Sveriges Motocycklister, SMC, testasi yhdessä jäsenlehtensä MC-Folketin kanssa adventuremoottoripyörien jarrujen toimintaa soralla syksyllä 2020.

Testi osoitti, että ABS-jarrujen käyttö johti aina kontroilloidumpaan jarrutukseen riippumatta siitä, oliko kuljettaja tottunut vai tottumaton ajamaan soralla. ABS-jarrut myös mahdollistivat lyhyemmän jarrutusmatkan.

Sekä Suomessa että Ruotsissa riittää sorateitä, ja niitä pitkin ajaminen on kasvattanut suosiotaan samaan tahtiin kuin niillä ajamiseen tarkoitetut pyörätkin.

– ABS-jarrut ovat edelleen ylivertaiset, kun halutaan kyetä jarruttamaan hallitusti, riippumatta aiemmasta kokemuksesta. ABS-jarrut myös mahdollistavat lyhyemmät jarrutusmatkat. Kukaan ei pysty jarruttamaan paremmin ilman ABS-jarruja paniikkitilanteessa kokemuksesta riippumatta. Hallittu, kontrolloitu jarrutus tarkoittaa sitä, että kuljettaja välttää törmäyksen, joka voi johtaa vakaviin seurauksiin, kertoo SMC:n Jesper Christensen.

Kokemus vaikuttaa jarrutusmatkaan

Testi paljasti suuria, kuljettajien kokemuksesta riippuvia eroja. Jarrutusmatka oli aloittelijalla miltei kaksi kertaa pidempi verrattuna sora-ajon harrastajaan. Syynä tähän on se, että kun olet kokematon, et uskalla jarruttaa täysillä siinä pelossa, että renkaat lukkiutuvat.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että siinä vaiheessa kun kokenut kuljettaja on saanut pyörän pysähtymään 50 km/h vauhdista, niin kokemattomalla kuljettajalla on vauhtia vielä 34 km/h sekä tietenkin suurempi riski törmätä esteeseen, jota yrittää välttää.

– Koe todistaa sen, että on tärkeää opettaa motoristeja jarruttamaan sekä asvaltilla että soralla. Testin jälkeen SMC on ryhtynyt rohkaisemaan osallistumaan ajokoulutuksiin, joissa oppii käsittelemään moottoripyöräänsä sorateillä. Suunnittelemme toteuttavamme 50 koulutusta kautta Ruotsin vuonna 2021, Jesper Christensen toteaa.

Jarrutuksen hallittavuus parempi ABS:illa

Testi paljasti jarrutusmatkassa eroa kun kokeiltiin eri valintoja, esimerkiksi Street-ABS tai Offroad-ABS ja erityyppisiä renkaita. Jarrutusmatka oli vain muutamia metrejä pidempi, mutta moottoripyörän stabiilisuuteen sillä oli vaikutusta.

– Nykyaikaiset ABS-jarrujärjestelmät ovat niin hyviä, että stabiilius ja jarrutusteho toimivat hyvin myös sorateillä vaikka asetus onkin asvalttitielle. Tämä tekee kääntymisen ja väistämisen helpommaksi tiukan jarrutuksen aikana., Jesper vahvistaa.

SMC ja MC-Folket tekivät ensimmäiset ABS-jarrujen testaukset soralla jo 2011, kun monet vielä uskoivat, että ABS-jarrut eivät toimisi soralla. Testi osoitti päinvastaista: ABS-jarrujen turvin jarrutusmatkat olivat lyhyempiä ja jarrutustapahtuma stabiilimpi. Siitä ajasta moottoripyörät ja niiden turvajärjestelmät ovat kehittyneet kovaa vauhtia samalla kun seikkailupyöristä, joilla ajetaan sekä soralla että asvaltilla, on tullut todella suosittuja. 

Vuoden 2020 testissä jarrutuksen tehoa mitattiin ja verrattiin eri renkaiden perusteella, eri jarrujen asetuksilla, ilman tai ABS:ien kanssa sekä kuljettajan sora-ajokokemuksen mukaan. Jarrutukset tehtiin 50 km/h lähtövauhdista.

SMC:n juttuun pääset tästä ja MC-Folketin täysimittaiseen testiraporttiin tästä.

Teksti Erkki Mäki, kuva Honda.