Pekka Väkiparta lähti Kymestä taipalelle 500-kuutioisella Triumph T 100:lla.

– Hyvinhän Triumph kesti sinne ja kesti vielä takaisinkin. Perillä oli vähän venttiilien säätöä, Väkiparta naurahtaa. – Matkalla kastuttiin, perillä oli hyvä keli.

Orko ”Oke” Tallinen (vas) ja Jari Väkiparta ovat ensimmäisen Kontiorallin 1967 kävijöitä. Oken paita vuodelta -68 on Oili Tallisen päällä.

Orko ”Oke” Tallinen (vas) ja Jari Väkiparta ovat ensimmäisen Kontiorallin 1967 kävijöitä. Oken paita vuodelta -68 on Oili Tallisen päällä.

Omilla eväillä

Miksi rallipaikaksi valikoitui juuri Venetjoki Pohjois-Karjalassa, onkin mielenkiintoinen tarina.

– Jonkun meistä sukulainen tai tuttava omisti siellä maata ja hän antoi luvan järjestää kokoontumisajo maillaan, muistelee Orko ”Oka” Tallinen.

– Omat eväät oli matkassa. Leipää, makkaraa ja sen sellaista, Torvisen Ami keitteli spriikeittimellä teevettä, Väkiparta jatkoi.

Niinpä rallipaikalta puuttuivat myös saniteettitilat, pesupaikan tarjosi Höytiäinen. Riukua ei myöskään kukaan veteraaneista muista rakentaneensa.

Rallipaikan nuorille antaneen maanomistajan viesti oli myös selvä: alue jätetään siistiin kuntoon.

Karjalan Maa kirjoitti Kontiosta 7.7. 1968.

Karjalan Maa kirjoitti Kontiosta 7.7. 1968.

Peltisitikalla poliisisaattueessa Joensuuhun sairaalaan

Oka Tallinen kertoo eräästä tapauksesta Kontiorallin alkutaipaleelta Pohjois-Karjalasta. Siitä riittää muisteltavaa.

– Eräs kaveri oli joutunut tulomatkalla jonkinlaiseen kolariin, mutta hän ajoi kuitenkin perille. Aloimme sitten ihmettelemään kaverin huonoa kuntoa ja päätimme, että nyt hänet viedään Joensuuhun sairaalaan.

– Meillä oli siellä yksi 60-luvun peltisitikka-pakettiauto ja kaveri nostettiin kyytiin ja sitten mentiin.

Poliisi pysäytti auton matkalla ja virkavalta tiedusteli, että mihin tuollainen hoppu on.

– Kerroimme poliseille tilanteen ja he kysyivät, että paljonko sitikka kulkee? Sanoimme että alamäessä 80 kilometriä tunnissa. Selvä, sanoivat poliisit ja käskivät ajaa heidän perässä.

– Poliisit ajoivat sireenit ja vilkut päällä meidän edellä Joensuuhun sairaalaan ja kaveri jäi sinne. En muista mikä hänellä lopulta oli syy huonontumiseen. Voi olla että oli aivotärähdys, kertoili Tallinen.

Kontiorallin tunnelmaa Ranualta 1971 tai 1972. (Jari Väkiparran arkisto).

Kontiorallin tunnelmaa Ranualta 1971 tai 1972. (Jari Väkiparran arkisto).

Ralli muuttuu ajan mukana

Jämillä ollut 50:s Kontioralli on tietysti aivan erilainen tapahtuma, kuin mihin Väkiparta ja Tallinen aikoinaan osallistuivat vuonna 1967. Vuosikymmenet ovat muokanneet tapahtumaa ja Kontion historiassa on korjausliikkeitäkin tehty.

– Ralli muttuu ajan saatossa, Hyvä tapahtuma edelleen, sanoivat Väkiparta ja Tallinen.

Hannu Bergroth on MP 60:n perustajia, jäsenkortissa on nro 1.

Hannu Bergroth on MP 60:n perustajia, jäsenkortissa on nro 1.