Zeron väritys on onnistunut.

Zeron väritys on onnistunut.

Premium

Tälle vuodelle Zeroon on saatu uusi pirteä vihertävä väri. Mallin tärkeimmät lisävarusteet ovat kuitenkin lisääntynyt latausteho, nyt 6kW, ja kylmille keleille ehdottomasti sopivat kahvanlämmittimet. Tähän malliin oli vielä lisävarusteena asennettu sivulaukut. Saatavilla on myös korkeampi ja matalampi satula. Lisäksi tarjolla on keskiseisontatuki ja tuulisuoja.

Ajossa

Liikkeellelähtö on siis äänetöntä. Käsi hamuaa alussa sitä kytkintä, jota ei siis ole. Tätä ei sitten kaasutella liikennevaloissa. Toisiovetona oleva hihna muistuttaa olemassaolostaan vaimealla äänellä. Sähkömoottori antaa heti voimaa portaattomasti. Vääntöä on 190Nm, joka myös tuntuu. Samassa teholuokassa olevat polttomoottorit antavat suunnilleen puolet vähemmän vääntöä.

Laitan musaa hiljaisemmalle, kun normaalisti äänenvoimakkuutta pitää lisätä, kun meteli nousee.

Mieleen tulee heti reittisuunnitelma, jotta pääsen kotiin ilman latausta.

Koetan kuitenkin keskittyä pyörän ajo-ominaisuuksiin. Valitsen alkuun mutkatietä ja yritän löytää sopivan position pyörän päältä. Ajoasento on melko maltillisen pysty ja satula matalalla. Tilaa on kohtuullisesti. Ainoastaan polvikulma on todella tiukka.

Jousitus tuntuu kantavan kohtuullisesti 80 kg kuljettajaa. Myöhemmin saan kommentin toiselta isommalta kuskilta, että takapää pohjaa. Sehän korjaantuu takapään jousen esijännityksen säädöllä. Pienissä nopeuksissa keula on hiukan levoton ja pyrkii ohjaamaan mutkiin. Nopeuden noustessa yli 60 km/h tilanne korjaantuu ja meno vakaantuu.

Mutkatiellä Zero tuntuu olevan kotonaan. Vetoa riittää yli tarpeiden ja pyörää on ilo viedä mutkiin. Ainoastaan Suomen huonokuntoiset asfaltit rajoittavat hauskanpitoa ja muistuttavat teiden korjaustarpeesta.

Jarrutehoa on edessä riittävästi ja tuntuma hyvä. Takajarru vaatii paljon voimaa ja on hiukan tunnoton. Tässä mallissa on kaarre-ABS-jarrut, jotka helpottavat jarrutusta mutkaan lähestyttäessä ja siellä oltaessa. Pyörän käyttäytymistä ohjaa uusi käyttöjärjestelmä Cypher3 ja Boschin ajonvakautusjärjestelmä, vetoluiston rajoitusta unohtamatta. Nämä kaikki yhdessä lisäävät ajoturvallisuutta.

Nyt kun on tarpeeksi ajettu hitaampia teitä, päätän ajaa loppumatkan moottoritietä kotiin. Toimintamatka rupeaa vähenemään huimaa vauhtia. Silmiin pistää, että vakionopeussäädin on asetettu 120 km/h, mutta nopeus jää 116 km/h tienoolle. Vastatuuli taitaa vaikuttaa asiaan.

Ladattavilla moottoripyörillä ajettaessa on otettava huomioon ympäristöolosuhteet, jotka osaltaan vaikuttavat energian kulutukseen. Kotiin pääsin ilman latausta. Akkua jäi 8 % ja matkaa oli takana 106 km. Viimeinen 40 km moottoritietä verotti valtaosan akusta.

Voimanlähteenä on 110 hv sähkömoottori Z-Force 75-10.

Voimanlähteenä on 110 hv sähkömoottori Z-Force 75-10.

 Akkuna on litium-ion ZF14.4 kWh.

Akkuna on litium-ion ZF14.4 kWh.

Sitten lataamaan

Latausluukun alta löytyy Type2 pistorasia. Kotioloissa sähköä saa 16A yksivaihepistorasiasta. Tämä käynnistää yhden 3 kW:n laturin. Kaapeli lukittuu automaattisesti, kun lataus käynnistyy. Pistokkeen saa irti vasta, kun laittaa pyörään virrat päälle. Pyörän mittari näyttää lataustehoksi akulle 2,8kW. Lisäksi arvioitu latausaika on 3h29min. Tuo pitikin aika hyvin paikkaansa. Type2 latauskaapelissa (yksivaiheinen), maksimivirta on 13A mitä saa tuosta kaapelista läpi laturille.

Kotilataus 16A pistorasiasta.

Kotilataus 16A pistorasiasta.

Premium-malli on varustettu myös toisella 3kW laturilla, joten yhteensä lataustehoa on 6kW. Lisälaturi on sijoitettu vakiolaturin taakse. Jos valitsee pyörään lisää lataustehoa, joutuu luopumaan säilytyslokerosta, jossa voi kuljettaa latauskaapeleita. Lokerossa on 2kpl USB portteja ja paikka puhelimelle. Tässä tapauksessa kaapelit sujahtavat hienosti sivulaukkuihin.

Jos tämä nopeampi lataus halutaan hyödyntää, niin siihen tarvitaan toinen Type2 kaapeli (kolmivaiheinen). Itse lataaminen on sinänsä helppoa, jos kohdalle osuvat ilmaiset tai maksulliset pisteet. Tässä kohteessa riitti soitto numeroon, joka oli selkeästi näkyvillä. Vaikeuskerrointa tulee sitten erilaisiin maksutapoihin liittyen. Niiden toiminta on kirjavaa ja vaatii myös usein erilaisten sovellusten asentamista älypuhelimeen.

 Nopeampi lataus, jossa mukaan saadaan 6kw laturi

Nopeampi lataus, jossa mukaan saadaan 6kw laturi

Säilytyslokerossa on paikka puhelimelle ja 2kpl USB-liitäntöjä.

Säilytyslokerossa on paikka puhelimelle ja 2kpl USB-liitäntöjä.

Sitten se kulutus

Ensimmäinen lataus täyteen kesti 3h36min. Pyörän oman mittarin arvio oli 3h29min. Oltiin vajaan 10 minuutin marginaalin sisällä. Pyörään upposi sähköä 11,56 kWh. Seuraava lataus aloitettiin, kun akkua oli 26 % jäljellä. Toimintamatkaa olisi vielä ollut tarjolla 32 km. Trippi näytti 108 km. Aikaa lataukseen kului 2h34min.

Matkaa taitettiin hyvinkin vaihtelevissa olosuhteissa. Maanteillä kulutus kasvaa nopeasti. Taajamissa ja pienillä nopeuksilla toimintamatka pitenee huomattavasti. Laskennallisesti Zerolla on taajamassa mahdollisesti päästä 200 km toimintamatkaan. Tällä kertaa tuli ajettua suurelta osin tuota nopeampaa reittiä.

Lisäksi kulutukseen vaikuttavat myös olosuhteet. Tuulinen keli ja kuljettajan elopaino ovat myös merkitseviä tekijöitä. Koeajolenkin mitattu keskilutus oli 9,85 kWh/100 km. Zeron sovelluksen vastaava tieto oli 9,56 kWh/100 km. Tämän valossa voidaan todeta, että lompakko kiittää. Jos vaikka oletuksena käytetään 0,15 €/kWh niin 100 km matka taittuu alle 1,5 euron.

Sovellukset

Tärkein sovellus on Zero Motorcycles Nextgen. Tällä pystyy valitsemaan erilaiset ajomoodit. Lisäksi voit tehdä itsellesi sopivan. Säätää voit nopeutta, tehoa, vääntöä ja regenerointia. Mittariston voit myös muokata oman makusi mukaan. Sovellus auttaa myös latauspaikan löytämisestä ja jopa tiepalvelun voi tarpeen mukaan hälyttää paikalle. Latausta voi myös hallinnoida. Tärkeää on tietysti myös seurata pyörän dataa.

Sovellus toimii hyvin ja vaikuttaa toimivalta. Kustannusten seurantaa varten on mahdollista syöttää omat lukemat polttoaineen ja sähkön hinnasta. Nämä suhteutetaan vastaavan polttomoottoripyörän keskikulutukseen. Näin saadaan laskenta säästyneestä rahasta.

Zero Motorcycles Nextgen -sovelluksen käyttöä, muokatut asetukset.

Zero Motorcycles Nextgen -sovelluksen käyttöä, muokatut asetukset.

Zero Motorcycles Nextgen -sovelluksen työpöytä.

Zero Motorcycles Nextgen -sovelluksen työpöytä.

Lisäksi Zeroon on saatavilla Cates Carbon Drive -sovellus. Tällä voidaan todentaa vetohihnan kireys. Yksinkertainen sovellus, joka mittaa oikeaa taajuutta.

Carbon Drive appilla voidaan todentaa vetohihnan kireys.

Carbon Drive appilla voidaan todentaa vetohihnan kireys.

Hallintalaitteet

Todettakoon että ilman appeja voi myös elää. Monipuoliset säädöt voi tehdä myös vasemmassa kahvassa olevalla Mode-kytkimellä. Näkymää voi muokata mielensä mukaan.

Mittaristo on selkeä, ja siinä on myös isot fontit. Alussa Mode-katkaisimen käyttö vaatii hiukan totuttelua. Pienen viiveen kun kestää, niin homma pelittää. Vakionopeussäädin on nykypäivää ja se rauhoittaa ajoa etenkin taajaman ulkopuolella.

Peileistä saa riittävän näkymän taaksepäin. Hallintalaitteet kestäävät hyvin vertailun muihin nykypyöriin.

Kahvojen hallintalaitteet ovat helppotoimisia.

 

Mode-kytkin.

Mode-kytkin.

Vakionopeudensäädin

Vakionopeudensäädin.

Ylläpito

Sähkömoottoripyörällä on sitten monia etuja verrattuna polttomoottoreihin. Huoltoväli on 6000 km/1 vuosi. Huollon työhinta on tällä hetkellä n. 150 euroa. Huoltoväli on tosin lyhyt, kun monesti se on jopa 15 000 km. Huollon kohteita on taas paljon vähemmän, 17kpl. Normaalisti bensapyörässä niitä saattaa olla lähes 40kpl.

Zeron ainoat nesteet ovat jarruissa. Lisäksi hihnaveto on ketjuun verrattuna vaivaton. Se poistaa myös ketjurasvan kanssa pelaamisen. Yksi asia on mainittava innokkaille pyörän puhtaana pitäjille: ohjekirjan mukaan painepesuri on syytä unohtaa ja sen tilalle tarjotaan puutarhaletkua. Luonnollista, koska tunnetusti sähkölaitteet eivät tykkää vedestä.

Lopuksi

Lopuksi voimme todeta, että Zeron sähkömoottoripyöriä myytiin Suomessa vuonna 2020 4kpl. Nyt syyskuun loppuun mennessä niitä on myyty 6kpl, joten suunta on oikea. Toivotaan kasvua tuleville vuosille. Lisäksi tarvetta olisi varmaan uusille malleille.

Suomi on tietysti markkina-alueena pieni, joten se vaikuttaa paljon asiaan. Lisäksi valmistusmäärät ovat vielä maltillisia, joka varmaan näkyy myös hinnoittelussa.

Tällä hetkellä Zero SR/F:n hinta ilman toimituskuluja on 27 390,00 euroa. Jostain syystä sähköllä toimivat moottoripyörät eivät ole saavuttaneet vielä samanlaista buumia kuin sähköautot.

Sähkömoottoripyörä on oiva väline päivittäiseen liikkumiseen, kunhan ottaa huomioon toimintamatkaan vaikuttavat asiat. Latausverkko kehittyy koko ajan. Ollaanko täällä Suomessa hiukan ajasta jäljessä? Aika näyttää missä mennään muutaman vuoden kuluttua.

Zero SR/F on kelpo peli.

Zero SR/F on kelpo peli.

Plussat ja miinukset

+ ohituskiihtyvyys huippuluokkaa
+ tehokkaat kahvanlämmittimet
+ moottori ei tuota lämpöä kuljettajalle kesäkuumalla
+ lähes äänetön
+ toimintamatka kaupungissa ja taajamissa
+ mahdollista ladata myös isommalla teholla
+ huoltokustannukset

- lisälaturi vie säilytystilan latauskaapelilta
- toimintamatkaa vähentävät maantie/moottoritie nopeudet/luonnonolosuhteet
- takajarru vaatii voimaa
- takajousituksen esijännityksen säätö vaatii työkalua

Aiheesta aiemmin:

Zeron 2022 mallisto: merkittävästi tehokkaammat akut ja sovelluskaupasta uusia – maksullisia – ominaisuuksia

Mies hankki sähkömoottoripyörän, ajoi sillä vuoden ja palasi hyvin erikoisen syyn vuoksi bensapyörään

BikeWorld ryhtyy yksinmyyntioikeudella sähkömoottoripyörämerkin myyjäksi Suomessa