Veteraanirallin portilla rallipäällikkö Hannu "Hasse" Kaskela otti meidät vastaan perjantai-iltana.

– Tähän mennessä alueelle on saapunut yli 300 pyörää. Vuosien aikana osallistujamäärä on pysynyt aika vakiintuneena. Vanhimmat pyörät ovat 1900-luvun alusta ja suurin osa vanhimmistakin moottoripyöristä on ajettu alueelle. Osallistujia on ympäri Suomen.

Veteraanirallin tunnus oli Lyly (ilves

Veteraanirallin tunnus oli tänä vuonna Lyly (ilves

– Itse tulin 1600 cc Bemarilla. Tottakai siitä on vinoiltu, mutta sanoinkin, että ilmoitan tuon pyöräni kilpailuun 30 vuoden päähän. Olen aina ollut kiinnostunut vanhoista moottoripyöristä ja 50 motoristivuoden aikana olen kokenut kaikki Bonnevillestä lähtien. On minulla tälläkin hetkellä tallissa Moto Guzzi, mutta vaimon mukavuudenhalun takia ajellaan nyt Bemarilla.

– Veteraanirallin järjestäjä vaihtuu joka vuosi. Yleensä seuraavan rallin järjestäjä päätetään järjestettävää rallia edeltävän vuoden helmikuussa, mutta poikkeuksellisesti saimme tehtävän viime syksynä, eli oli vähän lyhyempi aika rallin järjestämiseen. Mutta tässä ollaan ja hyvin on ainakin tähän mennessä kaikki mennyt.

Tämän vuoden Veteraanirallin rallipäällikkönä toimi Hannu 'Hasse' Kaskela.

– Veteraanirallilla on aina teema. Tämän vuoden teemana on Hämeen vaakunaakin koristava ilves, jonka latinankielisen nimen (Lynx Lynx), olemme lyhentäneet Lylyksi. Teema näkyy kaikessa: mainoksissa, rallipaidassa ja -pinssissä. Rallitunnuksen on tehnyt akvarellistina itseoppinut taiteilija Jorma Tuomola. Alkuperäinen teos huutokaupataan lauantai-iltana, palkintojen jaon yhteydessä ja tuotto lahjoitetaan Koivikkokotiin, joka on paikallinen saattokoti. Sitä kannattaa kannattaa, sillä sitä kohti me kaikki ollaan menossa.

Rallitunnuksin varustettujen paitojen ja pinssien myynnistä vastasi rautaisella otteella Tarja Kaskela.

Illan tullen ralliportilla ei ollut enää jonoa. Rallivieraita vastaanottamassa vasemmalla Terhi Laine ja kymenlaakson vahvistus Leila Pörst.

– Tärkein osa Veteraanirallissa on entisöintikilpailu. Kilpailuun osallistujien määrä on mennyt vähiin, tänä vuonna osanottajia on vain kolme, mikä on sikäli ymmärrettävää että jokaisesta kilpailuun osallistuvasta pyörästä pitää tehdä kattava kertomus pyörän historiasta ja mitä pyörään on tehty.

Entisöintikisa on tärkein osa Veteraanirallia.

Perjantai-iltana kaksi kolmesta entiösöintikisaan ilmoitetusta pyörästä oli paikalla.

Mikä on ollut suurin haaste Veteraanirallia järjestettäessä?

– Suurin haaste kuitenkin oli, kun tuli tämä helle (lämpötila 30 astetta). Teltta-alueella on varmasti lämmin jo aamusta ja kun keski-ikä Veteraanirallissa alkaa olla lähempänä 70 vuotta, niin nestetasapainosta on muistutettu säännöllisin väliajoin. Osa teltalla varustautuneista on siirtynyt sisätiloihin saliin lattiamajoitukseen.

– Halusin, että täällä on muutakin kuin pelkkä kokoontumisajo ja on hienoa, että tänne saatiin Jawa, joka täyttää Suomessa 70 vuotta ja maailmalla 90 vuotta. He toivat mukanaan moottoripyöriä koeajettavaksi. Lisäksi esillä on Jokke Ryhäsen kilpa-ajopyörät ja huomenna tulevat Gospel Riders -moottoripyöräkerho ja Lahden moottoripyörämuseolta Riku Routo on luvannut tuoda näytteille muutamia museopyöriä.

Ja kuten ralleihin kuuluu Veteraanirallissakin on esiitymässä bändi. Karhukopla soittaa semmoista hyvää -60-70 -luvun musiikkia.

Kaikki mikä pyörii ja paukkuu kiinnostaa hulluja. Mikä tämä laite oikeasti on, arvuuteltiin veteraanirallilaisilta.

Yli tunnin ajan kiersimme perjantai-iltana Veteraanirallialuetta Rallipäällikkö Kaskelan opastamana. Vanhojen pyörien parissa olisi helposti vierähtänyt pidempikin aika, mutta valitettavasti meidän oli jatkettava matkaa. Päällimmäisenä jäi mieleen ihailu ja kunnioitus kaikkia niitä motoristeja kohtaan, jotka vielä jaksavat pieteetillä entisöidä ja ylläpitää historiallisesti arvokkaita kaksipyöräisiä. Kiitos Rallipäällikkö Hannu "Hasse" Kaskelalle opastuksesta.

Jaakko Haapaniemi saapui Veteraaniralliin Jalasjärveltä auringonlaskun saattelemana.

Jaakko Haapaniemi saapui Veteraaniralliin Jalasjärveltä auringonlaskun saattelemana.

 

Edit 1.8. klo 14.10: lisätty Jaakko Haapaniemen kuva juttuun.

Kuvakavalkadia:

Vanhimmat pyörät oli asetettu vuosikymmenjärjestykseen.

Näyttelyn vanhin pyörä, itse tehty, mutta valtaosa osista 1900-luvun alusta.

AJS.

Bokseri-BMW.

Yksipyttyinen Bemu.

Sota-Zündapp, molemmat takapyörät vetivät.

Zündapp, yksityiskohta.

Lisää pyöriä. Keulilla Velocette.

Triumph Bonnevillehan se siinä.

Klassikkokisapyöräosastoa.

Dakar-vaikutteita.

Dakar-vaikutteita.

Satapiikki kisa-Montesa vuodelta 1960.

Honda CR110, Luigi Taverin kisareplika. Kari Syrjäsen kokoelmasta.

Keskikentällä oli nähtävänä uudempaa ajokalustoa.

...Aika tavalla.

Paikalla oli myös rompemyyntiä.

Iloisen oranssi MZ.

Keskikenttää.

Hotellin patsaat varusteltiin asianmukaisesti.

Karhukopla vauhdissa.

Loppuillan lämmintä ja mukavaa tunnelmaa.