Mo'cycle Airbag-farkut ja -liivi. Ilmatyynyt täyttyvät ilmalennon aikana ennen törmäystä.

Mo'cycle Airbag-farkut ja -liivi. Ilmatyynyt täyttyvät ilmalennon aikana ennen törmäystä.

Nykyaikaiset moottoripyöräkäyttöön tarkoitetut farkut suojaavat polvia ja lantiota (jos niissä on tarvittavat suojat) kun taas koko alempi keho jää vaille suojaa iskuilta. Jalkojen suojaamattomalle alueelle aiheutuu kuitenkin eniten vammoja vakavissa alavartaloon kohdistuneissa moottoripyöräonnettomuuksissa.

Ruotsalaista suunnittelua olevat Mo’cycle Airbag farkut ovat ratkaisu tähän ongelmaan, ja kuten nimikin kertoo, niissä hyödynnetään autoista tuttua airbag-teknologiaa.

Ennen törmäystä täyttävät ilmatyynyt imevät iskun vaikutusta eri tavalla, jopa 10 kertaa paremmin, kuin perinteiset suojukset, väitetään Mo'cycle'n tiedotteessa. 

Mo'cycle Airbag-farkkujen ja -liivin laukaisumekanismi on yksinkertainen: kiinnitetään 'Kuolleen miehen hihna' pyörään. Kun kuski lähtee lentoon, alkaa tapahtua.

Mo'cycle Airbag-farkkujen ja -liivin laukaisumekanismi on yksinkertainen: kiinnitetään 'Kuolleen miehen hihna' pyörään. Kun kuski lähtee lentoon, alkaa tapahtua.

Itse farkut on valmistettu maailman lujimmasta kankaasta, Armalith-denimistä. Se on CE-hyväksytty terästä vahvempi yksikerroksinen (UHMWPE) kangas, joka pitää huolen hankauskestävyydestä, kun taas ilmatyynyt vaimentavat iskun voiman.

Armalith-teknologia on kehäkehrättyä eri kuitujen sekoitusta, tavoitteena saavuttaa äärimmäinen hankauksenkesto. Samalla kangas on venyvää ja muistuttaa normaalia denim-kangasta.

Itse ilmatyyny on litteä ja pehmeä silloin, kun se ei ole täytetty, joten sen olemassaoloa ei tunne.

Ilmatyyny aktivoituu, kun kuljettajan keho irtoaa pyörästä; liipaisumekanismi on vaijeri, joka kytkee farkut moottoripyörään ja toimii kuten kuolleen miehen kytkin. 

Mo'cycle Airbag-farkut ennen - jälkeen.

Mo'cycle Airbag-farkut ennen - jälkeen.

Farkkujen ilmatyyny suojaa iskuilta tähän asti suojaa vaille jääneet avakehon alueet, kuten reidet, kehon takaosan ja erityisesti häntäluun. Selkärangan alimman osan suojaaminen airbagillä on käänteentekevää, sillä selkärankavammat ovat niitä, jotka halvaannuttavat moottoripyörien kuljettajia onnettomuustilanteissa.

Mo'cycle tekee yhteistyötä airbagien tuotannossa, kehitystyössä ja jakelussa Heliten kanssa. Helite on tuottanut ylävartaloa varten airbageja jo yli 20 vuoden ajan, mutta alavartaloa varten tarkoitetut airbagit ovat puuttuneet markkinoilta. Mo'cyclen airbag-farkut ovat siten uraauurtavia. Toki Ranskassakin valmistetaan kilpailevia tuotteita: 

Päivän video: Näin toimivat CX Free Rider -ajohousut – airbagin tuomaa turvaa moottoripyöräilyyn

Airbag-farkkujen lisäksi Mo'cycles valmistaa motoristeille tarkoitettua airbagein varustettua farkkuliiviä. Sekä liivejä että farkkuja saa kahtena eri värinä, mustana ja tietenkin sinisenä.

Mo'cycle Airbag-liivi ennen - jälkeen.

Mo'cycle Airbag-liivi ennen - jälkeen.

Sekä liivit että farkut on suunniteltu niin, että ne suojaavat sekä etu- että takapuolelta. Airbagien lisäksi farkuissa on polvisuojat ja liivissä selkäsuoja.

Molemmat ovat uudelleen käytettävissä: kun airbag laukeaa, se tyhjenee, ja kaasupanoksen voi korvata uudella, kuten muissakin airbag-liiveissä.

Airbag-farkkujen keksijä on Moses Shahrivar, joka on perustanut Airbag Inside Sweden AB -nimisen yrityksen valmistamaan niitä. Ensimmäiset mp-farkkunsa Moses suunnitteli jo 2005 Kevlarista ja nahasta.

Henkilökohtaiset airbagit pienentävät merkittävästi loukkaantumisriskiä onnettomuustilanteissa.

Henkilökohtaiset airbagit pienentävät merkittävästi loukkaantumisriskiä onnettomuustilanteissa.

Mo'cyclesin airbag-farkut ja -liivit voi varata suoraan yrityksen sivuilta kampanjahintaan. Yhteishinta on 799 €, jossa alennusta 500 euroa. Varausmaksu on 5 €. Lisätietoja täältä.

Yrityksellä on paraikaa menossa jo kuusinkertaisesti ylimerkitty joukkorahoituskampanja Indiegogo'ssa. Airbag-farkkujen ja -liivien toimituksen pitäisi alkaa toukokuussa 2023.

Allanäkyvän videon, mistä selviää hienosti airbag-farkkujen ja liivien toiminta, voit katso myös täällä.

Aiheesta aiemmin:

Päivän video: Näin toimivat CX Free Rider -ajohousut – airbagin tuomaa turvaa moottoripyöräilyyn

Ruotsissakin kehitetään airbag-ajofarkkuja motoristeille