Sateella ajamisen ongelmat ovat kastuminen, mahdollinen sään nopea jäähtyminen,  myrskypuuskat sekä muu kelin vaikutus ajoturvallisuuteen ja -mukavuuteen. Sade synkkine pilvineen ja sadepuuskineen voi heikentää näkyvyyttä dramaattisesti ja aiheuttaa muutakin mietittävää.

Valtaosa asioista hoituu sateellakin ns. terveen maalaisjärjen ja vähän normaalia skarpimman ennakoinnin puitteissa. Tässä tekstissä keskitytään ihan kunnon sateeseen, jossa vettä tulee välillä taivaan täydeltä. Muutaman pisaran tai pidempiaikaisen ripsumisen kanssa pärjää vähemmälläkin.

8. Visiiri ja näkeminen

Sateella visiiri huurtuu helposti hengityksestä ja haittaa näkyvyyttä. Siihen auttaa yleensä pinlock-pleksi visiirin sisäpuolelle. Useissa kypärissä se tulee mukana, muihin sen saa lisävarusteena. 

Mikäli kypärässäsi ei ole pinlockia, voit pitää visiiriä aavistuksen raollaan tai kokeilla, miten kypärän muut mahdolliset tuuletusaukot vaikuttavat asiaan.

Seuraava ongelma onkin sitten sadevesi visiirin ulkopuolella. Tähän on saatavilla erilaisia lisäaineita, jotka "liukastavat" visiirin pinnan ja poistavat vettä. Monissa ajohanskoissa on myös "visiirinpyyhin", säämiskä- tai muoviosa, jolla voi pyyhkiä visiiriltä enimmät vedet ajon aikana.

Sateella ei tietenkään kannattaisi ajaa tummennetulla visiirillä varustetulla kypärällä, mutta harva meistä taitaa kuljettaa kirkasta vaihtovisiiriä mukanaan.

7. Pidä välimatkaa

Kun vettä tulee kunnolla, kasvatetaan turvaväliä edelläajaviin jo siitäkin syystä, että märkien jarrulevyjen ensi pito ei ole samaa luokkaa kuin kuivana. Toisekseen, jos pyörässäsi ei ole ABS-jarruja, kaatumisen riski äkkijarrutuksessa kasvaa, koska renkaan pito märällä pinnalla on heikompi kuin kuivalla. Jarrutusmatka siis kasvaa, koska pito heikkenee ja jarrut toimivat heikommin. Myös ABS-jarrullisillä pyörillä ilmiö on sama.

Muista samalla huomioida takana tulevat - jos turvaväli siihen suuntaan on pieni, vältä äkkiliikkeitä, ja jos joudut hiljentämään vauhtia tee se niin näkyvästi kuin pystyt.

6. Käytä pykälää isompaa vaihdetta

Varsinkin jos allasi on tehokas pyörä, ajamassasi vauhdissa pykälää normaalia isomman vaihteen käyttö tuo turvaa, ettet vahingossa sudita takapyörää. Pito pettää vetisellä pinnalla helpommin.

Samoin jos moottoripyöräsi tehokartoista löytyy sade-valinta, niin se on aiheellisesti tarkoitettu käytettäväksi sateessa. Yleensä sade-asetus pienentää moottorin tehoa ja vääntöä maltillisemmaksi, ja vähentää täten sutimisen ja takapyörän altamenon riskiä. Samoin tietysti toimii myös luistonesto, jos sellainen pyörässäsi on.

5. Tarkkaile tien pintaa

Kaksipyöräisellä vesiliirron vaara on tietenkin suurempi kuin nelipyöräisellä. Se tarkoittaa varsin yksinkertaista varautumistoimenpidettä: hiljennä vauhtia tasolle, jossa et ota turhia riskejä.

Mikäli pyöräsi renkaat ovat kuluneet, pudota nopeutta vielä lisää, koska riski kaatumiseen kasvaa suoraan suhteessa renkaiden kuluneisuuteen.

Lisäksi tien pinta saattaa olla melkoisilla urilla, jolloin vesipatjan syvyys voi olla yllättävän suuri ja liirron riski kasvaa. Tien pintaa siis luetaan aktiivisesti koko ajan - tosin näinhän perusmotoristi muutenkin toimii. 

Kadunkulmissa ei välttämättä kannata kallistella yhtä syvään kuin tavallisesti, keskity käännöksiin.

Ja muista välttää tienpinnan maalauksia: keltaisia ja valkoisia viivoja ja suojateiden maalauksia sekä ryhmitysmerkkejä. Ne ovat sateella hengenvaarallisen liukkaita. Pito katoaa kaasutettaessa tai kallistettaessa varsin yllättäen sateesta märän suojaviivamaalauksen päällä oltaessa.

Myös jotkin piellä asvalttiin tehdyt paikkaukset voivat sateessa olla liukkaampia kuin kuivana. Oletusarvo siis on, että ne ovat sateella liukkaita.

4. Näkyvyys

Uusissa moottoripyörissä ajovalot ovat oletusarvoisesti päällä, kun moottori käynnistetään. Sateella varmistetaan, että valot palavat myös vanhemmissa pyörissä, joissa tätä ominaisuutta ei vielä ole. Tosin aniharvoin näkee "pimeitä" moottoripyöriä. Kaikki tietävät, että ajovalojen päällä pitäminen on eräänlainen halpa henkivakuutus, vaikka se ei vielä takaakaan motoristin nähdyksi tulemista.

Moottoripyöräilijän näkyvyyttä sateella parantaa entisestään keltainen turvaliivi tai keltainen sadeasun takki. Monet käyttävät turvaliiviä ja rähinäremmiä muutenkin ajaessaan.

Varmista että ajat kaistalla paikassa, jossa parhaiten tulet nähdyksi.

3. Rentoudu

Vaikka sää on huono, asiat kannattaa ottaa rennosti. Jäykkä mieli aiheuttaa jäykkiä ja kulmikkaita ohjausliikkeitä, tietoinen rentoutuminen parantaa tilannetta. 

Vältä reippaita kiihdytyksiä ja voit laskea esimerkiksi vaihteiden vaihtamisenkin "hitaalle" ja rauhalliselle moodille takapyörän pidon säilyttämiseksi ja äkkinäisten tilanteiden välttämiseksi.

Kylmyys pidempään sateessa ajettaessa saattaa jäykistää, joten kuuntele itseäsi ja jos sinulla on kylmä, pysähdy ja lämmittele. Liiku tai käy juomassa kuppi kahvia.

2. Pidä itsesi lämpimänä

Klassinen virhe, johon kaikki moottoripyöräilijät varmaan syyllistyvät useita kertoja, on sadevarusteiden päällepukemisen panttaaminen. Jopa meillä suomalaisilla on joskus ylioptimistinen luonne, joka vakuuttelee, että tuon mäen jälkeen lakkaa satamasta, vaikka taivas on harmaa ja tiedämme syvällä sisimmässämme, että tämä sade ei tänään lopu - hyvä jos huomenna.

Moderni tekstiiliajoasu on yleensä vedenpitävä, kun se on kunnossa, mutta joskus sadeasun pukeminen sellaisenkin ylle on perusteltua. Erityisesti silloin, kun ollaan pitkällä matkalla tai on sateen lisäksi kylmä keli. Sadeasu tuo ensinnäkin yhden eristävän pintakerroksen lisää ja samoin ilmakerroksen ja estää varsinaista ajoasua kostumasta. Ja sekin on muistettava, että kaikki tekstiiliajoasut eivät ole yhtä vedenpitäviä kuin toiset.

Jos ajat liian kylmissäsi, olet riski itsellesi ja muulle liikenteelle, koska reagoit asioihin hitaammin ja kontrollisi pyörään on heikompi. Sadeasun lisäksi voit lisätä myös muuta vaatetusta, jos tarpeen.

Käsien ja jalkojen kastuminen ja kylmettyminen aiheuttavat samat oireet, joten nekin kannattaa suojata. Vedenpitävät goretex-ajohanskat riittävät, et välttämättä tarvitse erillisiä sadehanskoja. Toisaalta vedenpitävät ovat yleensä aika paksuja ja tarkoitettu kylmempään ajokauteen. Tavalliset sadehansikkaat eivät paljoa varasta tilaa matkatavaroiden joukossa.

Ajojalkineitten sadesuojat ovat yleensä kiusallisen tilaavieviä, mutta kuivin jaloin tarkenee paljon pidempään. Hätätilassa kaupan muovikassit ja ilmastointiteippi pitävät jalkasi kuivina, joskaan muovikassin pohja ei kestä kävelyä.

1. Myrsky ja ukkonen

Suomessa on äärimmäisen harvinaista, että myrskynpuuska heittää motoristin tieltä, mutta sitäkin on tapahtunut, joten varovaisuutta siis. Varsinkin kookkaat isoilla laukuilla ja tiiviillä rakenteella varustetut touring-pyörät ovat alttiita puuskille.

Ukonilman yhteydessä voi esiintyä varsin rajuja ja äkkinäisiä tuulenpuuskia, samoin massiiviset sadekuurot voivat viedä täysin näkyvyyden ja pudottaa vauhdin tosi alas.

Mikäli ukkostaa ja salamoi, niin nyrkkisääntö on, että silloin ei ajeta. Toisin kuin auto, jonka metallirunko muodostaa miltei täydellisen Faradayn häkin, joka suojaa salamoilta, moottoripyörä ja moottoripyöräilijä on pikemminkin kuin ukkosenjohdatin. Riski joutua salamaniskun kohteeksi on todellinen, joten silloin ajetaan suojaan ja jatketaan matkaa vasta, kun ukkonen on ohi.