Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki Durango 1000W Fatbike. Keskeltä painonapeista käyntiin, plussasta lisää avustusta, miinuksella vähemmän.

Kiinnostuksemme sähköavusteisia polkupyöriä ja sähköfättäreitä kohtaan johtuu ensisijaisesti niiden monipuolisuudesta: niillä voi ajaa kaupungissa, maanteillä, hiekkatiellä, metsäpoluilla, jopa vaativammillakin reiteillä. Vaikka sähköavusteisuus on olemassa, sitä ei tarvitse käyttää, ja vaikka käyttäisikin, liikuntaa ja kuntoilua on aina luvassa. Kovassa maastossa hiki virtaa nopeasti avustuksen kanssakin saati sitten ilman avustusta.

Koeajorupeaman kiinnostavuus johtui etukäteen ajateltuna juuri siitä, että mahdollistaako fättäri sen, mitä odotettiin, ja pystyykö se antamaan mitään vannoutuneelle motoristille? Onko se liikaa "munamankeli" tai "mummopyörä", että sillä voisi oikeasti nauttia ajamisesta?

Sähköisiä Nishikejä valmistava Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy on Suomen vanhin polkupyörien sähköistykseen keskittynyt yritys. Yritys toimii Uudellamaalla Keravalla ja sen tuotemerkki on E-Spin, ehkäpä heidän Nishiki Durango 1000W Fatbikensä pystyy antamaan vastauksen.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Ajotietokone / mittaristo.

Kilowatin vääntö

Mutta hetkinen, palataan vähän taaksepäin: kuten tyyppimerkintä kertoo, koeajamassamme Nishikissä on 1000 watin, siis yhden kilowatin tehoinen poljinkeskiömoottori. Eikö sähköavusteisen polkupyörän moottorin maksimiteho ole 250 W ja huippunopeus sähköavustuksella 25 km/h? Kyllä ja ei. Sähkömoottorin pitää kytkeytyä pois päältä, kun pyörän nopeus nousee yli 25 km/h, mutta pyörällä saa toki omin voimin polkea niin nopeasti kuin jaksaa.

On myös mahdollista käyttää kilowatin suuruista moottoria, mutta senkin maksiminopeus maantieajossa on 25 km/h kuten pienemmän version, joten se kytkee sähkömoottorin niin ikään pois päältä yli 25 km/h nopeuksissa.

Nopeuden voi erillisen kytkimen avulla nostaa 50 km/h asti, mutta se ei ole sallittua maantieajossa.

Nishiki Durango 1000W Fatbike. Akku ja moottori sijaitsevat alhaalla, mutta kuitenkin suojassa töyssyiltä.

Nishiki Durango 1000W Fatbike. Akku ja moottori sijaitsevat alhaalla, mutta kuitenkin suojassa töyssyiltä.

250 watin teholla kyseessä on moottoroitu polkupyörä. Kun teho nousee maksimissaan kilowattiin, puhutaan moottorilla varustetusta polkupyörästä, jonka ajoneuvoluokka on L1e-a. Tällainen kulkuneuvo vaatii noin 6 euroa kuukaudessa maksavan liikennevakuutuksen. Ajoneuvoa ei kuitenkaan tarvitse rekisteröidä.

L1e-a alaluokkaan kuuluvaan enintään 1000 watin tehoisella sähkömoottorilla varustettuun polkupyörään sekä enintään saman tehoiseen kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittomien ajoneuvojen vaatimuksia ja niillä saa liikkua maastossa jokamiehenoikeudella.

Miksi sitten kilowatin teho? Paino on sanalla vääntö. 1000 watin suuruisen sähkömoottorin maksimivääntö on 160 Newtonmetriä. Se on käytettävissä heti, ja tekee 26 kg painavasta polkupyörästä sellaisen, että tuntuu, että sillä voisi melkein nousta pystysuoraa seinää.

Kilowatin tehoisessa fättärissä on sellainen erityisominaisuus, että toisin kuin tavanomainen sähköavusteinen polkupyörä, se on varustettu kaasulla, jonka avulla voi säätää avustuksen määrää, tai jopa ajaa polkematta, kun edellämainittu vaatii polkemista, että avustus toimii.

Ominaisuus siis mahdollistaa mopomaisen tai moottoripyörämäisen ajamisen, ja jo 25 km/h vauhtikin on aivan riittävä.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki Durango 1000W Fatbike sopi testaajan silmään myös ulkonäön puolesta. Makuasia tietysti.

Komponentit ja teknologiaa

Pyörässä on Nishikin runko ja Bafangin BBSHD-poljinkeskiömoottori, joka on sijoitettu keskiön etupuolelle, mahdollisimman lähelle eturatasta. Samsungin valmistama akku puolestaan on sijoitettu niin alas alarunkoputkeen kuin on järkevää. Näillä on pyritty saamaan pyörän painopiste ideaaliksi: ei liikaa painoa taka- eikä etuakselilla. Ja kun moottori on lähes kokonaan etuakselin yläpuolella, mahdollistaa se korkeankin esteen ylittämisen vaivatta.

Pyörässä on Shimanon 11S erikoisvahvistetut e-bikeketjut ja takana 11-vaihteinen Sram NX Eagle 1×11 vaihtaja. Pyörän tihein välityssuhde mahdollistaa todella jyrkkienkin mäkien nousut, jopa pelkällä kaasulla, polkematta. Harvin välityssuhde mahdollistaa puolestaan noin 50km/h huippunopeuden.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki Durango 1000W Fatbike. Shimanon ketjut ja SRAM:in vaihtaja.

Voimansiirrossa vaihtamista helpottaa vaihdesensori, joka katkaisee vedon vaihtohetkellä. Näin pyörän voimansiirto ei rasitu vaihtohetkellä. Sensori mahdollistaa ajon jopa pitämällä kaasu pohjassa ja samanaikaisen vaihteiden käytön.

Satula on Selle Royal Freetime, ja siitä on pelkkää hyvää sanottavaa. Persmukavuutta varmistaa Suntour SP17 joustosatulaputki, jonka vaimennus on säädettävissä kuljettajan painon mukaan.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishikin mukava Selle Royal Freetime -satula.

Edessä on öljy- / paineilmatoiminen E-SPIN Techonologyn joustohaarukka, jossa on portaaton paluuvaimennuksen säätö.

Pyörä on varustettu edessä Kryptonite 500lm LED-ajovalolla ja takavalo on USB-ladattava. Molemmissa on vilkkutoiminto, jota takavalossa kannattaa päivänvalolla käyttää.

Pyörän mukana tulee tuulettimella varustettu akkulaturi, joka lopettaa automaattisesti latauksen, kun akku on täynnä. Tuuletin on kovaääninen, joten sen sijoittelua latauksen aikana kannattaa harkita.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki Durangon takalokasuoja suojaa sen mitä kohtuudella voi vaatia.

Itse pyörä

Nishiki Durango 1000W Fatbike on varustettu ilmanpaineella kuljettajan painon mukaan säädettävällä teleskooppikeulalla, istuimen pystyputkessä sijaitsevalla takajousituksella, levyjarruilla ja ajotietokoneella varustettu laite.

"Tässäpä on käytetty laatukomponentteja", oli paikallisen polkupyörähuollon edustajan kommentti, kun kävin hänen luonaan säädättämässä etuteleskoopin ilmanpaineen sopivaksi painolleni (106 kg) ja renkaat maastokelpoiselle ilmanpaineelle.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki Durango 1000W Fatbike. Keulan iskun pituuden säätö, jopa kiinteäksi.

Olin käynyt ennen tätä heittämässä parinkymmenen kilometrin lenkin enimmäkseen metsäpolkuja pitkin, ja etu- ja takapään jousitus tuntuivat toimivan jotenkin erillisinä yksikköinä eivätkä olleet balanssissa, samoin renkaissa vaikutti olevan liikaa painetta maastokäyttöön.

Säätöjen jälkeen pyörä toimikin jousituksen ja renkaitten osalta kuin unelma metsäpoluilla ja röykyissä, tiellä polkeminen ilman avustusta muuttui luonnollisesti raskaammaksi rengaspaineiden laskemisen myötä, mutta ei tällä tietä ollut tarkoitus tahkotakaan erikseen, siirtymäreittejä ainoastaan.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki Durango 1000W Fatbike. Istuinputken iskunvaimennusyksikkö. Joka sekin on säädettävissä.

Nishiki on sinänsä kevyt poljettava, kiitos armollisten välityssuhteiden, myös ilman sähköavustusta, mutta maastossa ja pitemmällä matkalla avustuksen ottaa mielellään kaveriksi.

Testirupeamaa vaikeutti se, että menin telomaan nilkkani aivan muissa yhteyksissä, ja osittaisesta palautumisesta huolimatta kipu rajoitti ajomatkoja sekä jossain määrin myös paikkoja, joihin uskaltauduin ajamaan.

Matkaan

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki Durango 1000W Fatbike kulkee helposti pahemmistakin lutakoista kuin tämä.

Ensimmäinen asia ennen ajoon lähtöä on tietysti saada satula oikealle korkeudelle. Satulan säätö vaatii kuusiokoloavaimen käyttöä. Mieltä ilahdutti se, että satula on laadukas ja pehmustettu (eikä se takajousituskaan haitaksi ole). Häntäluussa kun oli edelleen arkuutta vuokrapyörän huonolla istuimella Lapin kivikoissa röykyttelemisen jäljiltä.

Seuraavaksi on vuorossa tutustuminen ajotietokoneeseen, josta voi valita mm. avustusalueen 0-9 välillä. Ysillä on täysi sähköteho päällä, nollalla voi polkea kokonaan ilman avustusta.

Mitä enemmän sähköistä avustusta käyttää, tai mitä enemmän ajaa pelkällä sähköllä, sitä lyhyempi ajomatka tietenkin latauksella.

Nishikissä on 52 Voltin, 16 ampeeritunnin eli 832 Wh:n akku, jonka luvataan kestävän 50-120 km yhdellä latauksella olosuhteista ja käytetyn avustuksen määrästä riippun. Kulutukseen vaikuttavat mm. maaston tai tien laatu, tuuliolosuhteet, rengaspaineet jne.

Tai kuten meikäläisen tapauksessa, kun nilkka jossain vaiheessa ajoreissua vain kipeytyi liikaa, oli pakko ajaa pelkällä sähköllä.

Omien kokemusten pohjalta on helppo uskoa 70 - 90 kilometrin matkaan latauksella, ja ahkera polkija saattaa päästä pidemmällekin.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishikin ajotietokoneesta selviävät ajonopeus, ajomatka, avustuksen suuruus ja jäljellä oleva akun varaus sekä kellonaika.

Hallintalaitteet ovat sinänsä yksinkertaiset: etu- ja takajarru, kaasu, ajotietokoneen kolme painonäppäintä ja vaihteiston valintavivut: toinen vaihtaa alas- toinen ylöspäin. Ja tietenkin pyörä on varustettu perinteisellä soittokellolla.

Ajoon lähdettäessä virta pannaan päälle ohjaustangossa vasemmalla olevien painonäppäinten keskimmäisestä painikkeesta ja ylemmästä valitaan isompi sähköinen avustus ja alemmasta pienennetään sitä.

Kun virta on kytketty päälle, niin seuraavaksi vuorossa on matkaanlähtö. Pyörä poljetaan vauhtiin ja sen jälkeen voidaankin kaasukahvaa kääntämällä ottaa sähköistä avustusta mukaan.

Kaikki hallintalaitteet toimivat moitteettomasti. Hieman hämäsi alkuun, että etujarru on vasemmassa kahvassa, se kun moottoripyörissä on yleensä oikealla puolen. Fättärin pysähtyvyys tehokkailla levyjarruilla ja leveillä, hyvin maastoon purevilla renkailla on melkoinen, joten etujarrua ei paljoa tarvinnut käyttää. Pelkkä takajarru riitti useimpiin tilanteisiin. Toki yhteiskäyttöä piti - ja kannattaa - opetella tiukempien tilanteiden tai kovemman vauhdin varalle. Jos sitä ei nimittäin osaa, niin pelkän etujarrun käyttö heittää helposti kuskin yli etustongan.

Ajoasento itsessään on miellyttävän pysty, ja ohjaustankoa pystyy myös nostamaan riittävän ylös mukavan ajoasennon varmistamiseksi.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki sopii myös puistopolulle.

Ajossa koettua

Käytännön ajossa selvisi, että Nishiki Durango 1000W Fatbike sopii erinomaisesti maantieajoon, mutta omimmillaan se on ehdottomasti siellä, missä on polkuja, pieniä metsäteitä ja haastavampia maastoja, mitä haastavampia, sitä paremmin pyörän edut tulevat esille.

Pyörä on varustettu lokasuojin, jotka normiliikenteessä suojaavat roiskeilta mukavasti, mutta metsän märissä paikoissa roiskeita tuli vähän laajemmin. Se on tosin luonnollista, taitaa auto olla ainoa laite, jossa kuski pysyy kuraantumatta? Pyörässä on roiskesuoja myös rungon etuputkessa suojaamassa akkua etupyörän roiskeilta. 

Fättärin leveät renkaat kantavat uskomattomissa paikoissa, vaikkapa lutakoissa ja rantahiekassa (ja epäilemättä myös lumessa), ja siinä kohtaa, missä omat voimat eivät meinaa riittää, kaasukahvan kääntö hoitaa loput.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki Durango 1000W Fatbiken leveät renkaat ja nappulakuviot toimivat myös rantahiekassa.

Nishikissä on myös talutustoiminto: alempaa painokytkintä pidempään painamalla se kulkee 6 km/h vauhdilla sähkömoottorin avustamana.

Pyörän maavara mahdollistaa sen, että aivan heti ei jäädä keskiöstä roikkumaan, ja polkupyörän voi nostaa helposti pois ongelmapaikoista siinä, missä moottoripyörän kanssa saa tehdä huomattavasti enemmän töitä.

Pyörän runko ja vanteet ovat tukevaa sorttia ja jousitus toimii vaativissakin olosuhteissa tarjoten miellyttävän etenemisen.

Avara ja pysty ajoasento mahdollistavat mukavan ja vakaan matkan sekä maastossa että maantiellä.

Moottorin tehon käyttö aiheuttaa myös kiksejä: suurin tehostus päälle kahvasta, kaasu kaakkoon ja vääntö sekä kiihtyvyys lämmittävät sydäntä.

Johtopäätökset

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishikin USB-ladattava takavalo.

Pyörän hinta/laatusuhde on hyvä. 3530 euron hinta on kohtuullinen laatukomponentteihin ja ominaisuuksiin suhteutettuna. Luvassa on varmasti polkupyörää koko rahan edestä.

Koeajon jälkeen on helppo ymmärtää, miksi monet maastomoottoripyöräilyn harrastajat ajavat myös maastokäyttöön sopivilla sähköfättäreillä ja vastaavilla.

Pyörällä pystyy ajamaan esimerkiksi kisaradan läpi ja tutkimaan, miten se pitää ajaa. Samalla kun pyöräilee, kunto nousee ja pystyy vetämään pienillä poluilla ja vaativammissakin maastoissa. Pyörällä ajo myös mahdollistaa maisemien vaihtumisen aivan eri tahtiin kuin käveltäessä tai lenkkeiltäessä.

Sähköfättäri kuuluu jokamiehenoikeuksien piiriin, joten sillä voi mennä sellaisillekin poluille, joita muutkin metsissäkulkijat käyttävät toisin kuin offroad-omoottoripyörillä.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishikin pyörissä on pikakiinnitys.

Kun jousitus ja pyörän muut ominaisuudet ovat balanssissa, niin ajaminen on nautintoa. Toinen akku – ja eväät – reppuun, ja päivän aikana pystyy niin halutessaan vetämään moottoripyörämäisen pitkän lenkin.

Parasta ajamisessa oli se sisäinen hykerrys, minkä se aiheutti. Ajaminen oli pelkkää iloa, vaikka välillä tuli kunnolla hiki ja väsymys iski ja jalkakin kenkkuili. Pyörä selvisi omasta osuudestaan erittäin hyvin.

Koeajon perusteella on helppo ymmärtää sekin, että moni motoristi on kokonaan vaihtanut sähköpolkupyörään: ne ovat halpoja moottoripyöriin verrattuna, niiden huolto muodostuu ajon jälkeisestä pesusta, ketjujen rasvaamisesta ja muusta pienestä. Vakuutus on naurettavan halpa prätkään verrattuna, ja 250 wattisella moottorilla varustetussa pyörässä ei tarvita sitäkään.

Matkaanlähtökin on helppoa: fillarikypärä päähän ja sopivat ajohanskat, sitten menoksi. Ja pyörää pystyy säilyttämään vaikka eteisessä. Kesähelteillä ei myöskään tarvitse rempoa päälleen raskaita ajovarusteita, vaan selviää paljon vähemmällä. Toki laadukkaaseen kypärään kannattaa satsata pyöräillessäkin. Ja rikkana rokassa se, että vaivattomuudesta huolimatta kunto paranee nautinnollisesti pyöräillessäkin.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki Durango 1000W Fatbike. Etumaisella vivulla vaihto pienempään, taemmalla isompaan vaihteeseen.

Plussat ja miinukset

+ Ajo-ominaisuudet

+ Moottorin vääntö

+ Hyvä hinta / laatusuhde

 

- Takavalo ladattava erikseen, voisi saada virran pääakusta

- Laturin jäähdytyspuhallin äänekäs

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki Durango 1000W Fatbike, tekniset tiedot:

  • - Akun kantama: 50km – 120km riippuen olosuhteista
  • - Huippunopeus: n.50km/h, rajoitettu 25km/h tieliikenteessä. Rajoittimessa on/off kytkin
  • - Runko: Alumiini Koko 43 (160cm-195cm). Saatavana myös 48 kokoisena (175cm -200cm)
  • - Takavaihtaja: Sram NX Eagle 1×11
  • - Vaihdevivut: Sram NX 11 X-ACTUATION TRIGGER
  • - Jarrut: Shimano MT-201 hydrauliset levyjarrut, edessä 160mm levy, takana 160mm
  • - Kampisarja: Bafang BBSHD
  • - Takarataspakka: Sram PG-1130 11-42T
  • - Eturatas: 30T, 36T tai 42T (42T vakio)
  • - Ketjut: SHIMANO 11s, e-bike vahvistetut erikoisketjut 1kW;n teholle.
  • - Vanteet: Battle 26″
  • - Renkaat: Schwalbe Jumbo Jim 26×4.0
  • - Ohjaustanko: Alumiini, tanko 700mm, Satori Easy headup! Portaaton korkeussäätö
  • - Istuin: Selle Royale Freetime
  • - Istuinkannatin: Suntour SP17/350 joustoelementti, vakio; polkijan paino max.95kg. Saatavana max.140kg.(optio)
  • - Polkimet: Non-slip
  • - Muuta: Seisontatuki, soittokello
  • - Valot: Ladattava USB LED valaisin edessä, lataus näytöstä, Kryptonite, 500lm, USB ladattava takavalo
  • - Etuhaarukka: paineilmatoiminen, jousto 100mm, 9-asentoinen; hydr.vaimennus, säädettävissä kiinteäksi. 34mm liukuputket. Portaaton rebound-säätö. (Rebound säädettävä keula pyörissä 11.8.2021 jälkeen myydyissä)
  • - Moottori: Poljinkeskiömoottori Bafang BBSHD, teho: 1000W, vääntö: 160Nm.
  • - Avustustasoja: 9 eri avustustasoa, kaasukahva oikealla.
  • - Avustustasojen määrä säädettävissä 3 ,5 tai 9. Talutusapu 6km/h
  • - Akku: (Samsung 3500mah kennosto) 52V/16Ah runkoputkeen 832Wh, akku lukittavissa telineeseensä. 2 avainta. USB-liitin virran
  • ulosottoon (esim.puhelin). Varaustilan LED-ilmaisin sekä lukko.
  • - Laturi: 52V/3A älylaturi ylläpitotoiminnolla, latausliitin XLR
  • - Vaihdesensori: Kyllä
  • - Nopeusrajoitin: Kyllä. Katkaisee moottorin vedon kun 25km/h saavutetaan. Rajoittimessa on/off-vipukytkin, jos haluaa ajaa yli 25km/h.
  • - Näyttö: 850C LCD LED väri, USB-liitin virran ulosottoon, esim. ajovalolle, täydellinen ajotietokone
  • - Kaasu: kahva oikealla, induktiivinen, portaaton säätö 0max.
  • - Paino: Kokonaispaino vain n. 24kg
  • - Ajoneuvoluokka: L1e-a
  • - Hinta 3530 €

Valmistaja: Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy. Lisätietoja pyörästä täältä.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.

Nishiki Durango 1000W Fatbike.