Useilla on pyörässä kaskovakuutus, tai jos on Autoliiton jäsen, pyörän saa hinautettua lähimmälle korjaamolle. Varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin tämä tietää varmaa matkan keskeytystä ja voi olla että pyörän joutuu jättämään hyvinkin kauas odottamaan korjatuksi tulemista.

4.6.2018, eli tasan vuosi sitten, perustettu Motoristien turvaverkosto on mahdollinen vastaus siihen, että ainakaan pienten vikojen takia matka ei keskeytyisi ihan totaalisesti.

Sivuston perustaja ja ylläpitäjä Erkki Teittinen, mistä ajatus tämänlaisen sivuston perustamiseen oikein lähti?

– Muutamaan vuotta lukuunottamatta olen ajanut moottoripyörällä vuodesta 1979. Motoristihenkinen olen ollut jo pikkupojasta alkaen. Näin Onni Suurosen Surmanajo Tivoli -esityksen ja kun rahat ei riittäneet katsomaan jokaista esitystä, niin pidin kättäni siinä surmanajotynnyrin kyljessä ja tunsin moottoripyörien aiheuttaman tärinän. Minua on aina kiinnostanut laitteet, jotka kulkee ja pitää ääntä. Moottorien äänet, se bensan ja risiiniöljyn tuoksu. Moottoripyörät ovat olleet minun juttuni.

Erkki Teittinen moottoripyörämatkalla jossakin päin Suomea.

– Näiden vuosien aikana olen muutaman kerran istunut ojan penkalla, kun pyörä on ilmoittanut, että ei tänään. Viimeksi vuosi sitten kiertelin rompepäivillä, aurinko paistoi ja nahkapuvussa tuli aika lämmin. Kun olin lähdössä kotimatkalle, niin remmi meni poikki. Soitin vakuutusyhtiöön, josta tuskallisen ajan jälkeen vastattiin. Hinausauto tulisi parin tunnin päästä ja veisi pyöräni Joensuuhun ja itse menisin junalla Pieksämäelle, eli jättäisin pyöräni vieraaseen korjaamoon ja jatkaisin hikoilemista moottoripyöräkamppeissa junassa samalla selittäen uteliaille persoonallista pukeutumistani. Eihän siinä ollut mitään järkeä. Sen sijaan ehdotin, että hommaisin itse peräkärryn paikalle ja vakuutusyhtiö maksaisi kilometrikorvauksen. Tulee heille huomattavasti halvemmaksi.

Samalla aloin miettimään, että vastaavia tilanteita on varmasti muillakin. Miten voisi kehittää jonkun toimivan systeemin, millä saisi muillekkin apua, missä ikinä ovatkin. Jollakin on peräkärry, toisella työkaluja jne. On jo hyvin, jos saadaan pyörä ja ajaja turvaan, pois tien laidasta, joten perustin Facebookiin Moottoripyöräilijöiden turvaverkoston. Jo nimi kertoo paljon. Ajattelin, että olisi ihan hienoa jos siihen tulisi vaikka 100 motoristia. Ja nyt kun tasan vuosi on mennyt, niin siellä onkin jo yli 3 250 jäsentä, kattavana verkostona ympäri Suomen.

Kenelle Moottoripyöräilijöiden turvaverkosto on tarkoitettu?

– Moottoripyöräilijöiden turvaverkosto on tarkoitettu heille, jotka ovat valmiita auttamaan ja tuntevat idean omakseen. Haluavat auttaa, ei vain ottaa apua vastaan. Kuka tahansa voi löytää ryhmän, mutta vain jäsenet voivat nähdä muut jäsenet ja ryhmän julkaisut. Ennen jäseneksi hyväksymistä olen laittanut muutaman kysymyksen ihan sitä varten, ettei tule "robottoja", olemattomia henkilöitä jäseneksi. Toivomus on, että jokainen laittaisi missä päin on mahdollista apua tarjoamassa. Jako on karkea: Itä-, länsi-, etelä-, pohjois-, lounais- ja kaakkois-Suomi, eli laittaa mihin alueeseen lähinnä kuuluu. Halutessaan voi lisätä yhteystiedot ja minkälaista apua voi tarjota, peräkärryä, työkaluja, tallin jne.

Miten toimia, jos apua tarvitsee? Mitä kannattaa ottaa huomioon apua pyytäessä?

– Ihan normaalisti kirjoittamalla kommentti. Kannattaa kertoa tarkasti, missä on. Suomessa on lukemattomia saman nimisiä paikkakuntia, että mahdolliset avun antajat tietävät, minne tulla, ettei lähde turhaan kiiruhtamaan väärään paikkaan. Toiseksi kannattaa vähän miettiä minkälaista apua tarvitsee. Haluaako päästä pois vai jäädä paikan päälle "askartelemaan".

Joskus matka voi katketa arvaamattomista syistä.

Jos esimerkiksi rengas on rikki, niin riittääkö ihan perus paikkauspaketti vai tarvitseeko kokonaan uuden renkaan ja jos tarvitsee renkaan, niin minkä kokoisesta renkaasta on kyse. Ja kolmanneksi: omat yhteystiedot. Kun on laittanut avunpyynnön, niin kannattaa tarkkailla, jos tulee vastauksia (takuuta ei tietenkään voi antaa) ja kuitata heti, kun apu on tulossa, ettei tule ruuhkaa. Kun apu on saatu, niin muistaa ilmoitus ja kiitokset. Haverikuvat-osioon voi laittaa kuvan muistoksi ja kertoa vaikka kuinka kauan avun saaminen kesti. Tämän aika useat unohtavat.

Sivusto on saanut hyvän vastaanoton?

– Tämä onnistuu kaikkien yhteistyöstä, ei hyvä minä, vaan hyvä me. Apua on löytynyt ja samalla on turvattu motoristien matkanteko. Viime kesältä on monta hyvää kokemusta ja joitakin avunpyyntöjä on tällekin kesälle tullut. Vaikka olisi ajanut paljon ja ajatellut etukäteen kaiken mahdollisen, niin kaikkea voi sattua. Vaikka verkosto onkin laaja, niin mitään ei voi etukäteen taata. Järki käteen myös avun pyytäjältä. Pyörä ja kuski kotiin - niin halutessaan, mutta kohtuus kaikessa. Etukäteen kannattaa sopia esimerkiksi mahdollisesti kuljetuksesta aiheutuneet kulut.

Toivottavasti kaikkien reissut sujuvat ongelmitta, mutta jos jotakin sattuu, niin toivottavasti tätä kautta apu saadaan perille, Erkki Teittinen pohtiii.

Onneksi olkoon vuoden täyttävä Moottoripyöräilijöiden turvaverkosto. Mitä enemmän meitä siellä on, sitä varmemmin apu on saatavilla. Käy ainakin tutustumassa Facebookissa täällä.

Aiheesta aiemmin: Lapinmatkalla koetut tekniset ongelmat osoittivat, että oikea motoristihenki elää ja voi hyvin

Noco Genius Boost GB40+ starttiboosterista löytyi apua aikanaan.

Noco Genius Boost GB40+ starttiboosterista löytyi apua aikanaan.