Railoilla on syvyyttä.

Railoilla on syvyyttä.

Mc Club Härmä ry. ja SMOTO olivat jo vuonna 2017 huolissaan valtatie 19 kunnosta Alahärmän kohdilla ja silloin urat olivat myös hengenvaaralliset, mutta eivät kyllä tätä luokkaa. Ala-Jepuan 6 km pätkä on nyt kuin kynnöspelto kirjavalla tilkkutäkillä peitettynä.

Ja pituutta.

Ja pituutta.

VT 19 ei kuulu kokonaisuutena niihin kesän 2020 n 330 kilometrin tiepäällystetöihin mitä Etelä-, Keski-Pohjanmaan sekä Pohjanmaan maakunnissa aiotaan tänä vuonna toteuttaa. Valtatie on kokonaisuudessaan todella kehnossa kunnossa, ja näin huonokuntoinen maantieinfra on jopa ympäristöä kuormittava. Se myös haittaa tienkäyttäjiä ja hidastaa elinkeinoelämän kuljetuksia sekä nostaa niiden kustannuksia. Jepualla on VT 19 varressa mm. Oy KWH Mirka Ab:n hiomatarvikkeita valmistava tehdas, josta lähtee vuorokaudessa useampia raskaita yhdistelmiä ympäri maailmaa. Lisäksi Kokkolaan ja Pietarsaareen menee ja niistä lähtee raskaan teollisuuden kuljetuksia ympäri Suomen.

Tien paikkausta jo useammassa sukupolvessa VT19 ja VT8 risteyksessa Lapualle pain.

Tien paikkausta jo useammassa sukupolvessa VT19 ja VT8 risteyksessa Lapualle pain.

VT 19 on niin huonossa kunnossa osassa maakuntaa, että enää ei todennäköisesti riitä pelkkä uudelleenpäällystäminen, vaan tarvitaan jopa tierakenteen parantamista. Viimeaikaiset paikkaukset ovat olleet vielä liukasta bitumia, mikä on vesisateella todella petollinen moottoripyörille ja muulle liikenteelle.

Kuopatkin ovat tarpeettoman näyttäviä. Vanteenuusimismonttu?

Kuopatkin ovat tarpeettoman näyttäviä. Vanteenuusimismonttu?

Itse olen ajanut työmatkaani välillä Alahärmä-Pietarsaari vuodesta 1996, eikä tie koskaan ole ollut näin surkeassa kunnossa. Olen jopa tallentanut puhelimen suosikkeihin tuon tienkäyttäjän linjan puhelinnumeron, koska sinne on tullut viimeisinä vuosina soitettua tuon tuosta kun tiehen on ilmestynyt mitä milloinkin…..

Työmatkat moottoripyörällä eivät ole vielä alkaneet, ja ennen kun tie ei ole paremmassa kunnossa niin tuskin alkaakaan, koska urat ja kuopat jotka nyt ovat tiessä eivät ole tehty tienkäyttäjille.

Asko Peltola ja monttuja seka paikkauksia.

Asko Peltola ja monttuja seka paikkauksia.

Mc-Club Härmä ry

Puheenjohtaja

Asko Peltola

H.O.G Pohjanmaa Chapter Finland ry

Harley-Davidson Club Finland ry

Paikkasukupolvia ja kuoppia. Tie alkaa kelvata historiatieksi; esimerkiksi, miten tietä ei kannata hoitaa.

Paikkasukupolvia ja kuoppia. Tie alkaa kelvata historiatieksi; esimerkiksi, miten tietä ei kannata hoitaa.

 

Asvaltin alempikin kerros taitaa olla kaput.

Asvaltin alempikin kerros taitaa olla kaput.

Tiellä 19 on paljon raskasta liikennettä. Teollisuuden kuljetuksia Kokkolasta ja Kokkolaan, Pietarsaareen, Jepualle ja muualle Suomeen.

Tiellä 19 on paljon raskasta liikennettä. Teollisuuden kuljetuksia Kokkolasta ja Kokkolaan, Pietarsaareen, Jepualle ja muualle Suomeen.

Pintakaan ei ole aivan uudenveroisessa kunnossa.

Pintakaan ei ole aivan uudenveroisessa kunnossa.

Tähän lisäksi vettä ja moottoripyörä...

Tähän lisäksi vettä ja moottoripyörä...

Lisää railoja.

Lisää railoja.

Täyttäisi jo melkein yleisurheilun 3000 metrin esteiden vesihaudan tarpeen.

Täyttäisi jo melkein yleisurheilun 3000 metrin esteiden vesihaudan tarpeen.

Tähän menee jo leveämpikin takarengas.

Tähän menee jo leveämpikin takarengas.

Paikka ja paikaton railo.

Paikka ja paikaton railo. Liukas bitumipaikka?

Masentavan näköistä katsottavaa. Mutta myös vaarallista tiellä kulkijalle.

Masentavan näköistä katsottavaa. Mutta myös vaarallista tiellä kulkijalle.

Johan tässä tietysti pian on perunankylvön aika...

Johan tässä tietysti pian on perunankylvön aika...