Koronarajoitusten (ainakin väliaikaisesti) höllennyttyä, päätimme ottaa vastaan kutsun Ahvenanmaalle. Palella ei tarvinnut, sillä kesän hellejakso oli kuumimmillaan. Aikaa oli rajallisesti, joten turvauduimme mennen tullen laivamatkaan. Ahvenanmaalla olimme kaksi kokonaista päivää, jotka pyrimme käyttämään tehokkaasti. Paljon näimme, mutta paljon vielä jäi näkemättä.

Matka alkoi Turun satamasta, laivan odottelulla helteisellä satama-alueella. Paikalla tulee olla tuntia ennen laivan lähtöä. Koska kyseinen alus vain pysähtyy Ahvenanmaalla, jatkaen sieltä Ruotsiin, piti näkyville laittaa lappu, jossa oli Ahvenanmaan lipun kuva, että varustamon henkilökunta tietää, mihin osaan laivan ruumaa meidät ohjaa.

Takarengas 'lukittiin' varustamolta saaduilla kiiloilla.

Takarengas 'lukittiin' varustamolta saaduilla kiiloilla.

Moottori- ja polkupyöräilijät päästettiin sisään lähes viimeisinä. Varustamolla oli tarjolla kiilat tukemaan pyörän paikallaan pysymistä, mutta erillisiä liinoja Tallink-Siljalla ei ollut. Olimme varautuneet tähän, joten käytimme omiamme.

Kiilojen lisäksi viritimme omat kiinnitysliinat ja jarrukahva lukittiin kiinni nippusiteella.

Kiilojen lisäksi viritimme omat kiinnitysliinat ja jarrukahva lukittiin kiinni nippusiteella.

Laivamatka Turun satamasta Ahvenanmaalle kestää lähes neljä ja puoli tuntia, joten oli aikaa ihailla Turun saaristoa ja matkan edetessä hienoa auringonlaskua. Iltalaiva, jolla menomatkamme tehtiin, saapui aikataulun mukaisesti 00.40 Långnäsin satamaan, josta on matkaa Maarianhaminaan kolmisenkymmentä kilometriä. Kauriita on kuulemma paljon, joten oli syytä ajaa tämäkin asia huomioon ottaen.

Auringonlasku

Auringonlasku

Maarianhaminan keskusta jäi tällä reissulla varsin vähäiselle huomiolle, lähinnä kuljettiin läpi muutaman kerran. Sielläkin olisi varmasti ollut paljonkin nähtävää. Kaupungin länsipuolella Badhusbergetin kukkulalla sijaisevalle vesitornilla kävimme, sinne vie hauska kapea ja mutkitteleva tie. Tuli mieleen Euroopan vuoristotiet pienoiskoossa. Valitettavasti itse vesitorniin ei enää pääse, mutta Badhusbergetiltä on upeat näkymät kaupungin yli merelle. Paikka on ilmiselvästi nuorison suosiossa.

Uffe på Berget ylhäältä päin katsottuna.

Uffe på Berget ylhäältä päin katsottuna.

Ahvenanmaalta löytyy lukuisia korkeita paikkoja, joista pääsee ihailemaan saarien yli merelle. Yksi ylitse muiden on parinkymmenen kilometriä Maarianhaminasta, Godby:ssä sijaitseva Uffe på Berget. Korkean kallion päälle rakennettu kahvila, jonka kautta pääsee 30 metriä korkeaan näköalatorniin. Jos virtaa riittää, niin Uffe på bergetin parkkipaikalta lähtee 1,7 kilometrin kävelypolku Godby:n Arboretumiin, jonka varrella voi tutustua useisiin ulkomaalaisiin puulajeihin, joista useimmat on istutettu 1930-luvulla. Helteen takia jätimme tämän kierroksen väliin. Osoite: 160 Sundvägen, Godby 22410

Taffelin tehtaanmyymälä on kesäisin auki päivittäin.

Taffelin tehtaanmyymälä on kesäisin auki päivittäin.

Vain muutaman kilometrin päässä Uffe på Bergetistä sijaitsee mannersuomalaisille ehkä Ahvenanmaan tutuin tuote Taffelin tehdas ja kun näin lähellä paikkaa oltiin, niin tottahan sielläkin oli pyörähdettävä hakemaan hieman iltanaposteltavaa. Paikka on suosittu, eikä syyttä, ovathan Taffelin tuotteet tuttuja ja suoraan tehtaalta ostettuna taatusti tuoreita. Osoite: Sundvägen 420, 2210 Godby.

Paistettu ahven maistui hyvältä ja tarjoiltiin näyttävästi puualustalta.

Paistettu ahven maistui hyvältä ja tarjoiltiin näyttävästi puualustalta.

Soltunan Resturan & Cafe:sta näkee myös suhteellisen kauas. Pysähdyimme paikalle syömään ja tarjolla olevasta ruokalistasta kaikki päätyivät paistettuun ahveneen, mikä osoittautui onnistuneeksi valinnaksi. Vaikka terassitilaa olisi ollut tarjolla, niin päädyimme ruokailemaan sisällä. Hyvän ruoan ja näköalan lisäksi, paikka on käymisen arvoinen, sillä pihapiirin lammikossa uiskentelee isoja kultakaloja lumpeiden keskellä ja pihapiiristä löytyvät minigolf sekä frisbeegolf-rata, joka kiemurtelee pitkin Grottstigen kalliomodostumia ja vaivaismäntyjä. Maittavan ja täyttävän ruoan sulatteluksi päätimme käydä katsomassa Grotttstigenin kalliomuodostelmia.

Ihmisten tekemät kivitoteemit olivat maaginen näky.

Ihmisten tekemät kivitoteemit olivat maaginen näky.

Merkitty reitti on kokonaisuudessaan 4,7 kilometriä pitkä, mutta aivan niin urheilullisiksi emme ryhtyneet. Maasto on kallioista ja opasteen mukaan sisältää paikoittain jyrkkiä, vaativia kallioita, jonka takia paikka on boulderoijien suosiossa. Reitin alkupää ei vaatinut erityisiä kiipeilytaitoja, vaivaismäntyjen keskeltä avautui historiallisia kallioalueita. Ihmisten halu merkitä reviiriään tai tuoda esiin luovuuttaan, näkyi aluella, jossa alkujaan on ollut rakkakivikon tapainen alue, jonne ihmiset ovat kasanneet tuhansia kiviä kivien päälle. Näky on suorastaan maaginen, kun näitä "kivitoteemeja" oli silmän kantamattomiin. Osoite: 134 Getabergsvägen, 22340 Geta.

Eckerön Posti & Tullitalo on tsaarinajan voimannäyte.

Eckerön Posti & Tullitalo on tsaarinajan voimannäyte.

Eckerön Posti- &Tullitalo kuuluu Venäjän vallanajan rakennuskantaan. Se toimi yli sadan vuoden ajan venäläisten läntisimpänä raja-asemana ja rakennushistorioitsijat pitävät sitä Engelin arkkitetiuran tärkeimpiin kuuluvana maallisena rakennuksena. Sisällä oli näytteillä Ahvenanmaan tekstiilitaiteilijoiden taidonnäytteitä ja pihapiirissä kahvila. Osoite: Postbryggan, 22270 Eckerö.

Eckerön Posti- & Tullitalolla oli näytteillä Ahvenanmaalaista tekstiilitaidetta.

Eckerön Posti- & Tullitalolla oli näytteillä Ahvenanmaalaista tekstiilitaidetta.

Merenrannalla sijaitsevia leirintäalueita löytyy ympäri Ahvenanmaata varmaan joka kolkasta. Kärinsundin Resort & Conference alue tarjoaa monipuolisesti virikkeitä vähän jokaiseen tarpeeseen ja oli ilmiselvästi lapsiperheiden suosiossa. Alueella näkyi pieniä, viihtyisiä lomamökkejä, laaja hiekkaranta ja kahvilan yhteydessä oli lapsille pienempiä altaita, joiden äärellä oli helppo seurata tenavien polskuttelua. Täällä kävimme syömässä maittavat pizzat. Osoite: Käringsundsvägen 194, 22270 Käringsundsbyn.

Degersandin uimarannalla oli rauhallista.

Degersandin uimarannalla oli rauhallista.

Helteisen kelin innoittamina päätimme pulahtaa mereen ja päädyimme Kärinsundista hieman rauhallisemmalle, Degersandin uimarannalle. Rakkolevät kertoivat veden puhtaudesta, eikä helteistä huolimatta sinilevästä ollut tietoakaan. Tarpeen vaatiessa kyseiselle rannalle olisi voinut vaikka leiriytyä.

Ahvenanmaan Fotografiska museumissa pääsi tutustumaan kuvauksen historiaan Lumieren ajoista lähtien.

Ahvenanmaan Fotografiska museumissa pääsi tutustumaan kuvauksen historiaan Lumieren ajoista lähtien.

Meille suositeltiin Bratsbölessä sijaitsevaa Fotokrafiska museum:ia, missä on Euroopan laajin näyttely valo- ja elokuvaan liittyen. Suuntasimme sinne ja toden totta, museo kaikkine näyttelyhuoneineen oli uskomattoman hieno ja kattava. Aikaa vierähti useampia tunteja. Kävi ilmi, että museon perustajalla Olle Strömberillä on yllättävä yhteys moottoripyöräilyyn ja hänen vihjeestään menimmekin seuraavaksi vierailemaan Getassa sijaitsevaan Moottorimuseoon. Nämä kaksi kohdetta sekä Bomarsundin mahtipontisen linnoitusalueen historia, ovat ihan oman jutun arvoisia, joten niistä myöhemmin lisää.

Bomarsundin linnoitusalueen historiasta lisää myöhemmin erillisessä jutussa.

Bomarsundin linnoitusalueen historiasta lisää myöhemmin erillisessä jutussa.

Kahdessa päivässä sai pintaraapaisun siitä, mitä kaikkea Ahvenanmaalla on tarjottavana. Kaikkialla, missä ajoimme, tiet olivat todella hyvässä kunnossa. Silmiin pistävää oli kirpputorien (loppis) uskomaton määrä. Paikalliset tuttavamme ovat tehneet sieltä löytöjä, esimerkiksi Marimekon kankaita ja vanhoja Arabian astioita uskomattoman edulliseen hintaan. Moottoripyöräillessä tavaratila on rajallista, joten tämä huvitus jätettiin väliin. Lisää vihjeitä Ahvenanmaan matkailuun löytyy https://www.visitaland.com/fi/ sivustolta.

Ahvenanmaa on oiva kohde siinäkin mielessä, että sinne voi mennä laivalla, kuten me menimme, ja siten harjoitella kauemmaskin matkustamista. Suomesta kun on hankala päästä kauemmas muuten kuin aloittamalla matkan laivalla. 

Paluumatkalla oli useampia motoristeja ja pitkälle toistakymmentä polkupyöräilijää tulossa Suomeen.

Paluumatkalla oli useampia motoristeja ja pitkälle toistakymmentä polkupyöräilijää tulossa Suomeen.