Fobo Bike on rengaspainevahti, joka toimii matalaenergiaisella Bluetooth-yhteydellä. Sarjassa on kaksi tai kolme rengaspaineanturia silloin, kun kyse on kaksi- tai kolmipyöräiseen tarkoitettu sarja. Mikäli aikoo hankkia autoon sopivan sarjan, puhutaan Fobo Tirestä, ja silloin antureita on neljä.

Fobo Biken pakkauksessa tulee mukana kaksi renkaitten venttiilihatun tilalle ruuvattavaa mitta-anturia. Lisäksi joukkorahoituskierroksen pakkauksessa oli mukana hopeanväriset vaihtohatut antureihin, mikäli pitää niitä mustia parempina.

Yksi ongelma tämänkaltaisissa venttiilihatuissa voi olla se, että ne kiinnostavat myös ulkopuolisia. Tätä varten mukana tulee neljä erillistä rukitusluuvia, joista kaksi varalla sekä niiden kiristystyökalu ja vielä sen varakappale.

Pakkauksen sisältö. Mustat pyöreähköt ovat antureita ja kulmikkaat lukituksen kiristystyökaluja.

Fobo Bikejen varastaminen on sinänsä turhaa, sillä ne ovat käyttäjäkohtaiset ja rekisteröidään Fobo Biken sivustolla. Mikäli joku yrittää käyttää väärillä tunnuksilla hankkimiasi Fobo Bikejä, niin ne tehdään toimimattomiksi.

Asentaminen

Asentamisen aloitat siis lataamalla Android- tai iOS-sovelluksen älypuhelimeesi ja rekisteröitymällä Fobo Tiren internet-sivustolle. Sen jälkeen viimeistään kannattaa lukea käyttöohjeet sekä varmistaa, että tiedät oman pyöräsi rengaspaineet, sillä ensin syötetään FoboBike-sovellukseen pyöräsi nimi siten kuin itse sen haluat, käytettävät mittayksiköt kuten Celsius-asteet renkaitten lämpötilan esittämistä varten sekä paineen mittayksiköksi vaikkapa kPa.

Fobo Tire asennettuna lukituksineen etuvanteeseen.

Sitten kirjoitetaan maahantuojan suosituksenmukaiset pyörän eturenkaan ja takarenkaan paineet, joihin ohjelmisto itse asettaa minimi- ja maksimirajat. Jos rengaspaineet jommassa kummassa renkaassa menevät ylä- tai alarajan ulkopuolelle sovellus tekee ääni- ja kuvahälytyksen puhelimesi avulla.

Kun tästä osasta asennusta on selvitty, otetaan tavarat ja mennään moottoripyörän luo ja kun asetusohjelmassa pyydetään ruuvaamaan (takapyörästä aloittaen) Fobo Bike -anturi paikalleen, niin näin toimitaan ja sitten kosketetaan matkapuhelimella kevyesti mitta-anturia ja painetaan sovelluksen ok-näppäintä. Puhelin ja anturi hakevat yhteisymmärryksen keskenään, ja sovellus ilmoittaa, milloin voit laittaa etupyörän anturin paikalleen ja toistaa saman toimenpiteen.

Mikäli olet malttamattomuuksissasi ehtinyt ruuvat anturit paikalleen ennen kuin asennat pyöräsi tiedot ohjelmistoon, niin ei hätää. Irroita vain venttiili paikaltaan, odota 8 sekuntia ja asenna sitten anturi kuten edellä kerrottiin ohjelman ohjeita noudattaen.

Lukitusmutterien laitto

Mikäli haluat asentaa lukitus- tai varkaudenestomutterit paikalleen, niin tee se ennenkuin alat parittaa ohjelmiston avulla venttiiliä ja puhelinta, eli Fobo Biken anturi ei saa vielä olla paikallaan. Mutteri asennetaan kovera puoli ylöspäin ja kierretään riittävän alas venttiiliin, että itse hattuosa kiristyy kunnolla ja tiiviisti. Jos hattu jää löysälle, voi käydä niin, että rengas tyhjenee.

Fobo Biken ohjeessa kehotetaan ruuvaamaan mutteri niin alas, että kierrettä jää Fobo Bike -anturia varten vähintään viiden kierroksen verran.

Kun lukitusmutteri on pohjassa ja Fobo Biket asennettuina ja paritettuina sovelluksen kanssa paikalleen, kierretään lukitusmutterit vastapäivään kiertäen mukanatulevalla työkalulla (ei liian tiukkaan) uusia anturihattuja vasten ja muistetaan laittaa kiristystyökalu johonkin sellaiseen paikkaan pyörässä, että se kulkee aina mukana. Muuten elämästä tulee ankeaa siinä vaiheessa, kun pitää lisätä renkaisiin paineita, ja avain on jossain 500 kilometrin päässä.

Asennuksen jälkeen sovellus ilmoitti muutaman sekunnin viiveen jälkeen renkaitten paineet puhelimen ruudulla.

Asennus oli helppoa ja yksinkertaista ja rengaspaineet ja lämpötilatiedot tulivat välittömästi asennuksen päätyttyä puhelimen näytölle.

Testiajoa

Kuten oheisesta kuvasta näkyy, käyttämässämme moottoripyörässä on renkaiden täyttämisen helpottamiseksi sivulle päin osoittavat venttiilinpäät.

Vaikka Fobo Biket eivät paina kuin 10 grammaa kappale - valmistajan ilmoituksen mukaan - kannoimme huolta siitä, menevätkö renkaat epätasapainoon yhdessä pisteessä renkaan miltei ulkosyrjällä olevan painon vuoksi. Sehän ei selviä kuin koeajamalla.

Koeajot menivät hyvin eivätkä renkaat ravistaneet tai tuntuneet erilaisilta kuin aiemminkaan laillisilla nopeuksilla. Oli mielenkiintoista varsinkin näin kesäkylmillä seurata rengaspaineiden muutosta ja renkaiden lämpötilaa ennen ja jälkeen ajon. Siinä missä eturengas lämpeni hyvin vähän, takarengas lämpeni paljon enemmän.

Käyttämämme venttiilit ovat sivullekäännettyä mallia, mikä tekee niitten täyttämisen helpommaksi.

Hintoja

Me hankimme Fobo Biket joukkorahoituksen kautta jo viime syksynä uteliaisuuttamme ja homma toimi hyvin. Tällä hetkellä Fobo Biket maksavat mustana tai kromattuna 99 taalaa eli 92,2 euroa. Lisäanturi trikeä tai sivuvaunupyörää varten maksaa 49 dollaria eli 45,6 euroa. Tähän tulee sitten rahti päälle.

IndieGoGon kautta hankittuna Fobo Bike maksoi lokakuussa 65 dollaria, silloisen taalakurssin mukaan 51 euroa parilta rahteineen. Päälle tulivat tullauskulut noin 23 euroa.

Autokäyttöön tarkoitettu neljän anturin Fobo Tire maksaa 179 dollaria, 166,7 euroa. Järjestelmän matkapuhelinsovellus on sikäli kätevä, että sillä hallitsee useampien autojen tai moottoripyörien antureita ja lisäksi antureiden hallinnan voi tietyn ajoneuvon osalta luovuttaa myös sivullisen tai perheenjäsenen matkapuhelimeen.

Loppupäätelmät

Fobo Biket ovat erittäin kätevät rengaspaineitten tarkkailuun. Mikä parasta, paineiden tarkastuksen voi tehdä suoraan sovelluksesta ennen ajoon lähtöä tarvitsematta kyykkiä tai ruuvailematta mitään lisälaitteita. Kun oma älypuhelin on kytkettynä esimerkiksi kypäräpuhelimeen, ongelmatilanteessa hälytys tulee välittömästi äänisignaalina. Tai jos puhelin on telineessä (auton kojelaudalla tai) moottoripyöräsi ohjaustangossa tai tankkilaukun läpässä näet, kun se vilkuttaa punaista sen renkaan kohdalla, jonka paine on liian alhainen.

Mikäli jotain puutteita haluaa kirjata, niin se on se, että renkaan täyttäminen vaatii Fobo Bike -antureiden irroittamisen, ja se on oma offensiivinsa, jos lukitusruuvit ovat paikallaan.

Valmistajalla on tarjolla myös vanteeseen tarkoitettu T-venttiilimalli, jossa anturit saa omaan haaraansa, joten niitä ei tarvitse irroittaa ilmaa lisättäessä, vaan ne mittaavat ilmanpainetta reaaliaikaisesti. Emme kuitenkaan tässä vaiheessa perehtyneet niihin, sillä niiden asentaminen on tehtävä rengasliikkeessä. Niitä ei myöskään ollut olemassa silloin, kun tilasimme anturit.

Juttua Fobo Bikestä sivuillamme aiemmin: Bluetooth-rengaspainetunnistimet autoosi ja moottoripyörääsi

Valmistajan sivustolle pääset tästä.