Aki ja malja ennakkonäytöksen aluksi.

Aki ja malja ennakkonäytöksen aluksi.

Kuka on LuckyAki, ja missä on Star-niminen elokuvateatteri? Lyhyellä googlettamisella selvisi, että Star sijaitsee 360 kilometrin päässä Oulussa, ja LuckyAki taas on tatuointitaiteilija, monitoimiosaaja, moottoripyörien rakentaja ja tuotantoyhtiön vetäjä. Ja että todellakin, tänään perjantaina 16.2. nähdään Eveo-kanavalla ensimmäinen jakso kymmenosaisesta kotimaisesta tv-sarjasta "Harrikat Minttiin".

Meilissä vaadittiin ennakkoilmoittautumista, joten näin tein ja totesin matkan hieman pitkäksi. Tähän LuckyAki vastasi, että "On vähän pitkä matka tulla pelkän ennakkonäytöksen takia, mennäänkö esityksen jälkeen katsomaan itse kuvauspaikkaa ja sitä, missä kunnossa ne rakennettavat Harrikat tällä hetkellä ovat?"

Ehdotus oli kiinnostava, joten hotellihuonetta varaamaan ja tiistaina vähän puolen päivän jälkeen köröttelemään autolla kohti Oulua.

Illalla päädyin Elokuvateatteri Stariin, jossa tervetulomaljojen jälkeen katsomaan Harrikat Minttiin -sarjan ennakkoesitystä. Arvio sarjasta tämän jutun lopussa.

Timantti-Kari kuvassa toinen oikealta.

Timantti-Kari kuvassa toinen oikealta.

Taustaa

LuckyAki eli Aki Häkkinen on pesunkestävä oululainen, ja hänen omistamansa LuckyAki’s Full Throttle Shop yksi Suomen aktiivisimmista Harley-Davidson moottoripyörien kustomointiin erikoistuneista yrityksistä.

Itse tv-sarjassa seurataan sitä, miten neljä kustomoitavaa Harrikkaa saadaan rakennettua valmiiksi 10 jakson aikana.

Selvisi, että aikaa rakentamiseen on niukasti. Sopimukseen tv-yhtiön kanssa päästiin vasta joulukuussa, ja se, että ensimmäinen jakso tulee ulos jo nyt, vain parin kuukauden kuluttua, on ainakin maallikon mielestä pieni ihme.

Harrikat Minttiin -ohjelmassa LuckyAki ja tämän luottomekaaniḱko ”Timantti” Kari sekä muut taustajoukot tekevät parhaansa prätkien valmistumiseksi. Ohjelman ensimmäisellä kaudella tutustutaan lisäksi Suomen prätkäskeneen erilaisten vierailujen ja alan tapahtumien kautta. Tuotanto tapahtuu LuckyAkin taustavoimien avulla.

Miten päädyit tämän tekemiseen?

– Aluperin suunnittelimme tälläista tv-sarjaa jo yli 10 vuotta sitten. Pyöriä tulee rakennettua vuosittain kolmesta kahdeksaan, ja oli tieto, että tänä talvena toteutamme neljä tälläistä hyvinkin erilaista projektia. Alusta asti oli tarkoituksena jollain tavalla taltioida, tehdä vaikka Youtube-sarja, tästä rakentamisesta. Mutta loppujen lopuksi teemmekin telkkariohjelman. Ja kun joulukuussa vasta sovittiin tämän teosta, niin aika onlinena tässä näitä pyöriä rakennetaan.

Meillä on sellainen suurin piirtein kahden viikon puskuri tekemisessä ja telkkariin julkistamisessa, LuckyAki Häkkinen kertoo.

– Rakennamme neljää pyörää yhtä aikaa. Jaksot tulevat silleen, että ensin rakennetaan Viikinki-Dynaa ja sitten Performance-baggeria ja seuraavaksi tehdäänkin matalaa ilmajousitettua Softailia ja lopulta vaihdetaan tekniikka FXR:ään. Projektit ovat todella haastavia, samoin aikataulut, Aki Häkkinen huokaisee. – Muutamassa kuukaudessa pitää tehdä neljä pyörää, ja kaikki pyörät käyvät vielä rungolla.

Kaikki kustomoitavat pyörät ovat Harrikoita, ja aikataulun tiukkuudesta kertoo se, että kun ensimmäinen jakso esitetään 16.2., niin viimeinen jakso tulee jo 19.4. Ja kuvausten lisäksi pyöriä rakennetaan koko ajan.

Akin tiimiin kuuluu miehen itsensä lisäksi Timantti-Kari, nämä kaksi pääasiassa rakentavat pyöriä, ja Janne Kvist, joka maalaa pyörät. Sitten on Anton Mustonen, joka tekee satulat kahteen pyörään.

'Harrikat Minttiin on sellainen ei-amerikkalaisella budjetilla tehty reality-sarja', kertoo Aki. Sarja on oikeaa realityä, miehiä itseäänkin jännittää, ehditäänkö pyörät saada ajoissa valmiiksi...

'Harrikat Minttiin on sellainen ei-amerikkalaisella budjetilla tehty reality-sarja', kertoo Aki. Sarja on oikeaa realityä, miehiä itseäänkin jännittää, ehditäänkö pyörät saada ajoissa valmiiksi...

– Siinäpä se rakenteluporukka on. Kuvaamme ite jonkun verran, ja mukana on yksi ulkopuolinen kuvaaja, Miika Ylitalo, ja mukaan tulee myöhemmin vielä toinen kuvaaja. Ja spesiaalithanksit Laurille (Lauri Ohukainen), joka leikkaa ja editoi sarjaa todella tiukalla aikataululla.

– Tuotantoyhtiönä toimii LuckyAki Productions. Olemme tuotantoyhtiönä jo aiemmin tehneet mainos- ja musiikkivideoita, joten kalustoa ja editit löytyy. Sillä tavalla tätä oli helppo lähteä toteuttamaan, kun osaaminen löytyy sille puolelle.

Tietenkin tv-sarjan tuottaminen on ihan uutta. Tässä on ollut opittavaa matkan varrella, ja tv-puoleen pätee aivan uudet lait. Siinä joutuu ottamaan huomioon paljon eri asioita.

Miltä tuntui itsestä katsoa esitystä nyt leffasalissa valkokankaalta?

- Hassua katsoa, kun ite vaan painaa laput silmillä ja keskittyy enemmän tähän pyörien tekemiseen. Ja sitten tietenkin katsoo materiaalia läpi, että mitä niihin jaksoihin laitetaan. Toimii ite niinkuin tuottajana ja ohjaajana, että mitä sinne seulan läpi laittaa menemään, että saa järkevän rakenteen jaksoon ja hyvän sisällön. Ei aina tiedä, kohtaako oma maku katsojan makua.

Tekemisessäsi kaikki tuntuu ensi hämmennyksen jälkeen liittyvä kaikkeen?

– Tämä meidän taustayritys on LuckyAki's Full Throttle Shop, missä kaikki nivoutuu yhteen: meitä on neljä tatskaajaa, ite oon ainoa, joka huseeraan kaikessa. Suunnittelen vaatteita ja teen näitä pyöriä, normaalia varaosamyyntiä ja myös huollan Harrikoita.

Meillä on myös omia maahantuonteja ja osia saa muihinkin merkkeihin, mutta itselle Harley–Davidson on tutuin kun olen ollut yli kymmenen vuotta tekemisissä niiden kanssa.

Olen omistanut kaikkiaan 80 Harley-Davidsonia ja tuunannut kutakin enemmän tai vähemmän ja antanut niiden mennä eteenpäin.

Mistä kipinä moottoripyöräilyyn ja Harrikoihin?

– Tulee lapsuudesta, kun rock-bändien julisteita on ollut seinillä, niin monilla bändeillä näkyy kuvissa Harrikoita. Olivat sen henkisiä, että tekivät nuoreen mieheen vaikutuksen. Tietenkin sitten kun tuolla liikkuu kylillä ja kuulee Harrikan äänen, on se niin korvaan iskevä saundi, että aina pitää kääntää päätä katsomaan.

Kuva- ja muotokielen rikkautta Viikinki-Dynassa.

Kuva- ja muotokielen rikkautta Viikinki-Dynassa.

Miksi ihmisten pitäisi katsoa tätä sarjaa?

– Ensinnäkin jo sen vuoksi, että tämä on sellainen kuoleva kulttuuri tulevaisuudessa. Haluamme pitää moottoripyöräharrastuksen lippua korkealla. Toivottavasti saamme uusia harrastajia, jotka innostuvat näistä vehkeistä ja näkevät, millaista näitten kanssa touhuaminen on sekä rakentamisen että ajamisen osalta.

– Ajaminen on yksi osa harrastusta, mutta talvi on meille suomalaisille sellainen voimavara. Talven aikana voi vaikka joka talvi tehdä saman pyörän kokonaan uuden näköiseksi. Sinulla on joka kesä tavallaan uusi pyörä alla. Se on ympärivuotinen harrastus, jos sen haluaa sellaiseksi itselleen tehdä.

Miten teidän sarja eroaa amerikkalaisista vastaavista?

– Tämä on sellainen ei-amerikkalaisella budjetilla tehty (naurua) ja me tehdään oikeaa realityä tässä online-rakentamisessa. Eli ei oo vuotta ennen sarjan alkua rakennettu pyöriä valmiiksi, ja sitten olla esittelevinään, miten niitä on rakennettu, ja hinkattu jaksoja vuositolkulla.

Onko vuorosanat kirjoitettu etukäteen?

– Ei tosiaankaan. Tämä on sellaista aitoa pohjoissuomalaista ilosta tekemistä. Rehellistä tallielämää, ei tarvi sitä miettiä, että olis käsikirjoitettua ihmeellisyyttä. Jännittää meitä ihteäkin, että miten meidän käy näiden vehkeiden kanssa. Onko haukattu liian iso pala? Sehän tietysti selviää kattomalla tätä sarjaa, Aki Häkkinen nauraa.

– Rakkaudesta lajiinhan tätä tehdään takataskubudjetilla. Ite pyrin nimenomaan siihen, että saan tuota harrastustoimintaa tehtyä ja mukavahan se oikeastaan on saada tapetille, että iso kiitos kuuluu tuonne kanavalle, että ovat ohjelmistoon hyväksyneet tämänkin sektorin meininkiä. Harvemmin tällaista on tarjolla, ensimmäisenä Euroopassa on päästy tekemään tätä hommaa. Sitä emme tajunneetkaan alunperin. Aloin tutkia, että minkälaisia muita ohjelmia on tehty, ja todettiin, että vain jenkit ovat tehneet niitä aiemmin. Se on aika iso mantteli, että joutuu myös eurooppalaisia kantamaan, ja pyritään tekemään hyvä show. Sarja on myöhemmin tulossa nettiin varustettuna englanninkielisellä tekstityksellä. Toivottavasti se löytää kansainvälisiä katsojia. Olemme saaneet myös kansainvälisesti muutamia yhteistyökumppaneita mukaan tähän hommaan.

Arvostelu: Harrikat Minttiin

Kuvaa Harrikat Minttiin -kuvausten tallilta. Etualalla tuleva Performance Bagger, sen takana oleva pelkkä runko on aikanaan matala, ilmajousitettu Softail.

Kuvaa Harrikat Minttiin -kuvausten tallilta. Etualalla tuleva Performance Bagger, sen takana oleva pelkkä runko on aikanaan matala, ilmajousitettu Softail.

Sarjaa kuvattiin Akin lähettämässä kutsussa näin: "Harrikat Minttiin -sarjan ensimmäisellä kaudella tavoitteena on rakentaa valmiiksi neljä erilaista kustomoitua Harrikkaa, tavata alan osaajia ja harrastajia sekä tutustua Akin tallin rentoon, hauskaan ja sopivan omaleimaiseen ilmapiiriin."

Kuulosti ennakkoon aivan mukavalta ohjelma-ajatukselta. Ja jatkoa seurasi, sillä kyseessä on Euroopanlaajuisesti ainutlaatuinen ohjelma.

Sarjan ennakkonäytöksessä selvisi, että tällaista ja tällä tavalla toteutettua prätkänrakentamista seuraavaa sarjaa ei ole aiemmin tehty.

Tekemisessä on sopivassa suhteessa kotikutoisuutta ja ammattimaista tuntua.

Skene, Custom Culture, tietysti rakentamisineen kiinnostaa alaan vähänkään vihkiytynyttä, mutta lisäksi jotenkin hyvältä tuntuu se, että sarjassa ainakin ensi vaikutelman perusteella on lähdetty välttämään turhaa pönöttämistä, vaikka miesten etukasvot saattavat kerralla näkyä pitkäänkin ruudussa. Ja vaikka läpänheitto välillä liikkuukin lukemissa, joissa epäilyttää, joutuuko LuckyAki hetkeksi kotosalla ulkoruokintaan, niin tekijöiden välinen peruslämpö ja kaveruus tunkee sarjasta läpi hyvässä mielessä.

FXR. Tekniikka on menossa vaihtoon.

FXR. Tekniikka on menossa vaihtoon.

Itse pidän sarjan tuoreudesta ja käsikirjoittamattomuudesta: sarja etenee toteutuvan todellisuuden mukaan. Toivottavasti sopivan vaivattomasti.

On mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea sarjassa vielä nähdään: tatuoinnithan kuuluvat oleellisena osana paitsi LuckyAkin elämään, myös Custom-kulttuuriin.

Sen me ainakin ehdimme Akin tallilla nähdä, että luvassa on sieluttoman hienoja pyöriä ja upeita värityksiä.

Kannattaa siis katsoa hyvän mielen prätkänrakennussarjaa.

Jos yhden toivomuksen tekijöille saisi esittää, niin please, laittakaa ne otsakamerat jalustalle, kun kuvaatte kohtia, joissa selitätte tekniikkaa. Silloin tietämättömämpikin katsoja saa niistä enemmän irti ja välttyy heiluvan kuvan aiheuttavilta kielteisiltä tuntemuksilta.

Muuten: antakaa palaa vaan! Lisäjaksoja odotellessa.

Ja sarjahan alkaa tänään perjantaina 16.2. Eveolla, kanava 17 klo 20:30 ja uudet jaksot samaan aikaan joka perjantai. Uusinnat näkyvät sunnuntaisin ja maanantaisin klo 17:00.

Viikinki-Dyna vielä kokonaisuudessaan.

Viikinki-Dyna vielä kokonaisuudessaan.