Koska auton asuntovaunu on hieman liian suuri moottoripyörän vedettäväksi, Veijo Tammisto päätti osaavana ihmisenä tehdä sellaisen itse. Joona auttoi minkä pystyi ja osasi erityisesti suunnitteluvaiheessa.

Veturin ja vaunun suhde on visuaalisesti tasapainoinen.

Pyörän rakentaminen aloitettiin tämän vuoden maaliskuussa ja se valmistui kesäkuussa. Veturina toimii vuosimallin 1999 1500-kuutioisen Honda GoldWingin sisarmalli F6C. Motouutiset törmäsi vaunun raakileeseen Seinäjoen Mp-messuilla, jossa se oli näytillä. Projekti herätti tietysti uteliaisuutemme, ja Veijo lupasi kertoa, kunhan vaunu olisi valmis ja lopullinen toteutus ihmeteltävissä.

Paljon pohdittavaa

Vaunun rakentaminen on ollut miehen mukaan mielenkiintoinen projekti, jossa on ollut paljon suunniteltavaa ja mietittävää, patenttiratkaisuja kun ei ollut olemassa. Onneksi lainsäädäntö on varsin yksinkertainen ja selkeä, eikä vaunua tarvitse erikseen katsastaa.

Erillinen säilytystila vaunun alla.

– Moottoripyörällä voi vetää vaunua, jonka paino on korkeintaan puolet pyörän painosta, Veijo kertoo.

Tässä tapauksessa, kun pyörä painaa yli 400 kg, painorajoja ei kolkuteltu. Auton peräkärryn pohjalle tehty asuntovaunu painaa Veijon arvion mukaan noin 180 kg. Se on noin 2,4 metriä pitkä ja 1,2 metriä leveä ja 1,4 metriä korkea. Makuutilan korkeus on 90 cm.

Vaunu on ensisijaisesti tarkoitettu yöpymiseen. Siellä on peti kahdelle henkilölle, ja säilytystaskujen lisäksi paljon muuta sisätiloissa ei olekaan.

Sisälle mahtuu hyvin nukkumaan kaksi henkilöä.

Vaunun alla on kuitenkin edessä poikittain ulottuva tavaratila sekä edessä aisan päällä tila, joka näyttää kaasupulloa varten suunnitellulta, mutta todellisuudessa siinä on iso, 60 ampeeritunnin akku ja ylläpitolaturi. Ajon aikana pyörän laturin teho riittää myös tämän akun lataamiseen.

Akkulaturi ja 60 Ah akku.

– Halusin tehdä ulkonäöstä samantyyppisen kuin autojen asuntovaunuissa, Tammisto kertoo, ja totta. Se näyttää autovetoisen vaunun miniatyyriversiolta.

Ulkonäöltään vaunu on kuin pieni auton asuntovaunu.

Perätilassa on keittiö

Vaunussa on lisäksi perätilassa ”keittiö”. Kun takaluukun kansi nostetaan ylös, paljastuu syvää kaksi hyllyä, joita voi käyttää esimerkiksi Trangian avulla ruuanlaittoon sekä ruokailuun liittyvien tavaroiden kuten astioiden ja kuivamuonien säilytykseen. Sokerina pohjalla on oikeassa alareunassa etuosan ison akun selittävä pieni sähköinen jääkappi, jossa voi säilyttää pilaantuvia elintarvikkeita. 

Vaunu takaa. Huomaa tuplaikkunat, jotka matkivat kuplavolkkarin takaikkunoita.

Vaunun takaosan alla saman luukun takaa saavutettavissa on kätevä säilytystila, johon mahtuvat helposti esimerkiksi telttatuolit ja pöytä mukavan ruokailun turvaamiseksi.

Kun takaluukun avaa, paljastuu keittiöosasto. Huomaa iskunvaimentimien varassa lepäävä takaluukku.

Vaunun pintamateriaalina on pelti, joka näyttää taipuneen hienosti miehen käsissä. Tukikaaret ovat 30 mm:n levyistä vaneria ja vaunussa on myös 30 mm:n lämpöeristys.

Kaksi miestä tarvitsee vaunussa nukkuessaan myös ilmanvaihtoa, ja sen varmistavat vaunun kattoikkuna, jonka saa auki sekä avattava sivuikkuna. Hyönteisverkko on molemmissa tarpeen, ja Veijo suunnittelee hyttysverkon rakentamista myös vaunun oveen. 

Asuntovaunussa on tietysti oltava avattava kattoluukku.

Vaunun suunnitteluun ja toteuttamiseen on käytetty paljon työtunteja. Tammisto ei haluakaan ruveta erittelemään vaunun lopullista hintaa.

Sekä avattava sivuikkuna.

– Jos omille työtunneilleen laskee jonkinlaisen arvon, niin tästä tuli niin kallis, ettei tätä koskaan saisi myytyä kellekään. Sen sijaan nyt on niin selvä kuva tällaisen vaunun tekemisestä, että seuraavan vaunun pystyisi haluavalle valmistamaan järkevään hintaan, Tammisto aprikoi.

Vaunussa on loputtomasti hienoja yksityiskohtia. Tässä kahdesta seinäkellon luukusta tehty ikkuna vaunun ovessa.

Kohti Nordkappia

Kaksi pohjoiseen lähtemisen tavoitteista on saavutettu: vaunu on valmis ja Joonalla on isomman pyörän ajamiseen oikeuttava lisenssi sekä itse pyörä.

Lisää yksityiskohtia: Honda-roiskeläppä, tuki parkkeeratessa, telttatuoli sekä jääkaappi.

Vaunukin on jo koenukuttu ja koevedetty, joten niiltä osin kaikki toimii. Ja tavaraa saa varmasti riittävästi mukaan matkaan. Ulkopuolisen silmissä vaunu vaikuttaa teknisine ratkaisuiltaan varsin toimivalta, mutta entä pakin puuttuminen veturista?

Viikon kuluttua koukku kiinni ja baanalle.

– Pakin puuttuminen ei haittaa, kunhan muistaa ottaa realiteetit huomioon pysäköitäessä. Oikeastaan se ei ole sen kummoisempaa kuin muutenkaan ison ja raskaan pyörän kanssa: nokka aina parkkeerattaessa ylämäkeen, niin lähteminen on helpompaa. Ja jos ongelmia tulee, niin vaunu on kuitenkin kevyt. Se on helppo irroittaa ja kevyt siirtää erikseen uudelleen pyörän perään, Tammisto selventää.

Kolmas tavoite, varsinainen päämäärä on vielä saavuttamatta, mutta sinne miehet ovat lähdössä viikon kuluttua lauantaina tai sunnuntaina. Joona isänsä entisellä Honda Shadowilla.

Motouutiset toivottaa hyvää matkaa ja hyviä unia vaunussa. Hyttysten konsertti ei ole Pohjoiseen ehdittäessä vielä tainnut tältä kesää loppua, joten unimusiikkiakin lienee luvassa.

Onnea unelman toteuttamiseen, Joona ja Veijo.

Juttu julkaistiin Motouutisissa alunperin 13.7.2014.