KTM SuperDuke 1290 R on pyörä heille, jotka kohtaavat moottoripyöränsä terveellä lapsen innolla. Tästä pyörästä on kynitty kaikki ylimääräiset muovihempeleet jo tehtaalla – ei sisällä pieniä osia. Tässä on pyörä heille, jotka haluavat voimaa isolla veellä. Voimantunne on räjähtävää, vaikkei pyörä neloselta enää keulikaan. Mutta voimaa on.

Koeajopyörään asennettu Akrapovicin putki herättää tunteita. Iso twini jytkyttää menemään, muttei lätkytä tai muutenkaan lotkota. Käyntiääni on luottamustaherättävä ja tarkka, ja lupaa loputtomasti voimaa. Eikä lupaus ole tyhjä.

Akrapovicin pannun ääni lupaa paljon, eikä turhaan.

Akrapovicin pannun ääni lupaa paljon, eikä turhaan.

Onko tässä pyörässä sitten mitään muuta kuin voimaa? On. Ohjaamo on selkeä, ajotietokone intuitiivinen ja monipuolinen, ja moottorikartan säädöt löytyvät ja säätyvät helposti, samoin kuin muutkin kuljettajan tukitoiminnot.

Alkukosketus tähän Kotariin vei testikuskin ajatukset takaisin parin vuoden takaisiin kokemuksiin Yamaha FZ1N:stä. Voimaa tuntuu molemmissa pyörissä olevan loputtomiin vaikka tuulensuojaus ja koko muu ergonomia ei tunnu tukevan saatavilla olevan voiman määrää mitenkään. Mutta eihän aina tarvitsekaan. Eroina mainittakoon Yamahan (nyt) säyseäntuntuinen litrainen rivinelikko, ja kuutiotilavuudeltaan 30% isompi Kotarin twini.

Kuljettajan 'työhuone', ohjaamo on selkeä.

Kuljettajan 'työhuone', ohjaamo on selkeä.

Ajettaessa?

Sarvet kääntyvät vähemmän kuin ensisilmäykseltä voisi odottaa, mikä hieman kankeuttaa pyörää. Tästä kauneusvirheestä pääsee silti nopeasti yli, sillä pyörä painaa kuusisatasen sportin verran. Ajoergonomia sallii kuljettajan kropan liikkeet, ja ohjaamossa onkin tilaa toimia. Tankki on toki erittäin kapea eikä levene keulaa kohden, mikä saattaa aiheuttaa ajoasentohaasteita reidekkäimmille harrastajille, kuten arvon testikuskillemmekin.

Säädettävä kytkinkahva.

Säädettävä kytkinkahva.

Kytkin on nestevälitteinen ja tunnokas ja kuusilovinen vaihteisto tarkka. Moottorin tuottamaa huimaa voimaa voi säätää kaasun lisäksi napista. Moottorille on ajotietokoneen kautta valittavissa kolme asetusta: Sport, Street, ja Rain. Sport tarjoaa kaiken tehon melko nopsaan, Street pehmentää kaasun ensivastetta, ja Rain rajoittaa tämän lisäksi huipputehoa hieman. Luistonesto, joka samalla rajoittaa keulan nousemista, toimii sivistyneen tuntuisesti ja onkin helposti kytkettävissä pois päältä.

Pyörän luonne herättää kikkailuhaluja. Väkivahva moottori tarjoaa raippaa, kun sitä haluaa ja vaikkei tarvitsisikaan. Laite on kevyt käsitellä ja helppo ohjailla ahtaissakin paikoissa. Ulkonäkö on houkutteleva ja luonnossa hämmästyttävästi muikeampi kuin kuvissa. Valot tuntuivat toimivilta ja mittaristosta sai helposti selvää.

Hurjasta voimasta ja tarkasta käytettävyydestään huolimatta KTM järkäletwini ei taivu aivan alakierroksilla tarvittaviin manöövereihin. Kone alkaa jumputtaa ja protestoida tyhjäkäynnin tuntumassa ajamista, eikä näin ole aivan optimaalinen kadunkulmien kiertelyyn kytkintä luistattamatta.

Pyörä on livenä näyttävämpi kuin kuvissa.

Pyörä on livenä näyttävämpi kuin kuvissa.

Enemmän tai vähemmän matka-ajo-orientoitunut testikuskimme hieman moittii matkatavaramahdollisuuksien niukkuutta, mutta ymmärtää kyseisen ongelman vähäisyyden tästä nimenomaisesta pyörästä puhuttaessa.

Jarrut loistavat

Tässä Kotarissa on hyvät jarrut, siis myös hyvät ABS:t. Jarrutehoa löytyy ja tuntuman löytää kohtalaisen nopeasti. Tämän lisäksi ABS-järjestelmä tuntui erinomaiselta. Kaarreominaisuuksista emme ottaneet vielä selvää, mutta suoraan jarrutettaessa järjestelmä tuntui erittäin ajantasaiselta. ABS:lle on kolme eri asentoa: On, SuperMo, ja Off.

Selkeä ja yksinkertainen mittaristo.

Selkeä ja yksinkertainen mittaristo.

On-tilassa järjestelmä toimii sivistyneesti ja tarkasti, pidon rajat ennakoiden. SuperMo-tila kytkee takapään ABSn pois, ja sallii etupäässä reilumman luiston, eli perän nostaminen onnistuu jo tässäkin moodissa melko iloisesti.

Brembon jarrut toimivat erittäin hyvin.

Brembon jarrut toimivat erittäin hyvin.

Eroa Off-tilassa ja SuperMo-tilassa jarruttamisen välillä on minimaalisesti, kammoluistoja lukuun ottamatta, jotka järjestelmä päällä ollessaan kuittaa hienosti. Maksimijarrutusten matkaerot ABS:n kanssa sekä ilman jäivät niin pieniksi, ettei niitä juuri erota mittausten virhemarginaalista.

Tämä SuperDuke R on siis ulkoisesta olemuksestaan huolimatta erittäin varteenotettava käyttöpyörä: Toimiva ohjaamo, tunnokkaat hallintalaitteet, laadukas jälkimaku, ja menevä fiilis. Ja kyllä, voimaa on "riittävästi".

Ne jarrut, tunnokkaat ja tehokkaat.

Ne jarrut, tunnokkaat ja tehokkaat.

Loppupisteet KTM SuperDuke 1290 R

Pyörän ominaisuudet on arvioitu yksitellen asteikolla 0-5, ja painotettu taulukossa näkyvien prosenttilukujen mukaan. Pyörän kokonaisarvosanaksi muodostuu taulukon perusteella 3,85.

Pyörän ominaisuudet arvioituna loppuasteikolla 0-5. Painotuskertoimet selviävät taulukosta.

* = suluissa täydet pisteet.

KTM SuperDuke 1290R

Arvosana

Painotettu arvosana
Moottori 20 % 3 60 (100)
Jousitus / alusta 10 % 4 40 (50)
Voimansiirto / kytkin 10 % 4 40 (50)
Vaihteisto 5 % 4 20 (25)
Jarrut 15 % 5 75 (75)
Ergonomia / käsiteltävyys 15 % 3 45 (75)
Ajotietokone / käytettävyys 5 % 5 25 (75)
Taloudellisuus 10 % 3 30 (50)
Hinta 10 % 4 40 (50)
Yhteensä  3,85 p

385 p (500)*

Moottori on väkivahva V-Twin.

Moottori on väkivahva V-Twin.

Ominaisuudet KTM SuperDuke 1290 R

Teho 180 hv
Vääntö 144 Nm
Tilavuus 1301 cc
Paino 189 kg
Akseliväli 1482 mm
Istuinkorkeus 835 mm
Polttoainetankin tilavuus 18 l
Jäähdytys Neste
ABS, luistonesto   
Kytkin Märkä monilevy
Vaihteet 6
Hinta 21 921 € + toimituskulut

 

Teksti ja koeajo: Tommi Lumiaho

Kirjoittaja on aktiivinen motoristi, MP69 ry:n koulutusvastaava ja kouluttaja sekä Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry:n hallituksen jäsen.

Oikean puolen näkymä.

Oikean puolen näkymä.

Yhden hengen show.

Yhden hengen show.

KTM:n omistaman WP:n laatuvaimennin.

KTM:n omistaman WP:n laatuvaimennin.

Voimansiirto on toteutettu ketjulla, kuten tällaisessa pyörässä on tapana.

Voimansiirto on toteutettu ketjulla, kuten tällaisessa pyörässä on tapana.

Fiiliksissä.

Fiiliksissä.

Testikuljettajamme Tommi Lumiaho ja KTM SuperDuke 1290 R

Tommi Lumiaho ja KTM SuperDuke 1290 R

Näkemisiin!

Näkemisiin!