Harrikka uusii jatkuvasti ilmettään ja mallien kirjo on suuri. Vanhoja mallinimiä käytetään uudestaan siten ettei muutosten mukana pysy ihan helposti mukana.
Mutta onko sillä väliäkään? Onko niin tarpeenkaan tietää kaikista muutoksista, yksilöllisyydestähän näissä on kysymys? Moottoreita ja muitakin ominaisuuksia hiotaan jatkuvasti. On abs-jarruja ja ajonvakautusta sekä osittaista nestejäähdytystä.
Kehitys menee kuitenkin ookoo eteenpäin eikä kuluttajan oikeastaan tarvitsekaan hanskata ihan kaikkea nippelitietoa.
Kysymys on fiiliksestä ja HD:n kohdalla erityisesti juuri siitä.
Pelkistettyä moottoripyöräilyä, kuten pitääkin
Ajettu Fat Boy edustaa aika pelkistettyä moottoripyörää jolla koetaan ajamisen perusjutut. Tuulen tuiverrus, moottorin voima ja olemuksen yksinkertaisuus.
Toimii hyvin. Varsinkin perusjutut, kuten moottorin voima ja käytös ovat hienossa kuosissa. Vääntöä ja voimaa tuntuu riittävän. Vielä moottoritienopeuksissakin kiihtyvyyttä löytyy aivan tarpeeksi. Vaihteet toimivat melko rouheasti mutta tämähän onkin miesten pyörä. Hienohelmat etsikööt muita ratkaisuja.
Kuten sanottua, moottoripyöräily on fiilistelylaji. Fat Boy on sen verta paljon oman tyylisensä ettei sitä pidä kritisoida, koska H-D-mallistosta löytyy melkoinen kirjo erilaisia tyylejä erilaisille ostajille. Jos Fat Boy ei istu sinun pirtaasi, valittavana on muita vaihtoehtoja samalta merkiltä.
Eipä taida muilla valmistajilla olla sellaista kirjoa periaatteessa samasta peruskamppeesta kuin mitä H-D tarjoaa.
Merkin nykyisten moottorien käytettävyys on joustava: iso V-moottori tarjoa hyvin vääntöä ja melko kivasti tehoakin. Mikä tärkeintä, moottorin käytös on kunnossa niin siistissä ajossa kuin revittelyssäkin.
Harrikan äänet on saatu pidettyä ehkä turhankin hiljaisina vaikka koneen menohalut ovat ihan kunnossa.
Tarvikeputkilla toki meteliä saa lisää, jos tuntee tarvetta. Vaimeat äänet ja suuri teho ei ole helppo yhdistelmä isotilavuuksissa sylintereissä. Yleensä tehtaan pöntöt ovat paras kompromissi.
Noin sata heppaa vie isoakin massaa ihan asiallisesti eikä joka kiihdytyksessä tule kääntäneeksi kaasua toppariin.
Maistiaispähkinänkuoressa:
Kiloja 296.
Hinta alkaen 26 500 egeä noin.
Ps. Kulkee lumessakin.
Varusteita on tarjolla loputtomasti ja värejä riittävästi.