Huom: Uudelleenjulkaisemme tästä uuteen vuoteen asti vapaapäivien lukemiseksi teille 10 luetuinta juttuamme vuonna 2017. Tässä vuoden kahdeksanneksi luetuin juttu. Lukemisen Iloa! Tv. Toimitus. P.S. Tämä juttu on alunperin julkaistu jo vuoden 2016 puolella ja silti se kuuluu tämän vuoden 10 luetuimman jutun joukkoon. Lisäämme siis tarvike-, väline- ja varustetestejämme, koska niille näyttää olevan tarvetta.

Lisävirran tarve saattaa tulla vastaan paitsi vian, myös yksinkertaisesti sen vuoksi, että unohtaa autoon valot päälle kun menee kauppaan tai asioille. Moottoripyörän kanssa saattaa riittää, että pitää virtaa päällä sammutuksen jälkeen muutamia minuutteja: akku on pieni ja valot automaattisesti päällä. Jos akku on vielä parhaat päivänsä jo nähnyt, startatessa vastauksena saattaa olla pelkkä hiljaisuus.

Reilun kilon painoinen boosteri saattaa palauttaa hymyn kasvoille, varsinkin jos satut olemaan jossain kaukana kaikesta ja kello on mitä sattuu. Hankimme omamme tositarpeeseen, kun matkan päällä toinen seurueen pyöristä hyytyi pahasti Lapin syrjäisille teille. Saimme pyörän keploteltua ihmisten ilmoille, mutta akun vaihtokaan ei auttanut, koska jännitteensäädin oli sökönä. 

Akkuun saatiin sen verran virtaa, että pyörällä pystyi ajamaan, mutta käynnistykset hoidettiin aina Noco Genius GB40+ boosterilla, ja homma toimi hyvin.

Noco Genius Boost GB40+:ssa on noin 2800 mAh:n litiumioniakkujärjestelmä, joka on rakennettu useammasta kennosta. Sen akkupuolen ulostulojännite on 12 volttia, mutta siinä on ulostuloliitäntä, josta voi syöttää virtaa myös mille tahansa USB-laitteelle, vaikkapa ladata matkapuhelimen, "jopa neljä kertaa", kuten laitteen ohjeessa kerrotaan.

Lisäksi siinä on Micro-USB-sisäänmeno, josta laitteen itsensä voi ladata.

Paketissa on laite, käynnistyskaapelit hyvin suojattuine hauenleukoineen sekä Micro-USB-latauskaapeli ja tupakansytyttimeen liitettävä auto-USB-liitin sekä säilytyspussi. Onnistuin omamme hävittämään, kun pussi sisältöineen unohtui pyörän laukun päälle jonkin starttauksen jälkeen matkaan lähdettäessä. Onneksi itse laite ja käynnistyskaapelit jäivät jäljelle.

Helppokäyttöinen

Käyttö on äärimmäisen yksinkertaista: ennen ensi käyttöönottoa Genius Booster ladataan täyteen - meillä ei sitä mahdollisuutta ollut, vaan otimme sen heti ostamisen jälkeen täysitehoiseen käyttöön. Lataaminen varmistaa maksimaalisen toimivuuden, joten se kannattaa tehdä.

Lataamisen jälkeen - tai jos on pakko - kaapelit liitetään akkuun punainen kenkä plussaan ja musta miinukseen. Laitetaan Nocoon virta päälle, odotetaan 30 sekuntia ja sitten käynnistetään. Muistithan liittää pluskaapelin ensin?

Nocossa on sisäänrakennettu merkkivalojärjestelmä, joka kertoo, miten paljon varausta laitteessa on jäljellä, ja miten paljon virtaa se syöttää akkuun. Hauska yksityiskohta on, että laite pitää virtaa akkuun ladatessaan jonkinlaista sykkivää ääntä, jonka olemassaolosta ei puhuta käyttöohjeissa mitään. Ilmeisesti se kuitenkin kuului asiaan, koska laite toimi kuin unelma.

Ammattikäyttöön

Ostimme oman Nocomme Leviltä Liikekeskus Poron Portin yhteydessä auto- ja moottoripyöräkorjaamo Special Service Finlandia pitävältä Ismo Teinilältä, ja hän kertoi laitteen toimivan suoraan paketista otettuna - toki korosti myös sitä, että se pitäisi ladata ensin täyteen.

– Olen yhdellä latauksella onnistunut käynnistämään parikymmentä henkilöautoa samanlaisella laitteella, Teinilä vakuutti.

Kokemuksemme mukaan väitettä ei ole syytä epäillä. Varsinkin pienikokoisessa moottoripyörässä, jonka käynnistelyyn Noco Geniusta käytimme, ei ole mitään kovin raskaita kuormia pyöritettäväksi eikä dieselin hehkuja hehkutettavaksi, joten se toimii kuin unelma. Ja pitkälläkään matkalla, jonka aikana käynnistyksiä tuli tankkausten yhteydessä useita, emme onnistuneet käyttämään edes 25 prosenttia laitteen latauksesta. Itse asiassa vaikutti siltä, että laite oli yhä täydessä latauksessa ajomme jälkeen.

Suositellaan mukaan

Noco Genius Boost toimii myös pakkasilla. Laitteessa on kipinänesto- ja oikosulkusuojaus, joten sitä on turvallista käyttää kokemattomammankin. Laite antaa kerralla 7000 joulen / 1000 amperin edestä käynnistysenergiaa, mikä tuntuu uskomattomalta, mutta perustunee laadukkaaseen akkumateriaaliin. Käynnistysyrityksiä voi tehdä viisi peräkkäin 15 minuutin sisällä, sitten on syytä odottaa pidempään. 

Nocossa on myös tehokas LED-valaisin, jossa on seitsemän erilaista valotoimintoa mukaan lukien SOS- sekä hätävilkkutoiminnot. Käyttöohjeen mukaan laite sopii vain lyijyakulla varustettujen ajoneuvojen varustamiseen, mutta toisenlaisiakin tulkintoja on nähty.

Kuten oheisesta kuvasta näkyy, Noco on pienikokoinen ja se painaakin vain kilon, joten se on helppo kuljettaa mukana auton hansikaslokerossa tai moottoripyörän sivulaukussa. Varsinkin, jos on useamman pyörän retkueesta kyse, starttiboosterin mukanakuljettaminen tuo paljon lisää turvaa ja toimintavarmuutta. Yksihän riittää isommallekin porukalle.

Entä sitten haittapuolet? Käytössä tuntui siltä, että käynnistyskaapelit olivat turhan lyhyet ja hauenleukojen suun aukeama hieman pieni. Lisäksi hinta on korkeahko; 159 eurosta ylöspäin ostopaikasta riippuen. Toisaalta laite on erittäin laadukkaan tuntuinen ja varmatoiminen. Sen pitäisi säilyttää latauksensa jopa vuoden ajan. Ja kun se kerran sopii ammattikäyttöön, niin mikäs siinä. Laadusta kannattaa yleensä maksaa, ja jos on paikassa, jossa muuta apua ei ole saatavilla ja pyörä tai auto pitäisi saada käyntiin, niin siihen verrattuna hinta on halpa.

Noco Genius Boost on suunniteltu käytettäväksi bensiinimoottoreille aina kuuden litran ja diesel-moottoreille kolmen litran moottoritilavuuteen asti, sekä varavirtalähteenä älypuhelimille, tableteille ja muille laitteille. Laitteella on vuoden takuu. Mitat: 170 x 81 x 43 mm.

Lisätietoja valmistajan kotisivuilta.