Lisävarustetekniikkapakettiin (Tech Pack) kuuluva vakionopeudensäädin osoittautui ajomukavuutta parantavaksi eli kaasukättä säästäväksi asvalttisiirtymillä. Ja niitähän aina väistämättä matkaan tulee, jos ollaan pidempään reissussa.

Toinen mukavuustekijä on saman paketin mukana tuleva molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin eli shifteri. Vaihdeavustin mahdollistaa vaihdot tarvitsematta käyttää kytkintä. Siitä on erityisesti hyötyä kiihdytettäessä ja seisaalta ajettaessa, mutta sitä tulee hyödynnettyä muutenkin.

Mittaristo kertoo selkeästi, että nyt on huollon aika, niin kuin olikin.

Mittaristo kertoo selkeästi, että nyt on huollon aika, niin kuin olikin.

Seisaaltaan ajaessa tuntuu, että ohjaustanko on hieman matalalla. Jalkatapeissa on irrotettavat kumipehmusteet. Ne siirtyvät autotallin laatikkoon ennen seuraavaa ajoa, se parantanee asentoa.

Pyörälle tehtiin ensihuolto maahantuojan toimesta, eikä siinä ilmennyt mitään erikoista. Nyt vain ajamme aina sinne 10 000 kilometriin asti, jolloin pyörälle tulee ensimmäinen varsinainen huolto. Sitä ennen saattaa edessä toki olla renkaiden / renkaan vaihto.

Loppukesästä pyörä on ainakin kerran menossa käymään Baltiassa, missä kaikkialla sitä ennen, jää nähtäväksi. Seuraavat pari päivää KTM on kovasti menossa. Tavoitteena on vähintään 1000 km ajoa kahdessa päivässä.

Jos kelit sallivat eikä liikaa eksytä hiekkateille ja poluille, niin tavoite pitäisi olla helppo saavuttaa.

Kaksiosainen istuin on matka-ajossa mukava, 300 kilometriä menee helposti putkeen.

Sukunäköisyys valmistajan muihin malleihin on perinteisen vahva jo 'silmistä' alkaen.

Sukunäköisyys valmistajan muihin malleihin on perinteisen vahva jo 'silmistä' alkaen.

Muutenkin KTM 790 Adventure on kelpo matkantekoväline. Ei sen prätkän tarvi koneeltaan näinkään suuri olla, että kilometrit taittuvat.

Mukana tulleisiin Touratechin laukkuihin mahtuu paljon tavaraa ja ne on helppo pakata. Tosin lukitussysteemit voisivat toimia jouhevammin. Aika paljastaa, lientyvätkö käytössä, vai kaipaisivatko peräti lukkoöljyä?

Jos nyt jotain moitittavaa tulee mieleen, niin siirtymätaipaleella kaipaisi suojaavampaa pleksiä ja etuosan rakennetta. Tuulilasin korkeutta ei pysty säätämään ja ilmanpaine mättää suoraan kypärään. Mutta asialla on toinenkin puolensa:  kapeasta tuulilasista on luonnollisesti sitten enemmän iloa hitaissa vauhdeissa ja huonoilla pinnoilla, kun ilmanvaihto toimii, vaikka meinaakin tulla lämmin.

Aiheesta aiemmin:

TORSTAI 2.5.2024 13:55

Motouutisten 18 000 kilometrin kestokoeajossa tänä kesänä KTM 790 Adventure – seikkailuja siis luvassa