Mistä idea? Maaliskuussa 2013 eräänä kauniina sunnuntaina heräsin kello 7.30 ideanpoikanen mielessäni. Kirjoitin koko päivän iltaan asti sitä, millainen tulevan internet-moottoripyörälehtemme pitäisi olla. Päivä oli raskas, mutta erittäin antoisa.

Käytännössä lehti on toteutunut juuri sellaisena, kuin silloin uumoilin. Keskityimme kirjoittamaan moottoripyöristä, moottoripyöräilijöistä ja moottoripyöräilystä elämäntapana. Teemme moottoripyörien koeajoja, varustestejä, matkajuttuja ja prätkämimmien ja -kundien esittelyjä. Kirjoitamme kokoontumisajoista ja monesta muusta asiasta. Yksi tärkeimmistä ovat uutiset: niissä kerrotaan uusista prätkistä, ajoasuista, kaikenlaisista hilavitkuttimista ja muun muassa vanhojen prätkien huutokaupoista; olemme pyrkineet tuomaan moottoripyöräilyä niin monipuolisesti esille kuin mahdollista.

Ja kaikki tämä lukijalle ilmaiseksi. Motouutiset on luettavissa maksutta 24/7/365, on ollut jo kymmenen vuoden ajan. Se, että olemme todella myös kirjoittaneet juttuja ja uutisia kovalla päivätahdilla selviää siitäkin, että juttuarkistossamme on jo yli 12 500 juttua. Se on 1250 jutun vuosivauhtia. Ja lisää tulee. Päivittäin, kaikki vapaasti lukijoidemme käytettävissä milloin tahansa.

Parasta koko lehden tekemisessä on ollut huomata, että lehdellemme on oikeasti ollut olemassa sosiaalinen tilaus: kun aloitimme syyskuussa 2013, ajattelimme, että on hyvä jos Motouutisilla on vuoden vaihteeseen mennessä joku 3000 kuukausilukijaa. Todellisuudessa joulukuun 2013 aikana taisi olla jo lähemmäs 30 000 eri yksittäistä lukijaa!

Siitä lukijamäärä on pikku hiljaa noussut niin, että esimerkiksi viimeisen 6 kuukauden aikana lukijoita on ollut keskimäärin 126 840 per kuukausi, ja toukokuussa teimme uuden lukijaennätyksen, 159 476 eri yksittäistä lukijaa Google Analyticsin mukaan. Sivulatauksia on luonnollisesti ollut monin verroin enemmän.

Juhlavuotemme tuntuu menevän aika tiukasti työn teossa eli juttujen kirjoittamisessa, mutta palaamme pian lukijatutkimuksen muodossa aiheeseen. Vastaajille on luvassa mukavia palkintoja.

Erityinen kiitos siis lukijoillemme siitä, että olette ottaneet meidät omaksenne ja vierailette sivuillamme lukemassa meitä. Olemme siitä erittäin kiitollisia ja pyrimme koko ajan parantamaan sisältöä, sen laatua, tasoa ja monipuolisuutta.

Juhlapäivämme tuntuu menevän työn merkeissä, mutta se on ilo.

Nyt on kuitenkin – lopultakin – aika ylpeänä esitellä lehtemme tekijät.

Me teemme teille Motouutisia:

Erkki Mäki, päätoimittaja, yleisjantunen:

Erkki Mäki.

Erkki Mäki.

Moottoripyöräilyn aloitin 1983 200-kuutioisella Vespalla. Pisin reissu ulottui Helsingistä Lappiin ja takaisin syyskuun kylmillä – ja varusteet olivat tietysti surkeat. Lumisateen alettua kylmä pakotti kääntymään takaisin Markkinan kohdalta, Suomi-neidon kainalosta. Ekana kesänä tuli ajettua noin 7000 kilometriä ja Vespan hankkiminen oli tietoinen askel kohti "oikeaa" moottoripyöräilyä.

Seuraavana keväänä sitten koitti Honda CB750 Customin hankinta ja sillä tulikin ajettua useampi vuosi. Kun perhe kasvoi, piti pyörään hankkia myös sivuvaunu. Matkamoottoripyöräily kiinnosti, joten seuraavaksi pyöräksi valikoitui Suzuki GS 1100 G ja siihen isompi sivuvaunu. Pisin keikka vaunun, vaimon ja lapsen kanssa ulottui Colmariin Ranskaan, ja soololla Skotlantiin, Invernessin pohjoispuolelle.

Välillä moottoripyöräilyyn tuli taukoa ruuhkavuosien ajaksi, kunnes 2006 prätkäkuume iski uudelleen, ja sillä tiellähän tässä ollaan. Kilometrejä on takana paljon, toivottavasti edessäkin. Tavoitteena on tulla koko ajan paremmaksi kuljettajaksi ja oppia ymmärtämään ajamisen dynamiikkaa ja pyörän hallintaa erilaisissa olosuhteissa.

Siinä missä aiemmin pelkkä asvaltti kiinnosti, soratiet ovat innostuksen kohteena, samaten maastossa ajon oppiminen. Pyöränä on tällä hetkellä Honda 2020 Africa Twin Adventure Sports.

Moottoripyöräilyssä kiinnostaa erityisesti se tunne, kun reissu on alkamassa: istut pyörän selkään, etkä tiedä, miten kauas ja mihin paikkaan illalla päädyt nukkumaan. Ajatko 100 vai 1000 kilometriä? Ei väliä, niin kauan ajetaan, kuin tuntuu hyvältä. Tien huuma tarttuu ja ajamista voi olla jopa vaikea lopettaa siltä päivältä.

Ilmavirta pyyhkii kypärää ja miestä ja pyörää. Olet osa maisemaa ja koet kaiken kolmiulotteisena, osana elämää, hetkeä. Tuoksut, lämpö, sade, kylmyys, liikenne, maisema ja sen kauneus. Loputonta tajunnanvirtaa, joka ruokkii mieltä ja sielua. Sitä voisi jatkaa loputtomiin.

Taustastani sen verran, että toimittajan töitä on tullut tehtyä mm. Tietokone-lehdessä ja Digitoday.fi-verkkolehdessä sekä free lancena moniin muihinkin aviiseihin. Viestintäpuolella taas jo toimintansa lopettaneen teknologiakeskuksen ja sittemmin erään aikuiskoulutuskeskuksen viestintäpäällikkönä. Lisäksi olen toiminut valokuvaajana ja viestintäyrittäjänä. Eli kaikki, mitä olen aiemmin tehnyt ja osaan, oikeastaan palvelee sopivasti juuri moottoripyörälehden tekemistä.

Eija Kyllönen, toimittaja

 

Eija Kyllonen.

Eija Kyllonen.

Olen suhteellisen tuore motoristi, mutta kirjoittanut Motouutisiin jo 10 vuoden ajan. Alkuun olin tarakkaharakka, ja istuin vuodesta 2007 päätoimittajan puolison ominaisuudessa tämän prätkän kyydissä, kunnes sain lopulta 2016 äitienpäivälahjaksi Yamaha 535 Viragon vuosimallia 1987. Kiitos MotoJyskyn ajo-opetuksen kauhu ja pelko vaihtuivat aikaa myöten ajamisen iloksi. Siihen tietysti edesauttoi pitkä ja vaiherikas Lapin reissu melkein ensi töiksi, kun kesä koitti.

Ajamisen varmuus kasvoi pikku hiljaa erilaisten lisäajokoulutusten ja kilometrien myötä. Ja kuten useille motoristeille käy, aloittelevillekin, nälkä kasvoi syödessä ja pyörä vaihtui modernimpaan.

Tällä hetkellä entistä tarakkaharakkaa ei saa enää mitenkään prätkän kyydille.

Moottoripyöräilystä kirjoittamisesta ja moottoripyörällä reissaamisesta on kuitenkin tullut sellainen intohimo, että on hienoa saada elää ja toteuttaa tällaista elämää.

Kuten lehtemme motto kuuluu: "jokainen motoristi on tarinan arvoinen". Sitä myös yritämme toimituksessa elää todeksi. Vähän samalla tavalla kuin sitä, että "sateen sattuessa ajetaan sateella". Ja "ei niin lyhyttä prätkälläajomatkaa, etteikö se olisi seikkailu".

Anssi Kivinen, koeajot, matkajutut, varustetestit:

Anssi Kivinen Altan vanhan postireitin mielettömissä maisemissa.

Anssi Kivinen Altan vanhan postireitin mielettömissä maisemissa.

Virallinen koulutukseni on moottoriasentaja, jollaiseksi valmistuin 1989. Työhistoriani taas on kuljetus- ja autokorjaamoalalta. Prätkiä en ole koskaan työkseni korjannut, enkä haluakaan, haluan pitää harrasteen erillään työkuvioista.

Pentuna vapaus innosti prätkäilyyn. Kyse ei ole mistään reissu- tai kulkuriromantiikasta, vaan puhtaasta vapaudesta. Kun laitat ajokamat päälle, tai kun otat moottoripyörän tallista, olet jo perillä.

Kuten monilla, ajaminen katkesi välillä, mutta 21 vuotta sitten aloitin uudelleen. Ostin risan Yamaha Diversion 600 katupyörän ja kunnostin sen. 2000-luvun alussa lapset olivat pieniä, joten ajot jäivät viikonloppu- ja työajoihin, varsinaista matkamoottoripyöräilyä ei pystynyt toteuttamaan.

Kun lapset kasvoivat, aikaa tuli enemmän, joten hankin talvella 2008 Kawasaki DFI:n ja kunnostin siitä itselleni matkapyörän. Pyörän runko oli kuin letkua, sanoinkin sitä lakritsirungoksi, mutta moottori oli sairaan makea. Wisecoin sen, eli porattiin se ylikokoon ja laitoin Wisecon männät sisälle, ja ruuvasin ruiskun vastaamaan uusia vaatimuksia. Se oli hyvä matkapyörä, ja siitä alkoi matkamotorismi osaltani.

En ole koskaan ajanut kilpaa, kun minulla ei ole kilpailuviettiä. Judoa olen treenannut, ja siinä halusin pärjätä. Mutta joukkuepelejä en ole ymmärtänyt.

Innostuin sittemmin sorateillä ajelusta ja ostin 990 KTM:n vuonna 2015. Ajoin jo katupyörällä soraa tosi paljon, en väistellyt sorateitä millään lailla. Päinvastoin, laskin menemään pitkiäkin pätkiä soralla, ja sitähän katupyörä ei pitkän päälle kestänyt. Nykyään ajan omalla pyörälläni soraa noin 70 prosenttisesti. Sorateitä pelkääville voin todeta, että jos soratietä pystyy ajamaan henkilöautolla, niin samaa tietä pystyy ajamaan kaksipyöräisellä aivan tavallisilla katurenkailla.

Sorateiden hyvä puoli on myös siinä, että kun aloittaa soralla ajamisen, tiestön määrä laajenee järkyttävästi. Se on moottoripyöräilyä parhaimmillaan ja hyvin monipuolista. Saat paljon, muttet menetä mitään. Ei tarvitse luopua asvalttimutkateistä, mutta saat ison palasen lisää. Ja monet hienoimmat reitit kulkevat sorateitä.

Samoihin aikoihin Kotarin hankkimisen aikoihin tulivat mukaan myös Tekniikan Maailman varustetestit, prätkien koeajot ja muut hommat, ja sittemmin olen tehnyt koeajoja ja matka- sekä varustejuttuja myös Motouutisiin.

Moottoripyöräilijänä olen sellainen, etten käy kokoontumisajoissa, mutta kenelle sopivat, niin se on ihan fine. Kävin kerran Hymyilevän Motoristin kevätpäivässä Härmässä ja homma ei vain sytytä.

Mistäkö tykkään ajamisessa? Ajaminen on pääasia. Tärkeintä on itse ajaminen. Tykkään siitä edelleen ihan järkyttävästi. Se on vain niin makeeta.

Juha Harmanen: koeajot, varustetestit, matkajutut:

Juha Harmanen ja kypäräkampaus Alpeilla.

Juha Harmanen ja kypäräkampaus Alpeilla.

Hyvää päivää arvon motoristit, olen Juha Harmanen, yhtenä harrastuksena moottoripyörät. Aloitin lajin 1980-luvulla ja harrastus on jatkunut tähän päivään. Mopoista luonnollisesti piikkeihin. Siitä sitten suoraan isompiin katupyöriin nuoruuden innolla.

Oli myös vuosia, etten ajanut lainkaan. Reippaat 10 vuotta. Aika kuluihin perheen ehdoilla ja työtä tehdessä.

Uudestaan aloitin vuonna 2008 ystävän houkuttelujen jälkeen. Heti isoa Gessua ja muita uutuuksia ajamaan. Eritoten muistan, kun tehtiin lenkkiä soratiellä, jossa kohtasin kokonaan uuden maailman. Tunne oli kyllä mahtava.

Voiko isolla matkaendurolla todellakin ajaa luiston rajoilla? Miten saatoinkin olla noista laitteista erossa?

Kokemusta on kertynyt katupyöristä enduroihin. Pääsin Tekniikan Maailman testiryhmään mukaan, jossa tehtiin vuosittain yksi iso moottoripyörävertailu ja sen päälle sitten muita yksittäisiä koeajoja sekä lisäksi kelkka- ja mönkijävertailuja. Tietoa kertyi ja uutuudet tulivat tutuksi.

Vuodesta 2009 alkoi sitten enduroharrastus. Hienoja ajopaikkoja tuli ajettua ja parilla ulkomaan safarilla olin mukana. Yksi Päitsikin tuli ajettua.

Nyt vajaat 10 vuotta olen enemmän harrastanut matkaenduroa. On tullut koluttua pitkin Suomen sorateitä, Norjaa ja heitettyä reissuja Venäjälle.

Hienoja kokemuksia on kertynyt roppakaupalla. Kiinnostus erilaiseen tekniikkaan on ollut osaltaan vaikuttamassa siihen, että olen tehnyt juttuja Motouutisiin. Olen päivätyössä, jossa teen teknistä myyntityötä. Se tukee myös teknistä ajattelua moottoripyörien suhteen. Tällä hetkellä on päällä matkakuumetta ja eritoten kiinnostaa erilainen matkanteko moottoripyörällä muillakin kuin Euroopan alueella.

Kiitokset lukijoille. Toivottavasti vietätte Motouutisten artikkelien parissa aikaa myös tulevaisuudessa.

Terveisin

Juha

Tässä juttulinkkejä esimerkkinä

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/koeajot/12803/Motouutiset-koeajaa-Bemarin-futuristisen-sähköskootterin-tällaisiako-tulevaisuuden-kaksipyöräiset-ovat-BMW.htm

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/koeajot/11143/Motouutiset-koeajaa-Zero-SRF-–-mitä-annettavaa-on-sähkömoottoripyörällä.htm

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/varustetestit/12554/Motouutiset-kestotestaa-Rukka-Rimo-R--sekä-Rimorina-adventureajopuvut-Täydellinen-joka-kelin-ajoasu.htm

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/matkalla/9759/Matkakertomus-Iivantiiran-TET-reitiltä-Altan-vanhalle-legendaariselle-postitielle-ja-takaisin-Honda.htm

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/matkalla/12088/Motouutiset-vuokra-Bemareilla-Alpeilla-osa-I-Passo-Stelvio-ja-muuta-mukavaa.htm

Martti Mäki-Jouppila, koeajot

Martti Mäki-Jouppila. Kuva Ismo Karttunen.

Martti Mäki-Jouppila. Kuva Ismo Karttunen.

Harrastus kaksipyöräisillä alkoi kuten monella muullakin pappa-Tunturilla ennen kouluikää. Ensimmäinen moottoripyörä oli 80-luvun puolessa välissä 250 KTM, jolla koluttiin peltoja ja metsäautoteitä. Heti 18 vuotta täytettyäni hankin Yamaha SR 500:n, jolla kuljettiin muun muassa armeijassa Niinisalossa.

Reilu parikymppisenä alkoivat sitten nuoresta saakka asetetut tavoitteet toteutuakin, kun hankin VT-Tradingista puulaatikollisen Harley-Davidson Sportster XLCH -tonnista. Rautapäällä pisin reissu oli Harley-Davidson Super Rallyyn Tanskaan 1994, joka oli nuorelle miehelle mieleenpainuva biker culture -kokemus. Euroopan Super Rallyja on tullut myöhemmin kierrettyä epäsäännöllisesti.

90-luvun puolessa välissä kuljin tuolloisen H-D Cup:in mukana mekaanikkona, kulkuvälineenä Harley-Davidson Pan-Shovel 1954. Tulipa jokunen kisa ajettua itsekin Sportsterilla tuolloin ja myöhemmin vielä samoilla pyörillä villillä kortilla Classic-luokan mukanakin. 2000- luvulle tultaessa ajopyörä vaihtui H-D Dynan kautta Buelliin ja jääratakisailu alkoi Honda CR 500:lla.

Jäärataharrastusta on kestänyt reilu 20 vuotta, ja ohessa viritettiin Suomessa hiekkaovaalien flat track -toimintaa, jossa oman kisailun ohessa on tullut toimittua mekaanikkona muun muassa MM-sarjan kisoissa.

Ennakoivan ajon koulutukset motoristeille ovat kuuluneet kevään työjärjestykseen 23 vuotta ja toiminta-alueena on niissä ollut Helsinki-Oulu- väli. Koeajojutuissani saattaa tämä käsittelykokeiden tyyppinen koeponnistus tullakin esille, kuten mahdollisesti myös moottoripyörien rakennus- ja kisahistoriani.

Tallista löytyy tällä hetkellä Harley-Davidson Panhead 1954, H-D Sportster 883, Honda CR500AF H-D XB1200FT, Buell X1 Lightning, ja Harley-Davidsonin tehdaskilpuri XR750. Ajasta moottoripyörien kanssa kilpailevat jenkkiautot, kuntoilu- ja reserviläistoiminnat, sekä avustus- ja koulutustoiminta Ukrainassa.

Täältä lisää:

https://www.instagram.com/mc_jouppila/

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/koeajot/5591/Koeajossa-Ducati-XDiavel---v%C3%A4kivahva-
cruiseri-t%C3%A4ynn%C3%A4-vaikuttavia-ominaisuuksia-Ducati-XDiavel.htm

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/koeajot/9754/Kun-mies-1956-Harley-Davidson-Panheadilla-
Livewire-s%C3%A4hk%C3%B6moottoripy%C3%B6r%C3%A4%C3%A4-radalle-testaamaan-l%C3%A4hti-
Harley-Davidson.htm

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/koeajot/12875/Motouutiset-koeajaa-Verge-TS-Pro-
%E2%80%93-suomalaiskeksint%C3%B6%C3%B6n-perustuva-s%C3%A4hk%C3%B6pr%C3%A4tk%C3%A4-
%E2%80%93-t%C3%A4m%C3%A4-yll%C3%A4tt%C3%A4v%C3%A4-piirre-kiinnostaa-Verge.htm

Tommi Lumiaho, koeajot

Tommi Lumiaho ja 2019 BMW R1250RS.

Tommi Lumiaho ja 2019 BMW R1250RS.

 

Olen Tommi, 33-vuotias motoristi Pirkanmaalta. Viimeiset 12 vuotta olen ajanut pääsääntöisesti Honda CBR600F:llä. Matkamittarissa on nyt 242 000 km joista 175 000 km omia. Kaikki kuitenkin loppuu aikanaan ja kauden 2023 olen ajanut Honda VFR800X Crossrunnerilla. Lisäksi tallissa on kaksi Yamaha XTZ750 Super Tenereä, joista toinen kilon paloina.

Motoristina viihdyn merkityksellisillä reissuilla ja sorateillä. Tykkään myös käyttää pyöräni ominaisuuksia asfaltilla. Pidän ”perusmotoristin taitoajosta”, eli jostain moto gymkhanaa lievemmästä pujotteluharrastuksesta. Nopeat käännökset, syvät kallistukset, ja tehokkaat jarrutukset tekevät moottoripyöräilystä lystiä. Metsässäkin tulee käytyä, joskus jopa tarkoituksella.

Yhdistyspuolella olen toiminut hallitustehtävissä sekä Moottoripyöräkerho 69 ry:ssä että Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry:ssä. Olen toiminut kouluttajan MP69:ssä 16 vuotta ja vierailevana kouluttajana mm. SMOKissa, Konepyöräklubissa, Motorgissa ja BMW-klubissa. Motouutisten testiajajana olen toiminut vuodesta 2015.

Suoritin SMOK-testit vuonna 2010 20-vuotiaana, mikä lienee edelleen ennätys. Kaudella 2024 aion panostaa ajelupainotteisiin sorasafareihin, joiden avulla kotimaahamme saisi paremmin tuntumaa kaupunkimelskeisen arjen lomassa.

Tein Tampereen ammattikorkeakouluun Kansainvälisen liiketalouden opinnäytetyöni Suomen moottoripyöräkoulutustilanteesta.

Ajamisessani ja koulutuksessani painotan rentoutta, hauskuutta ja harkintaa.

Mielenkiintoisia linkkejä:

https://www.mpslideways.fi/

https://www.theseus.fi/handle/10024/84540

https://www.youtube.com/watch?v=XcPJh_itmBI

https://www.youtube.com/watch?v=Rk4eOO5yW00

https://www.youtube.com/watch?v=mnbgnqBuquo

Antti-Jukka Tuomela: valokuvaaja, juttujen kirjoittaja

Antti-Jukka Tuomela ja perintömopo.

Antti-Jukka Tuomela ja perintömopo.

Hei, olen Antti-Jukka Tuomela, 46-vuotias Porvoossa asuva valokuvaaja ja juttujen kirjoittaja. Kuvaan paljon tapahtumia, koska tapahtumamaailma; niin motoristi-, kuin muutkin tapahtumat, ovat sydäntäni lähellä.

Valokuvaamisesta kiinnostuin jo lapsena; viimeiset kymmenen vuotta ovat tehneet siitä tavoitteellisen harrastuksen ja osin ammatinkin. Motoroidut 2-pyöräiset tulivat maailmaani kevari-ikäisenä: pyöränä tuolloin Suzuki GS 125, mukava nelitahtinen katupyörä sähköstartilla. Moottoripyörä helpotti liikkumista, tuoden mukanaan myös ystävyyssuhteita jotka jatkuvat edelleen, vuosikymmeniä myöhemmin.

Poden kroonista moottoripyöräkuumetta, jota tällä hetkellä hoidan lainaamalla kavereiden pyöriä. Omassa tallissa on sentään sukuperintö, 1967 vuosimallinen Solifer Export Thermomatic -pappamopo, kolmessa polvessa kulkenut kulkupeli.

Valokuvaajana mieliaiheitani ovat kulkuneuvot maalla, vedessä ja etenkin ilmassa. Toisena aihealueena sitten musiikkitapahtumat, bändien keikat yms. Minut voikin bongata iso kamerareppu selässä ja isohko objektiivi kameran jatkeena lähes mistä tahansa Suomen kolkasta.

Päivätöissä olen Haaga-Helian ammattikorkeakoululla; siellä tehtäviini kuuluu IT- ja AV-alan tukitöitä. Toimin myös Suomen Ilmailumuseolla vapaaehtoisena lentosimulaattorikouluttajana sekä tapahtuma-apulaisena.

Motouutisista töitäni voi löytää juttujen kuvituksista, toisinaan tuotan myös tekstit.

Minut löytää täältä: https://www.instagram.com/ajtuomela/ ja https://ajtphotos.kuvat.fi/kuvat/

Tässä juttuesimerkkejä:

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/matkalla/11424/Lauantain-aurinkoinen-s%C3%A4%C3%A4-helli-Porvoossa-j%C3%A4rjestettyj%C3%A4-Hamarin-Saaristoajoja.htm

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/matkalla/7243/Pyynikinajot-her%C3%A4siv%C3%A4t-henkiin-viime-viikonloppuna---katso-kuvat.htm

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/koeajot/10612/Motouutisten-Motovideolla-koeajossa-Husqvarna-701-Enduro-2021-%E2%80%93-soratie--ja-puskapyssy-tosikuskeille-Husqvarna.htm

https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/koeajot/11895/Parivertailussa-adventuretouringpy%C3%B6rien-kunkku-BMW-R-1250-GS-ja-haastajana-KTM-1290-Super-Adventure-S-onko-kulttimaineelle-katetta-BMW-KTM.htm

Juha Harju.

Juha Harju.

Juha Harju, Harjukuvat, valokuvaaja

Tunturi Sportin ostaminen oli ensiaskel elämään, jollaista ei osannut kuvitellakaan. Ensimmäisen moottoripyörän ostin 18.5.1973 ja 20.5.1973 jäi historiaan… Harrastusta oli aluksi Touring Finlandia MK:ssa ja sitten Helsinki Racing Clubissa.

Työura moottoripyörien parissa alkoi 1984 Kiwi-kypärien maahantuojalla. Seuraavaksi meni kymmenen vuotta Helkamalla Metzeler-renkaiden parissa. Tulipa kirjoitettua kirjakin mp-renkaista. 1996 aloitin Arwidsonilla ja ehdin olla kaikilla Yamahan maahantuojilla – parhaat muistot niistä jäi Arwidsonin ajoista. Harrastuksen ja työn takia on päässyt tutustumaan mahtaviin ihmisiin ja se onkin ollut homman ”suola”.

Valokuvia on tullut otettua aina ja jossain vaiheessa siitä on tullut tärkeä harrastus. Paljon kun räpsii, niin joskus osuu, mutta sitä huippukuvaa vielä odotan ja on aina hienoa katsoa, millaista saalista on saanut.

Circuit Racing on ollut jostain syystä aina lähellä sydäntä ja siitä on muodostunut ”päälaji”. Kuvillani pyrin saamaan hienolle lajille ja kuskeille positiivista näkyvyyttä. Tyttäreni kehotuksesta tehtiin Facebookiin Harjukuvat (https://www.facebook.com/Harjukuvat) ja sinne on laitettu kuvia erilaisista tapahtumista. Tyttäreni laajensi sen myös Instagramiin.

Vuosikymmeniä olen yrittänyt alkaa kohentaa kuntoani, mutta eiköhän ala olla sen aika, että kamera pysyy käsissä ja jaksaa mennä kuvattavien perässä.

Kiitos Motouutisille mukavasta yhteistyöstä ja onnea tuleville vuosille!

 

Artikkeli täydentyy vielä muutamalla avustajalla lähipäivinä, eivät ole lähettäneet tekstejään ajoissa... (Toim. huom: päätoimittajan vika, kun ei pyytänyt ajoissa, mutta eihän se sitä myönnä).