Hanx-Suomi Oy perustettiin Kyllikin syntymäkotikuntaan Leppävirralle vuonna 1988. Hannun 60-vuotispäivän aattona tehdyssä haastattelussa haluttiin tietää, mitä yrittäjälle ja yritykselle kuuluu tällä hetkellä. Itse syntymäpäivä on 15.8. Hanx ja sen ajovarusteet ovat pukeneet kymmeniätuhansia suomalaisia motoristeja tänä aikana, miten se on ollut mahdollista kovassa kisassa?

MU: Mikä on tärkein periaate asujenne ja varusteiden suunnittelussa?

Hannu: – Meidän tärkeimmät lähtökohtamme suunnittelussa ovat kestävyys, suojaavuus, istuvuus, ulkonäkö ja väritykset.

MU: Mikä tekee Hanxin asuista erilaisia kuin muiden?

Hannu: – Asiakaslähtöinen suunnittelu on meidän erikoisalaamme. Hanx Suomi Oy:n menestys perustuu erityisosaamiseen ja pitkäaikaisen kokemukseen ajovarusteiden valmistuksessa ja suunnittelussa.

Toimintamme pienyrityksenä on joustavaa ja hyvin lähellä asiakasta. Toivomme asiakaspalautetta ja saamme sitä koko ajan. Seuraamme myös alan kehitystä tiiviisti mm. käymällä vuosittain useilla kansainvälisillä messuilla.

Hanx-tiimin toiminta perustuu koko henkilöstön osallistumiseen ja osaamiseen. Vaativa tuote syntyy hyvästä sunnittelusta ja valmistuksesta, jossa yhdistetään erilaiset erikoismateriaalit toimivaksi, kestäväksi, turvalliseksi, käyttömukavaksi ja tyylikkääksi tuotteeksi. Tuotteiden on lisäksi uusiinnuttava jatkuvasti.

Yritykseemme on myös kehittynyt hyvä ja toimiva järjestelmä mittatilaustuotteiden valmistamiseen.

MU: Hanx-Suomi Oy käsittää Leppävirran Oravinkosken tehtaanmyymälän lisäksi viisi eri paikkakunnilla sijaitsevaa liikettä ja nettikaupan. Tuoreimpana tulokkaana on Imatralle keväällä avattu myymälä. Onko suunnitteilla uusien toimipisteiden avaamisia lähiaikoina?

Hannu: – Tällä hetkellä ei ole suunnitelmia uusien myymälöiden suhteen. Verkkokauppa kehittyy koko ajan, ja seuraavana projektina onkin kehittää nettikauppaamme.

MU: Miten paljon henkilökuntaa työllistätte tänä päivänä? 

Hannu: – Hanxilla on tällä hetkellä työntekijöitä Oravikoskella keskimäärin 10 henkilöä ja myymälöissä noin kymmenen henkilöä.

MU: Kerrotte kehittävänne ja suunnittelevanne ajo-asuja yhdessä moottoripyöräilijöiden kanssa. Onko teillä tiettyjä motoristeja, joiden kokemuksien mukaan asuja kehitellään, vai voiko kuka tahansa lähestyä teitä parannusehdotelmien kanssa?

Hannu: – Olemme omien myymälöidemme kautta koko ajan keskusteluyhteydessä asiakkaisiin ja saamme tätä kautta päivittäin hyviä tuote-ideoita, joista osasta kehitämme uusia tuotteita.

MU: Mitkä tämän 30 vuoden aikana ovat olleet suurimmat muutokset ajo-asujen valmistusta ajatellen?

Hannu: – Materiaalien kehittyminen. Viimeisen 30 vuoden aikana ovat tulleet markkinoille mm. Goretex-tyyppiset vedenpitävät ja hengittävät kankaat sekä aramidikuidut kuten Kevlar. Samoin nylonkankaat, kuten Cordura, ovat kehittyneet huomattavasti. Kangaslaatuja on tullut valtavasti lisää.

Myös suojainten valmistusmenetelmät ovat kehittyneet. Muovi ja muovivaahtoyhdistelmät ovat suojaimissa aiempaa parempia. Lisäksi suojaavuuteen ja käyttömukavuuteen on kiinnitetty paljon huomiota. Toisaalta uusien raaka-aineiden ansiosta kehitystyö on myös ollut mahdollista.

Tuotteiden sarjakoot ovat pienentyneet, ja on tullut paljon uusia malleja sekä värejä.

MU: Mikä on ollut yrityksenne suurin haaste näinä vuosina?

Hannu: – Halpamaissa valmistetut tuotteet ja markkinoiden muutokset. Ensin oli todella tiukat ajat 1990-luvun alkupuolella, sitten nopeasti kasvaneet markkinat, ja taas nyt viime vuosien pienentyneet markkinat ja sopeutuminen pienempään kysyntään.

MU: Tyttärenne Monna Raatikainen on vahvasti mukana perheyrityksenne toiminnassa ja olette maininnut, että hänestä tulee aikanaan jatkaja Hanx-Suomi Oy.n toiminnalle. Joko silmissänne siintää haave eläkkeelle jäämisestä?

Hannu: – Suomessa jäädään eläkkeelle keskimäärin 61,1 vuotiaina, joten eikös se ole jo aika lähellä? En ole ajatellut kokonaan eläkkeelle siirtymistä, sillä minulla on vielä monta projektia kesken. Tämä haasteellinen aika varmasti siirtää muutenkin eläkkeelle siirtymistäni, ja mitäs minä eläkkeellä tekisin? Olen ollut mp-varusteiden parissa koko parhaan työikäni ja tutustunut tuhansiin motoristeihin.
Toisaalta elän tässä Hanx-tiimissä 7/24, joten en taida raaskia vielä ainakaan kokonaan luopua.

MU: Kuinka  ajattelitte juhlistaa pyöreitä vuosikymmeniä?

Hannu: – Juhlimme Oravikoskella. Tällä viikolla tapaan satoja mukavia asiakkaita, sukulaisia, tuttuja ja kavereita jne. Perjantaina 15.08. on Oravikoskella hiukan hulabaloomeininkiä ja myymme kaikki Hanx-tuotteet 60 prosentin alennuksella kiitokseksi kaikille motoristeille vuosia jatkuneesta yhteistyöstä.

MU: Mitkä Teidän mielestänne tulevat olemaan suurimpia haasteita mp-vaatealalla nyt ja tulevaisuudessa?

Hannu: – Kotimaisen tuotannon osalta halpamaissa valmistetut tuotteet ja niiden hinta. Suomessa valmistettu tuote tulee väkisinkin kalliimmaksi. Toisaalta osa asiakkaista haluaa nähdä Oravikosken ompelimon, ja he haluavat nähdä oikeaa suomalaista työntekoa. Suomalaista työtä arvostetaan.

Suomessa valmistaminen alkaa olla myös hankalaa, koska ammattitaitoiset tekijät eläköityvät. On sääli jos ompelutaito häviää meiltä Suomesta kokonaan.

Verkkokaupan kehittyminen tuo haasteita ja myös investointipaineita ohjelmistohankintoihin.

MU: Mitä muuta haluat sanoa suomalaisille motoristeille juhlapäiväsi kunniaksi?

Hannu: – Suomalaisen moottoripyöräilijän tarpeista lähtevä tuotekehittely ja kotimaassa huolella valmistetut ajovarusteet ovat käytännöllisiä ja toimivia näillä leveysasteilla. 

Raatikaisen Hannu on ollut suomalaisen motoristin matkassa jo 35 vuotta. Iso Kiitos kaikille asiakkaille - matka jatkuu.

MU: Kiitos Hannu haastattelusta, ja onnea syntymäpäivänäsi sekä valoisaa tulevaisuutta suomalaiselle mp-asu- ja varusteteollisuudelle.