman pieni ja hankalakäyttöinen. Esimerkiksi iPhone 7 ei lompakkotyyppisessä suojakotelossa tuonne mahtunut. Kuva Anssi Kivine

Älylaitteelle löytyy vesitiivis kotelo, jossa on myös USB-pistorasia. USB-yhteys on tarkoitettu ainoastaan lataukseen. Mitään dataa siinä ei liikutella. Tila on hieman pieni ja hankalakäyttöinen. Esimerkiksi iPhone 7 ei lompakkotyyppisessä suojakotelossa tuonne mahtunut. Kuva Anssi Kivine

 

Multistradassa on avaimeton käynnistys, mutta polttoainetankin korkiin tarvitaan avain. Lisävarusteena on saatavana avaimeton tankinkorkki. Kuva Anssi Kivinen.

Multistradassa on avaimeton käynnistys, mutta polttoainetankin korkiin tarvitaan avain. Lisävarusteena on saatavana avaimeton tankinkorkki. Kuva Anssi Kivinen.

Vasemman puolen käsihallintayksiköstä hoidellaan pääosaa asetuksista. Suurin rooli on neljään suuntaan liikkuvalla, peukalolla käytettävällä joystickillä. Käytettävyyden suhteen ei ole moitittavaa. Kuva Anssi Kivinen.

Vasemman puolen käsihallintayksiköstä hoidellaan pääosaa asetuksista. Suurin rooli on neljään suuntaan liikkuvalla, peukalolla käytettävällä joystickillä. Käytettävyyden suhteen ei ole moitittavaa. Kuva Anssi Kivinen.

Ajotuntuma ja moottori

Multistrada näyttää aika kookkaalta pyörältä ja sitä se myös on.

Kuivapainoa sille ilmoitetaan 218 kiloa. Siihen nesteet päälle, niin päästään 240 kiloon. Laukut sisäkasseineen tuovat vielä oman lisänsä. Paikaltaan pyörää liikuteltaessa ison massan huomaa, mutta ajaessa se katoaa jonnekin.

Ohjaustanko on 840 mm leveä, joka tuo vakautta käsittelyyn.

Ajoasento on luonteva ja tilava, jopa tälläiselle 190 cm pitkälle kuljettajalle. Isompikin ohjastaja löytää varmasti mieleisen ajoasennon. Säädettävän istumakorkeuden ansiosta lyhyempikin pärjää; valittavana on kaksi eri korkeutta, 840 tai 860 mm.

Testikyytiläisenä minulla oli 182 cm pitkä kaverini, joka viihtyi hyvin matkustajan paikalla. Ei kokenut oloaan epämiellyttäväksi. Enkä minä häntä taakaksi. Tilaakin meillä molemmilla oli riittävästi.

Ajossa ekana huomio kiinnittyy todella vahvaan moottoriin, jossa on runsaasti voimaa laajalla käyttöalueella. Kulku karkaa helposti sakkoalueelle, eli tarkkana saa olla. Alle 3500 kierroksen moottori täristää voimakkaasti, kaasua lisää käännettäessä etupyörä kevenee kuin itsestään. Suotta ei pyörää ole varustettu säädettävällä keulimisenestolla.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin on jo vuosia ollut tuttu ominaisuus autoissa, nyt se on saatavilla myös moottoripyörään. Huippuvaruste, tosin Multistradassa se mielestäni ajattaa liian lähelle edellä ajavaa, vaikka se olisi asetettu pisimmälle välimatkalle.

Kuolleen kulma varoitus on toteutettu siten, että peilien reunassa on huomiovalot jotka varoittavat takaa tulevista ajoneuvoista. Tosin se ei poista tarvetta kääntää päätä, kun esimerkiksi vaihdetaan kaistaa.

Eri ajomoodeja on neljä: Sport, Touring, Enduro ja Urban. Jokaisen noista pystyy muokkaamaan asetusten osalta mieleisekseen. Hieno ominaisuus, sillä erot eri asetusten välillä ovat huomattavat.

Multistrada on kotonaan Päijät-Hämäläisellä mutkatiellä. Kuva Elsa Kivinen

Multistrada on kotonaan Päijät-Hämäläisellä mutkatiellä. Kuva Elsa Kivinen

Moottorista aiheutuu lievää tärinää niin jalkatappeihin kuin ohjustankoonkin. Se on niin pientä, että sen juuri ja juuri havaitsee, mutta kyllä se hieman häiritsi.

Moottorissa on lepuutustominto: kun paikallaan ollessa vetää kytkimen pohjaan, sulkee se takasylinterit pois käytöstä.
Tällä vähennetään päästöjä, sekä takasylintereiden aiheuttamaa lämpökuormaa kuljettajalle. Samalla moottorin käyntiääni muuttuu “kurlutukseksi”.

Kytkin ja vaihteisto toimivat saumattomasti. Vaihteisto on varustettu vaihdeavustimella, eli vaihteita voi vaihtaa niin ylös, kuin alaspäinkin ilman kytkintä. Vaihdeavustin toimi luontevasti, kunhan on tarpeeksi kierroksia. Alle 3000 kierroksen sen toiminta oli tökkivää ja kulmikasta.

Pyörällä oli miellyttävä ajaa, niin maantiellä, mutkatiellä, kuin hyväpintaisella soratielläkin. Taajamaakaan se ei säikähdä. On vaikea sanoa, missä se oli omimmillaan, mutta mutkatietä taisin sillä eniten tykätä ajella. Niin monipuolisesta pyörästä on kyse.

Kate suojaa hyvin, eikä häiritseviä pyörteitä synny. Melua on kuitenkin sen verran, että on syytä käyttää korvatulppia.

Istuin ei sopinut minun takapuolelle, jo tunnin ajon jälkeen rupesi takamus puutumaan.

Kävin soratiellä kokeilemassa, kuinka Ducati menee, kun laittaa vetoluiston rajoituksen pois päältä, sekä asettaa moottoriin täydet tehot. Voin kertoa, että pyörästä tulee näin todella agressiivinen. Takarengas menettää pitonsa jo pienellä kaasun avauksella. Hauskaa, mutta rengaskauppias kiittää ja kumartaa. Kuva. Elsa Kivinen

Kävin soratiellä kokeilemassa, kuinka Ducati menee, kun laittaa vetoluiston rajoituksen pois päältä, sekä asettaa moottoriin täydet tehot. Voin kertoa, että pyörästä tulee näin todella agressiivinen. Takarengas menettää pitonsa jo pienellä kaasun avauksella. Hauskaa, mutta rengaskauppias kiittää ja kumartaa. Kuva. Elsa Kivinen

Alusta ja jarrut

Koeajopyörä oli varustettu semiaktiivisella jousituksella, eli käyttövalikosta valitaan ajotilanteeseen sopiva asetus, tai voi myös antaa jousituksen itse päättää mikä on paras kulloiseenkin tilanteeseen. Tuo automaattiasetus toimi todella hienosti, sillä tulikin ajettua aika paljon.

Alusta hoiti tehtävänsä moitteetta, eikä se säikähdä isoa kuormaakaan. Kaksi päällä ajaminen laukut täynnä tavaraa ei tuottanut mitään tuskaa.

Edessä joustoa on 170 mm ja takana 180 mm. Kuulostaa vähältä seikkailupyörään. Mielestäni Multistrada ei kuitenkaan ole matkaenduro sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan erittäin pätevä jokapaikan höylä.

Takajousitusyksikkö, jota säädetään sähköisesti. Se on kiinnitetty suoraan kaksipuoliseen takahaarukkaan ilman linkustoja. Kuva Anssi Kivinen.

Takajousitusyksikkö, jota säädetään sähköisesti. Se on kiinnitetty suoraan kaksipuoliseen takahaarukkaan ilman linkustoja. Kuva Anssi Kivinen.

Jarrut ovat Brembon valmistamat, ne ovat tunnokkaat ja tehokkaat. Ne on varustettu on ns. kaarre-ABS-ominaisuudella.

ABS-jarrujen asetuksille on kolme eri vaihtoehtoa: 1. Off-Road, jossa ABS toiminto on vain etupyörässä. 2. Sport, jossa on kaarre-ABS käytössä, sekä ns. yhdistelmäjarrut. Kun etujarrua käyttää, vaikuttaa se myös takajarruun. 3. Safe/Stable Tämä taso on tarkoitettu käytettäväksi kaikissa olosuhteissa. Käytössä on kaarre-ABS, sekä yhdistelmäjarrutus.

Edessä on kaksi halkaisijaltaan 320 mm jarrulevyä, jotka on varustettu Brembo Stylema jarrusatuloilla. Etujarrut ovat radiaalityyppiset.

Takana on yksi halkaisijaltaan 265 mm jarrulevy, jota puristaa kaksimäntäinen Bermbon valmistama jarrusatula. Jarruissa on myös mäkilähtöavustin.

Etujarruvarustus sekä kokoa 120/70 19 oleva etupyörä. Kuva Anssi Kivinen

Etujarruvarustus sekä kokoa 120/70 19 oleva etupyörä. Kuva Anssi Kivinen

Sähkön ulosottoja pyörässä on kaksi, toinen matkustajan istuimen alla, toinen mittariston vieressä, sen oikealla puolella. Pistorasia on tyypiltään 12 mm. Kuva Anssi Kivinen.

Sähkön ulosottoja pyörässä on kaksi, toinen matkustajan istuimen alla, toinen mittariston vieressä, sen oikealla puolella. Pistorasia on tyypiltään 12 mm. Kuva Anssi Kivinen.

Koeajopyörä oli varustettu sivulaukuilla, joista oikeanpuoleisen tilavuutta pienentää äänenvaimentimen vaativa tila. Lisävarusteena on saatavana takalaukku, jolle varsinkin kahdestaan matkustettaessa on varmasti tarvetta. Laukkujen kiinnitys on uiva, eli ne pääsevät liikkumaan sivuttain. Tällä pyritään estämään laukuista aiheutuvaa voblausta suurissa nopeuksissa. Kuva Anssi Kivinen.

Koeajopyörä oli varustettu sivulaukuilla, joista oikeanpuoleisen tilavuutta pienentää äänenvaimentimen vaativa tila. Lisävarusteena on saatavana takalaukku, jolle varsinkin kahdestaan matkustettaessa on varmasti tarvetta. Laukkujen kiinnitys on uiva, eli ne pääsevät liikkumaan sivuttain. Tällä pyritään estämään laukuista aiheutuvaa voblausta suurissa nopeuksissa. Kuva Anssi Kivinen.

Yhteenveto

Ducati Multistrada V4S on erinomainen pyörä, lähes täydellinen. Siinä on valtava määrä ominaisuuksia ja vähän heikkouksia.

Voit ajaa maastossa, tietyin varauksin, mennä soratietä sladissa, matkustaa mukavasti moottoritietä, taikka polvi maassa mutkateitä.

Pitkät huoltovälit säästävät kustannuksia ja helpottavat reissujen suunnittelua huoltojen osalta.

Miinuksena moittisin kohtuullisen suurta polttoaineen kulutusta. Koeajoaikana keskikulutus oli 6.3 litraa/ 100 km. Vaikka polttoainetankki on tilavuudeltaan 22 litraa tulee tarve tankata turhan tiheästi.

Plussat ja miinukset

Plussat

+Katteen suojaavuus

+Tehokas ja laajan käyttöalueen omaavaa moottori

Miinukset

-Iso polttoaineen kulutus

-Pieni tärinä ohjaustangossa sekä jalkatapeissa

Ducati Multistrada V4S vm 2021 Arvosana Painotettu arvosana*
Moottori 20% 5 100 (100)
Jousitus/alusta 10% 4 40 (50)
Voimansiirto/kytkin 10% 5 50 (50)
Vaihteisto 5% 5 25 (25)
Jarrut 20% 5 100 (100)
Ergonomia/Käsiteltävyys 20% 4 80 (100)
Ajotietokone/käytettävyys 5% 5 25 (25)
Taloudellisuus 10 % 2 20 (50)
Yhteensä   440 (500)
Jokerikerroin: Älypuhelimen käyttöliittymän käyttö sujuvaa ja selkeää.   20
Yhteensä kaikkiaan 4,6 p 460 (500)
     
* = suluissa täydet pisteet.    

Tekniset tiedot

Moottori: Nelisylinterinen, nelitahtinen, nestejäähdytteinen 90-asteinen V moottori.
Kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden.
Iskutilavuus 1158 cm 3 Puristussuhde 14.0:1 Poraus x isku 83.0 x 53.5 mm
Teho 125 kw/(170) hv 10500 r/min vääntömomentti 125 Nm/8750

Voimansiirto: Kuusi vaihdetta, vaihdeavustin, hydraulikäyttöinen monilevyinen märkäkytkin, säädettävällä
luistotoiminnolla. Toisiovälitys ketjulla.

Alusta: Alumiininen monokokkirunko. Jousitus edessä sähköisesti säädettävä USD teleskooppihaarukka jousto 170 mm. Takana kaksipuoleinen keinuhaarukka, sähköisesti säädettävä, suorakiinnitteinen iskunvaimennin jousto 180 mm. Edessä levyjarrut 2x320 mm nelimäntäiset jarrusatulat. Takana levyjarru 265 mm uiva kaksimäntäinen jarrusatula. Kaarre-ABS, vetoluistonesto.

Mitat ja massat: Pituus. 2340 mm. Leveys. 990 mm. Akseliväli. 1565 mm. Istuinkorkeus 840-860 mm. Polttoainesäiliö 22 L. Paino tankattuna 244 kg. Renkaat edessä 120/70 ZR 19. Takana 170/60 ZR 17 CO2 päästöt 162 g/Km. Ilmoitettu kulutus 6.5L /100km.

Hinta: Multistrada V4S mallisto alkaen 29590 €. Koeajopyörä 33690 €.