Parhaimmillaan navigaattori säästää aikaasi ja vaivojasi erinomaisesti. Voit tietokoneohjelmiston avulla suunnitella reitin etukäteen pidempääkin matkaa varten ja valita sinne juuri sentyyppsiet tiet joita pitkin haluat ajaa, olivatpa ne sitten mutkia tai suoria alavilla mailla tai vuoristossa.

Joitakin perusasioita navigaattorin käytössä kannattaa kuitenkin huomioida, ettei yhteistyö lopu turhaan.

8. Navigaattori on laite

Vaikka satelliittinavigaattorissasi onkin hienot algoritmit, ohjelmsito ja mekaanista älyä, se on kuitenkin vain tekninen laite, ja sen ominaisuudet ovat rajalliset. Se ei osaa lukea ajatuksiasi, joten suunnittele matka hyvin etukäteen ja tallenna reitti navigaattoriisi.

7. Sinulla on hyvä olla käsitys tulevasta tiestä

Vaika reitti on tallennettu navigaattoriin, sinulla on hyvä olla kartalta selvitetty yleiskuva siitä, mihin olet menossa. On hyvä tietää, onko navigaattori ohjaamassa sinua oikeaan suuntaan, esimerkiksi pohjoiseen tai etelään. Ja onko suunta sama, kuin mihin mielikuvasi on sinua viemässä. Jos poikkeama on suuri, reagoi siihen.

6. Ota kartta mukaasi

Varsinkin pidemmillä matkoilla oudoilla mailla liikuttaessa on hyvä, jos sinulla on oikea fyysinen kartta mukanasi. Ensinnäkin voit käyttää sitä, jos joudut totaalisen eksyksiin. Toisekseen, jos olet tehnyt vääriä valintoja navigaattoriisi ennalta suunniteltuun reittiin, paperisen kartan tai karttakirjan pohjalta on paljon helpompi tehdä muutoksia. Paperikartan pohjalta hahmotat lyhimmät kulkukelpoiset reitit paremmin kuin navigaattorin pieneltä näytöltä.

On myös tilanteita, joissa joudut satelliittisginaalin ulkopuolelle, tai joissa navigaattori näyttää väärin, silloin kartasta on iloa. Myös virran katoaminen navigaattoristasi voi aiheuttaa katastrofin tunteen, mikäli olet kartatta matkassa.

5. Muista ladata akku

Tämä liittyy läheisesti edelliseen kohtaan. Jos pyöräsi GPS-telineen latausvirta häviää jostain syystä, on hyvä, että aamulla matkaan lähdettäessä navigaattorisi akku on täyteen ladattu. Sen kapasiteetti tulee väistämättä jossain kohtaa aina vastaan, kun virtalähde uupuu. Opit keston kyllä matkojesi varrella.

4. Säädä näytön kirkkaus

Varmista navigaattorisi näytön lukukelpoisuus ennen matkaan lähtöä. Käännä se sellaiseen kulmaan, että sitä on helppo lukea vallitsevassa valossa ja säädä myös näytön kirkkaus oikeaksi.

Tarkista bluetooth-yhteys kypäräsi kuulokkeisiin ja säädä äänen voimakkuus niin, että kuulet ajo-ohjeet myös ajon aikana.

3. Varmista kiinnitys

Tielle pudonneesta navigaattorista on heikosti iloa, joten kannattaa ennen ajoon lähtöä varmistaa, että laite on loksahtanut kunnolla kiinni paikalleen. Lisäksi varmistetaan, että teline on kunnossa ja pysyy kiinnikkeissään.

2. Tutustu laitteen käyttölogiikkaan

Navigaattorin oletusasetukset ja niiden perusteet sekä näppäinlogiikka kannattaa opetella kunnolla ennen matkaanlähtöä, ettei tien päällä ole sormi suussa yllätystilanteissa. Osaatko etsiä oman navigaattorisi käyttöliittymän avulla lähimmän sairaalan, huoltamon tai apteekin? Entä millä logiikalla olet valinnut reitin toteutettavaksi? Onko se a) lyhin, b) nopein, c) mutkaisin taikka mahdollisesti d) näköalareitti?

Navigaattoreiden käyttämä reitinvalintalogiikka saattaa vaihdella todella paljon, ja jos sinulla ei ole joko kokemuksen tuomaa tai käyttöohjeperäistä tietoa siitä, millä perusteella navigaattori milloinkin valitsee toteutuvan reitin, voi huonoista valinnoista olla todella pahasti matkaa viivästyttäviä seurauksia.

1. Pysähdy, jos muutat jotain

Navigaattorin asetuksia ei koskaan kannata muuttaa ajaessasi, vaan pysähdy sitä varten erikseen. Ja malta käyttää asiaan sen tarvitsema aika. Eli pohdi ensin miksi edellinen ajoreitti ei toiminut halutulla tavalla ja sen jälkeen laita asetukset siten, että toimivat ja lisää karttapisteet. 

Moottoripyöränavigaattorien kosketusnäytöt ovat yleensä kapasitiivisia, joten ne toimivat myös hanskat kädessä, mutta niiden käyttö ei ole yhtä herkkää kuin älypuhelinten näytön.

0 Käytä järkeäsi

Navigaattorit, vaikka ovatkin hienoja ja hyvin toimivia laitteita, saattavat joskus tehdä kuljettajan mielestä omia ei-loogisia valintojaan. Tämän takia on hyvä, että sinulla on yleiskuva siitä, missä ja mihin olet menossa. Jos alat aavistaa, että olet menossa elämää suurempaa kiertotietä, pysähdy ja kaiva karttasi esiin ja tarkista tilanne. Rauhallisesti.

Vain harvoin kannattaa valita optio "lyhin reitti", sillä se saattaa viedä millaisille tahansa kinttupoluille tai pitkospuille.

Aiheeseen tuli virike Morebikesin jutusta.