Jos olet ihmetellyt, mikä erottaa laadukkaan ja turvallisen puvun muista, niin siihen liittyvät luonnollisesti kankaiden hankaus- ja säänkestävyys sekä vedenpitävyys, kaikkien materiaalien hengittävyys, laadukkaat, kestävät saumat ja vetoketjut, sekä puvun puettavuus ja ylläpitämisen miellyttävyys. Kaiken pitää toimia ajon aikana ja suojata käyttäjää erityisesti kaatumis- ja muissa onnettomuustilanteissa. Laadukkaat suojukset ovat tässä erityisasemassa.

Voimme kertoa omaan kokemukseemme pohjautuen, että eroja on. Tämä artikkeli avannee käsitystä siitä, millaisia ovat oikeasti hyvät ajopukujen suojukset, ja miksi esimerkiksi Rukka käyttää D3O:n suojia.

Omalle kohdalleni ajokiksi sattui Hondan 750 Transalp.

Omalle kohdalleni ajokiksi sattui Hondan 750 Transalp.

Osa ajokeikoilla käyttämistämme moottoripyöristä.

Osa ajokeikoilla käyttämistämme moottoripyöristä.

Croydonissa

Yhdeksänpäinen eurooppalainen toimittajajoukko oli kutsuttu osallistumaan D3O:n esittelyyn, ja ajamaan moottoripyörillä Lontoon BikeShediin sekä seuraavana päivänä samaisilla prätkillä Brightoniin, etelärannikolle, missä sekä matkalla että perillä tehtiin kuvauksia.

D3O:n markkinointijohtaja Mostyn Thomas.

D3O:n markkinointijohtaja Mostyn Thomas.

Richard Palmer -niminen insinööri perusti D3O:n 1990-luvun alkupuolella. Hän oli innokas extreme-lajiharrastaja, joka halusi suojata itsensä mahdollisimman hyvin, kertoi D3O:n markkinointijohtaja Mostyn Thomas. – Suojat olivat isoja ja raskaita Robocop-tyyppisiä rakennelmia, mutta suojasivat vain vähän. Lisäksi ne olivat hankalia pukea ja liikkua, eivätkä ne hengittäneet.

- Niinpä hän ryhtyi pioneeriksi alalla, joka nykyään tunnetaan nimellä soft armor. Läpimurto tapahtui 90-luvun puolivälissä, hänen kehitettyään ensimmäiset D3O-foam-materiaalit. Vuonna 2005 hän esitteli sen Yhdysvaltain talviolympialaisten hiihtojoukkueelle, ja kertoi voivansa tehdä vallankumouksen laskettelusuojuksille. Hän onnistui vakuuttamaan joukkueen, valmisti suojukset D3O-materiaaleista, ja joukkue ihastui niihin, sillä ne pudottivat sekunteja heidän suoritusajoistaan, ja he käyttivät niitä talviolympialaisissa 2006.

– Tämä oli liiketoiminnan syntytarina, Mostyn Thomas hymyilee.

Mostyn Thomas puhumassa, etualalla laitesuojaukseen tarkoitettuja tuotteita.

Mostyn Thomas puhumassa, etualalla D3O:n laitesuojaukseen tarkoitettuja tuotteita.

Moottoripyöräilyn turvallisuus kimmokkeena

– Aloitin D3O:lla 13 vuotta sitten, ja syynä siihen oli moottoripyöräily, totesi D3O:n Richard Harfoot, joka toimii sekä moottoripyörä- että moottoriurheilupuolen johtajana.

– Haluamme kaikki ajaa moottoripyörillä turvallisesti. Tehtäväni on varmistaa, että yritys valmistaa tuotteita, jotka ovat sellaisia kuin kuluttajat haluavat: ne ovat helppoja pukea, innovatiivisia ja uusia, ja pidän huolen, että käytämme niiden eteen teknologia- ja materiaalitiimiemme kaikkia käytettävissä olevia voimavaroja. Luomme tuotteita, jotka ovat kaikkia muita parempia jonka jälkeen jaamme ne asiakasbrändeillemme, Richard Harfoot totesi.

– Kuulostaa helpolta, mutta on konstikasta. Haasteita on monenlaisia. Meillä on iso joukko erikokoisia kuljettajia ympäri maailman, ja he tekevät erilaisia asioita pyörillään, joten meidän on valmistettava edistyksellisiä, korkeatasoisia ja skaalattavia tuotteita.

D3O:n Richard Harfoot etualalla.

D3O:n Richard Harfoot etualalla.

Pyrimme D3O:na samanlaiseen brändistatukseen, kuin esimerkiksi Gore-Texillä on vedenpitävyydessä. Tavoitteenani on moottoripyöräpuolella saada D3O samalle mainetasolle suojaavuudessa: annamme hienon myönteisen yhteisvaikutuksen niille mp-asuvalmistajille, kuten Rukka ja Klim, jotka käyttävät ainoastaan D3O:n suojia ja Gore-Texin kankaita yhdessä.

Kysymykseen, käytättekö samaa D3O-materiaalia kaikkiin suojiin, Harfoot vastasi:

– Meillä on eri optioita ja kyky optimoida materiaalit tarpeen mukaan. Tuotteiden halutaan toimivan esimerkiksi eri lämpötilaväleissä; miten toimivat kylmässä versus kuumassa.

Etenemme asiakkaan tarpeen mukaan niin monella optiolla kuin mahdollista, joista aletaan hakea tarkempia speksejä niin läheisessä yhteistyössä kuin mahdollista. Yhteistyö on tärkeää. Meidän on tiedettävä, missä olemme vahvimmillamme, mutta myös tunnettava heikkoutemme.

Muutos absorboi valtaosan energiasta

Seuraavaksi Mostyn Thomas demosi D3O:n suojamateriaalien kykyä suojata iskuilta. Materiaalin perusmuoto on muovailuvahamaista, ja menee pehmeästi puristettaessa kasaan, mutta kun siihen isketään, se kovettuu silmänräpäyksessä. Mostyn Thomas iski D3O-materiaalimötikkään pienellä lekalla, ja muutos on uskomaton.

Supersportin MM-sarjassa ajava Tom Booth-Amos totesi omakohtaisesti D3O:n suojamateriaalin muokattavuuden.

Supersportin MM-sarjassa ajava Tom Booth-Amos totesi omakohtaisesti D3O:n suojamateriaalin muokattavuuden.

Materiaali on pehmeää ja joustavaa lepomuodossaan, joten tuote on mukava yllepuettuna, mutta iskun voimasta – eli tarvittaessa – ne suojaavat.

Kun myöhemmin tiedustelin, miten suuri määrä iskun energiasta häviää muutoksessa pehmeästä kovaksi, sain vastauksen, jossa todettiin:

"Törmäyksen aikana D3O-materiaalien pehmeästä kovaksi -muutos absorboi energiaa leikkausnopeuden paksuuntumismekanismin kautta. Tämä vähentää kehoon siirtyvää energiaa ja on eri juttu kuin iskusta kovettuneen suojan aiheuttama voiman jakautuminen laajemmalle alueelle. Molempia tekijöitä on mukana tapahtumassa, mutta pääasiassa energian absorboinnista vastaa materiaalin jäykistyminen."

Tom testasi niin ikään D3O:n materiaalin kovettumisprosessia. Toimi.

Tom testasi niin ikään D3O:n materiaalin kovettumisprosessia. Toimi.

Miksi kysyin tätä, oli oma tarpeeni ymmärtää, miten on mahdollista, että vuosien varrella Rukan puvuissa käytetyt D3O:n suojat tuntuvat pienentyneen, tulleen aiempaa pehmeämmiksi, joustavammiksi ja hengittävämmiksi, ja silti säilyttäneet, tai jopa parantaneet aiempia suojaluokituksiaan.

Iskuenergian absorboituminen muutoksen yhteydessä on looginen selitys asialle.

Harmeilta suojaaja

D3O:n moottoripyöriin tarkoitettuja suojuksia ja vasemmalla niiden asiakassovelluksia.

D3O:n moottoripyöriin tarkoitettuja suojuksia ja vasemmalla niiden asiakassovelluksia.

D3O tituleeraa itseään maailman johtavaksi suojien valmistajaksi. Se suojaa ihmisiä harmeilta, joita aiheuttavat iskut, tärinä ja törmäykset. B-to-b yrityksenä sillä ei ole suoraan kuluttajalle myytäviä lopputuotteita, kuten ei Gore-texillä tai Vibramillakaan.

– Olemme isku- ja törmäyssuojauksessa samaa, mitä nuo brändit ovat omilla aloillaan. Valmistamme korkean suorituskyvyn teknologiaa, jota myymme muille tuotemerkeille ja kumppaneille. Ne integroivat D3O:n tuotteet omiin tuotteisiinsa ja myyvät niitä sen tuoman kilpailuedun turvin.

Firman alku oli urheilubusineksessa ja olemme vakiinnuttaneet asemamamme monissa urheilulajeissa, esimerkiksi Amerikkalaisessa jalkapallossa, baseballissa ja jääkiekossa. D3O:n tuotteita löytyy eri lajeista suojaamasta urheilijoita päästä varpaisiin kypärien sisämateriaaleista, missä ne estävät aivovaurioita, olkapäiden suojuksiin, polvisuojiin, käsien ja jalkojen suojuksiin, Harfoot kuvaa.

Moottoripyöräily houkutteleva alue

D3O:n selkäpanssareita.

D3O:n selkäpanssareita.

– Kun ensin hankimme kannuksia urheilussa, siirsimme huomion moottoripyöräilyyn. Se on kiinnostavaa, koska sitä määrittävät eurooppalaiset teollisuusstandardit, ja me rakastamme niitä. Ne mahdollistavat erottautumisen oikealla, laillisella tavalla.

Valmistamme tuotteita moottoripyöräilystä työvaatteisiin, raskaaseen teollisuuteen, kaivostyöhön, öljyteollisuuteen ja rakentamiseen. Työnantajien tavoitteena on pitää työntekijät turvassa ja terveinä sekä suojata heitä vahingoilta. D3O:n materiaaleilla suojataan ihmisiä työkäsineistä kypäriin, tai vaikkapa jalkaterään työsaappaissa.

Iso osa työtämme on sotilassektori. Eräs tuotteistamme on sotilaskypärän vaimennusmateriaali, joka suojaa aivovaurioilta sotilaskäytössä, Harfoot kertoo. – Se on viisi vuotta kestäneen kehitystyön tulos ja kehitetty yhteistyössä NATO:n kanssa. Se pienentää merkittävästi kypärän painoa, mikä on tärkeää joukkojen liikkuvuuden kannalta.

D3O:n kyynärsuojia. Huomaa hengittävyys.

D3O:n kyynärsuojia. Huomaa hengiätavyys.

Kun totesimme hallitsevamme nämä vaikeat asiat, ryhdyimme pohtimaan, mihin muuhun ihmiset tarvitsevat suojaa jokapäiväisessä elämässään ja totesimme, että laitesuojaukseen; kännykkäkoteloihin, samoin näytön sekä tablettien ja tietokoneiden suojaukseen.

Autoteollisuus on tullut tärkeäksi viimeisen puolentoista vuoden aikana. D3O on tehnyt yhteistyötä joidenkin F1-tallien kisatiimien kanssa.

– F1:n ja Nascarin kohdalla voimme auttaa, kun puhutaan tärinästä. Asiat liittyvät toisiinsa: Meille on erittäin tärkeää ymmärtää, miten esimerkiksi amerikkalaisen jalkapallon pelaajat hyödyntävät D3O:n tuotteita, jotta voimme kenties soveltaa sitä militääripuolen tuotteisiin.

D3O:n materiaalin vaimennusominaisuuksia testaamassa..

D3O:n materiaalin vaimennusominaisuuksia testaamassa..

Tärinänvaimennus on meille uusi alue: hanskat, saappaat, satulat, moottoripyörien kahvat ja jalkatapit. Koskee joka kohtaa, missä kuski pitää kiinni tai on kontaktissa moottoripyörän tai vastaavien kanssa.

Yhdysvaltain armeija ja F1-tallit ostavat D3O:ta, koska se toimii paremmin kuin mikään muu. MP-puolella mietimme myös, mitä voimme myydä asiakkaidemme tuotteiden parantamiseksi. Esimerkiksi pohjalliset? Ne ovat pieni sijoitus, mutta niitä käytettäessä ajosaappaat tuntuvat luokkaa kalliimmilta.

Käytämme parhaita materiaaleja ja parhaita toteutustapoja, joten kun ajat prätkällä, niin sinulla on parhaat varusteeet, Harfoot päättää.

Vasemmalla kilpailijan, oikealla D3O:n tuote tärinätestissä. Kuten loiskeista näkyy, D3O:n tuote vaimentaa paremmin.

Vasemmalla kilpailijan, oikealla D3O:n tuote tärinätestissä. Kuten loiskeista näkyy, D3O:n tuote vaimentaa paremmin.

Kemiallisia kaavoja eri tarpeisiin

D3O:n pääsuunnittelija Adam Turvey kertoi, että yrityksellä on kaavoja jo yli 30 erilaiseen suoja-aineseokseen eri sovelluksia varten.

– Materiaalintarve on erilainen riippuen siitä, tarvitsetko suojia polviasi varten lattian tekoon vai aivojasi varten konfliktitilanteeseen. Eri materiaalit, eri kemialliset kaavat.

Adam Turvey, D3O:n pääsuunnittelija.

Adam Turvey, D3O:n pääsuunnittelija.

D3O kaupallistaa teknologiaansa eri tavoin. Se valmistaa 2-20 mm paksuisia levymateriaaleja, joita asiakas voi leikata ja muotoilla sopimaan omiin tuotteisiinsa. Lisäksi se valmistaa valmiiksi muovattuja suoraan hyllystä asiakkaalle myytäviä suojia, esimerkiksi polvi- ja selkäsuojia.

Se tekee niistä kustomoituja versioita pitkäaikaisimmille asiakkailleen, kuten Rukalle ja Furyganille ja myös kehitystyötä. Neljänneksi se myös lisensioi raaka-aineitaan, Turvey sanoo.

Tärkeä vuoropuhelu

– Meillä on laaja joukko materiaalikehittäjiä, testi-insinöörejä ja suunnittelijoita. Moottoripyöräpuolella haasteena on, että ihmisillä on eri tapoja ajaa, erilaisia vaatimuksia, he ovat eri kokoisia ja ajavat eri tavoilla adventureajosta työajoon Vespalla, Turvey pohtii.

– Aloitamme vuoropuhelun asiakkaan kanssa briiffillä. Vuoropuhelu voi tehtävänannossa kestää viikkoja, jopa kuukausia, materiaalivalinnan lisäksi kysytään paljon esimerkiksi optimointeja. Tärkeää on päästä tavoitteista lopulliseen yhteisymmärrykseen. D3O ei halua myöskään julkistaa tuotteita, jotka eivät ole markkinoiden parhaita.

D3O työasuihin tarkoitettuja suojia.

D3O työasuihin tarkoitettuja suojia.

Lähdemme liikkeelle suuresta ideamäärästä ja työskentelemme asiakkaan kanssa niin läheisesti kuin voimme. Erityisesti militaaripuolella yhteistyö on erittäin läheistä, ja laitamme tuotteen kerralla kuntoon - korjaaminen on kallista.

Kehitystyön lisäksi teemme hienosäätöä: suojaa voi aina paksuntaa ja paksuntaa, mutta mitä käyttäjät oikeasti haluavat? Etsimme aina parhaita tapoja, parasta lopputulosta: jos halutaan hengittävyyttä, joustavuutta tai muutama millimetri lisää paksuutta, niin pohdimme koko ajan eri optioita ja niiden käyttöä.

Meillä on täällä myös huippuluokan laatu- ja testaustiimit, jotka varmistavat piensarjojen avulla, että tuote on kunnossa. Sen täytyy täyttää yleiset, mutta myös D3O:n omat standardit. Se on tärkeää, koska kyse on turvatuotteesta, ja otamme asian hyvin vakavasti, Turvey vahvistaa.

– Tuotetta suunniteltaessa on huomioitava, että jos se on suojaava muttei mukava, niin se ei ole toimiva, eikä sillä ole käyttöä. Myös design on oltava mielessä, ei pelkästään suojaavuus ja serifiointi, vaan ulkonäkö ja toiminnallisuus, että ihmiset haluavat käyttää sitä.

Laboratoriokierroksella

Adam esittelemässä suojuksen valuprosessia ja tekemässä testivalua.

Adam esittelemässä suojuksen valuprosessia sekä siihen liittyviä asioita, ja tekemässä testivalua.

Tutustuimme myös D3O:n materiaalinkehitys- ja testauslaboratorioihin. Yrityksellä on kaksi laboratoriota, toinen niistä Aasiassa, ja myös siellä toimii materiaalitutkijoita ja kehittäjiä.

Yrityksen tuotanto on enimmäkseen Aasiassa, testaukset ja prototyypit tehdään Lontoossa ja militaarituotanto on kokonaan USA:ssa.

Juuri valettu suoja.

Juuri valettu suoja.

Selvisi, että yrityksen koko materiaalirepertuaari kehitetään Croydonissa, ja tutkimus- ja kehitystoiminta sekä testaus on laajaa ja jatkuvaa.

Lopulliset tuotteet koostuvat useammista, tarpeellisista ja tärkeistä aineosista, ja jokaisen pitää toimia täsmällisen tarkasti tuottaakseen oikeat, vaadittavat ominaisuudet.

Tutustuimme myös testikappaletuotantoon, jossa tuotteen seosten tarkkuusvaatimukset ja toiminnan nopeus sekä kriittisyys tekivät vaikutuksen.

Testauslaboratoriossa puolestaan näimme, miten yrityksessä testataan ja validoidaan tuotteet – tarkastetaan, että ne vastaavat vaatimuksia.

Laboratoriovastaava kertoi, että kehitystyön aikana tehdään todella paljon testausta, sekä materiaalien että tuotteiden osalta. Lisäksi joka tuotantoerä monitoroidaan.

Ammattilaisen pitää pysyä terveenä

Supersportin MM-sarjassa ajava Tom Booth-Amos kertoi ajoasun ja sen suojien tärkeimmän tehtävän olevan, että kuljettaja voi luottaa siihen, että pystyy onnettomuuden jälkeen jatkamaan kilvanajamista.

Supersportin MM-sarjassa ajava Tom Booth-Amos kertoi ajoasun ja sen suojien tärkeimmän tehtävän olevan, että kuljettaja voi luottaa siihen, että pystyy onnettomuuden jälkeen jatkamaan kilvanajamista.

Oman todistuksensa D3O:n suojien tärkeydestä kertoi meille omalta osaltaan brittiläinen kilpa-ajaja Tom Booth-Amos. Hän käyttää D3O:n suojia Furyganin kisapuvussaan ajaessaan World Supersportin MM-sarjassa Triumphin tehdastiimissä.  

– Iso osa työtäni on pysyä terveenä. Kilpa-ajoasun ja suojien pitää olla mukavat. Kun ajaa, niiden pitää olla joustavat, että pystyy liikkumaan mukavasti pyörän päällä kisan aikana.

Suurimman eron suojukset tekevät, kun kolaroi. Jos loukkaantuu, niin kausi on siinä. Pitää voida luottaa siihen, että voi kolaroida, ja silti sen jälkeen palaamaan kisaamaan, Tom Booth-Amos totesi.

Myöhemmin illalla, kun ajoimme BikeShediin, Tom tuli mukaamme. Hän ajaa prätkillä myös siviilissä, ja selvisi, että hän on kakstahtifani, ajokkina oli Yamahan RD 250, ja tallista löytyy myös RD 350.

Osa II ilmestyy lähipäivinä, siinä keskitymme D3O:n ja Rukkan yhteistyön syihin ja ytimeen.