– Levin Hullun Poron Mika Latva ja Päivikki Palosaari ovat tämän vuoden Kontiorallin päävastuullisia järjestäjiä, Mp69:n puheenjohtaja Veera Tossavainen kertoo. – Minä edustan yhdessä Laura Liimatan ja Jarmo Iivarin kanssa puolestaan kerhoamme.

– Ralli toteutetaan yleensä joko osto-Kontiona tai kerhon talkootyönä, tämä on ollut tällainen hybridimalli, jossa Mika ja Päivikki ovat olleet aktiivisia. Kieringissä taas kyläyhdistys ja Kieringin Lomakylä Oy:n Teija Raaterova ovat hienosti järjestäneet kontrollipisteen. Suunnitelmanamme oli toteuttaa tapahtuma täällä jo 2020, mutta korona esti sen. Kun rallipaikkaa ei kuitenkaan aikanaan paljastettu, päätimme, että onnistuuhan tämä pienellä viiveelläkin. On hienoa, kun rajoitteet vapautuvat ja pystyimme järjestämään rallin.

Kuulimme kontrollipaikalla pari tuntia sitten, että noin 400 ihmistä oli ilmoittautunut siellä. Miten paljon arvelette tulijoita kaikkiaan olevan?

– Olemme pohjoisemmassa, joten porukkaa tulee vielä iltaa kohti, mutta enemmän varmaankin aamupäivällä. On vaikea arvioida ennakolta sitä, miten paljon pohjoinen sijainti vaikuttaa siihen kuinka ihmiset lähtevät liikenteeseen.

Varhain liikenteessä

Veera oli perheineen, miehensä ja lastensa kanssa, tullut perjantaina jo aamuyöstä kello neljän aikaan Leville.

– Matkaamme viivästytti se, että haimme täällä tarvittavia tavaroita kyytiin Äänekoskelta ja Kieringistä, kahden pienen lapsen äiti myhäilee.

– Perhe-elämän vuoksi joutuu tekemään vähän kompromisseja. Silti haluan olla mukana Mp69:n toiminnassa ja pitää lapset mukana. Nelivuotias on jo kova mopomies, vaikka asiaa ei olekaan hänelle yritetty tuputtaa.

Miten ralli on tähän mennessä sujunut?

– Kyllä se on sujunut, eikä oikeastaan mitään erikoisempaa ole tapahtunut. Hyvä keli ainakin onnistuttiin tilaamaan, Veera Tossavainen toteaa. – Muutamia kaatumisia tiedän tapahtuneen, mutta ei mitään vakavampaa.

– Teltta-alueen kapasiteettia on riittänyt, ja sitä on myös laajennettu.  Ja jos tarvetta ilmenee, sitä voi edelleen laajentaa. Tämä on Kontio, jossa on enemmän fasiliteetteja saatavilla. Jos tämä olisi perinteisempi Eräkontio, niin palveluja olisi tarjolla vähemmän.

Sisämajoituksen tarvetta ja telttailua

Monet 30-40 vuotta Kontio-rallissa käyneet ovat ikääntyneet ja heillä alkaa olla sisämajoituksen ja palvelujen tarvetta. Haluamme mahdollistaa sen, että he pystyvät osallistumaan. Jos henkilöllä esimerkiksi on uniapneaa, hän tarvitsee sähkövirtaa öisin jne, Veera Tossavainen kertoo. – Moni ei vain pysty osallistumaan, jollei ole sisämajoitusta.

– Toivon tietysti, että jos haluaa enemmän eräillä, löytää telttaelämän hienouksia täältä, ja ne jotka tarvitsevat palvelua, osaisivat nauttia puolestaan siitä, että sitä on tarjolla.

Vuorossa on jo 54 Kontioralli, miten se vaikuttaa?

– Tämä on pitkästä aikaa kaikille avoin Kontio, ja jo tosiaan 54 rallitapahtuma. Luvuista voi helposti laskea, että heillä, jotka ovat alkuajoista lähtien käyneet, voi olla ikää jo aika paljonkin. Minusta on hienoa, että eri-ikäiset jaksavat käydä täällä, mutta hienoa on sekin, että nuorempia saadaan mukaan.

Veera on itse osallistunut ensi kertaa Kontioon moposkootterilla. Matkaa kertyi 300-400 km per sivu.

Veera on itse osallistunut ensi kertaa Kontioon moposkootterilla. Matkaa kertyi 300-400 km per sivu.

Kontiokarhut kannustavat nuoria

– En osaa sanoa vielä mitään rallin osallistujien ikärakenteesta, mutta pyrimme rohkaisemaan nuoria osallistumaan. Näin tehdään mm. Kontiokarhujen, eli rallipalkintojen avulla. Kaksi karhuista menee siten, että toinen jaetaan nuorimmalle osallistujalle, joka on itse ajanut paikalle ja toinen alle 18-vuotiaalle pisimmän matkan Kontioon ajaneelle.

– Toivomme lisäksi, että jos joku löytää tiensä Kontioon, toisi myös kavereitaan mukaan, Veera pohtii. – Ja että he nauttisivat tapahtumasta.

Ikääntyminen ja osanottokiinnostuksen väheneminen tuntuvat olevan ongelmana monen kerhon toiminnassa, miten MP69:ssä?

– Kyllä meilläkin tilanne on se, että pitää miettiä keinoja, miten tavoittaa nuorempia motoristeja. Miten saada heidät kiinnostumaan yhdistyksen toiminnasta tai Kontiorallista tai koulutuksiin osallistumisesta tai kouluttamisesta. Ongelmana on, että kilpailemme monen muunkin harrastuksen kanssa, ei pelkästään moottoripyöräilyn sisällä. 

Mukavan fiiliksen tapahtuma

– Kontiorallista tapahtumana haluaisimme ihmiset saada ymmärtämään, että tämä on mukavan fiiliksen tapahtuma, minne kaikki motoristit ovat tervetulleita riippumatta siitä, ajaako itse vai istuuko kyydissä. Meidän mukaamme mahtuu monipuolisesti erilaisia moottoripyöriä ja tyylejä. Matkamotoristeja taidamme olla kaikki siinä mielessä, että suurin osa tulee kaukaa, ajaa pitkiä matkoja ja olemme valmiita jakamaan Kontiohenkeä ja yhteenkuuluvuutta. Olemme helposti lähestyttäviä ja mielenkiintoisia. Lisäksi kun ensin pitää ilmoittautua kontrollipisteellä, että saa tietää, missä itse tapahtuma on, niin saa seikkaillakin vähän.

Entä oma ensiosallistumisesi Kontioon?

– Olen itse kulkenut rallissa mopoikäisestä lähtien. Eli kun täytin 15, niin tulin moposkootterilla Kontioralliin ensimmäisen kerran. Matkaa oli 300-400 kilometriä suuntaansa. Vanhempani ovat aina ajaneet moottoripyörillä ja kuuluneet MP69:n, mutta hylkäsivät moottoripyöräilyn kunnes sain itse mopokortin. On ollut tosi hienoa löytää MP69:n porukka ja kaveripiiri luontaisesti, Veera Tossavainen iloitsee.

Aiheesta aiemmin:

Kontioralli palaa koronatauon jälkeen – nyt kaikille avoimena tapahtumana 1. - 3.7.

Veteraanit muistelivat sitä ensimmäistä Kontiorallia vuodelta 1967

Kesän rallikansalle: YLE:n elävä arkisto ja Kontioralli vuodelta 1974

Kontio-ralli on motoristien yhdessäolon juhlaa