Puusta tehdyn Vespan kuvan näkeminen herätti toimituksessa sekä ystävissämme niin paljon mielenkiintoa, että asiaan piti tarttua ja otimme yhteyttä puuseppän itseensä.  Carlos Alberto on syntynyt 1970 ja asuu pohjois-Portugalissa  Lousadassa. 

'Kaikki alkoi siitä, kun näin lehtijutun italialaisesta puusepästä, joka teki puusta polkupyöriä. Työskentelen puun kanssa ja pidän haasteista, joten ajattelin myös voivani tehdä sellaisen.

Aika kului ja vuonna 2000 minusta tuli moottoripyöräklubi Pacos Ferreiran jäsen ja kytkeydyin moottoripyörien maailmaan. Tulin ajatelleeksi, että 'miksi en tekisi puista moottoripyörää'? Eräänä päivänä olin flunssassa ja vuoteenomana, kun kaksi ystävääni tuli käymään. Kerroin heille tekeväni puusta moottoripyörän, mutta he olivat sitä mieltä, että olin kuumehoureissa.

Tästä se lähti.

Toivuttuani menin taas käymään Pacos Ferreirassa ja puhuin ajatuksestani siellä monien kanssa, ja kaikki alkoivat nauraa minulle paitsi Maximino ja Eugenio Costa Cunha, jotka tulivat luokseni ja uskoivat minuun. Ensimmäisen puisen pyöräni tein helmikuun ja kesäkuun 2001 välisenä aikana, ja klubini jäsenet olivat sanattomia pilkattuaan minua aina aiemmin.

Ampiaisen kimppuun

Ampiainen (=Vespa) sai syntynsä, kun ystäväni Freamunden Vespa-yhdistyksen puheenjohtaja ja sekatavarakaupan omistaja kysyi, että milloin aion rakentaa seuraavan moottoripyöräni, ja että sen pitääkin sitten olla Vespa.

Mestari työssään tyttärensä Danielan avustamana.

Vespan avoin rakenne tuotti minulle jonkin verran ongelmia, mutta sain ne ratkaistua. Aloin hankkeen 2004, ja minulla oli jo melkein kaikki valmiina, kun joduin onnettomuuteen, joka pysäytti minut 11 kuukaudeksi. Palasin asian pariin vuoden 2007 puolivälissä ja aloitin rakentamisen lokakuussa 2007. Aloitin ottamalla valokuvia Freamunden Vespaklubin puheenjohtajan Vespasta. Marraskuussa liimasin ensimmäiset puupalaset yhteen vaimoni ja tyttäreni avulla. Esittelin pyörän julkisesti 12. heinäkuuta 2008.

Valmis Daniela-ampiainen.

Nimi Daniela tulee tyttäreni Danielan mukaan. Rekisterinumerossa taas Z tulee ystäväni José Gomes Zézén mukaan ja P kuolleen ystäväni Paulo Martinsin mukaan. Ja vuosi 2008 on pyörän julkistusvuosi.'

Koko perhe ihailemassa taidonnäytettä.

Puinen Vespa on rakennettu monista eri puulaaduista kuten ruusupuusta, osin ulkonäön osin kestävyden vuoksi. Sen moottori on yksisylinterinen kaksitahtinen, kuutiotilavuus 123,67 cm3. Siinä on ilmajäähdytys ja viiden hevosvoiman huipputeho 4850 rpm. Käynnistys polkimella, kolme vaihdetta eteen. Painoa laitteelle on kertynyt 107 kg, mihin puun käyttö on tuonut 20 kilon lisäyksen. Huippunopeus on 125 kmh.

Pyörä on täynnään toinen toistaan kauniimpia yksityiskohtia.

Moottori on juuri siellä, mihin se Vespassa kuuluukin.

Hienosta Vespasta löytyy lisää kuvia Carlos Alberton kotisivuilta ja pyörän käynnistyksestä löytyy myös yllättävä joulupukkivideo YouTubesta: